-
Blogi 08.08.2025Meistä ei saa tulla algoritmien ohjailemia kansalaisia – siksi opettajilla on oltava digiosaamista
Suomalaiset koululaiset ovat monilukutaitoa ja digitaalista osaamista kartoittavassa tutkimuksessa maailman huippua. Tulokset ovat kuitenkin laskusuunnassa ja eriytyvät lasten taustan mukaan. Miten kouluissa voidaan tukea lasten ja nuorten pärjäämistä digitaalisessa yhteiskunnassa, joka vaatii alati enemmän kriittisyyttä ja medialukutaitoa?
-
Tiedote 04.08.2025OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
-
Lausunto 15.10.2024Lausunto varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tekoälysuosituksista
OAJ antoi lausuntonsa koskien luonnosta varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tekoälysuositusten ensimmäistä osaa.
-
Uutinen 01.10.2024Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä tekoäly voi olla arvokas apuväline opiskelussa. Tekoälysovellukset tuovat kouluarkeen kuitenkin myös ongelmia, kuten plagioimisen. Siksi arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin, neuvottelukunta linjaa tuoreessa kannanotossaan.
-
Uutinen 04.04.2024OAJ:n jäsenen verkkopalveluihin tulee vahva kirjautuminen, palveluissa käyttökatko 5.-8.4.
Parannamme verkkopalveluidemme turvallisuutta ja siirrymme kirjautumista edellyttävissä jäsenen palveluissa vahvaan tunnistautumiseen 8.4. alkaen.
Aihepiiri haku
Tuloksia haulle "Digitalisaatio"