• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Koulutusjärjestelmä"

Esiopetus

Esiopetuksen tavoitteena on edistää lapsen kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Perusopetuslaki määrittelee suomalaisen esiopetuksen laadun minimitason.

20.02.2020 Sisältösivu
Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu pedagogiikka. Varhaiskasvatuslaki määrittelee suomalaisen varhaiskasvatuksen laadun minimitason.

20.02.2020 Sisältösivu
Koulutusselonteosta halutaan rohkea ja konkreettinen – lisää rahaa laadun varmistamiseksi

Kesään mennessä valmistuvasta koulutusselonteosta halutaan välinettä katsoa koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena ja pitkäjänteisesti. Educa-paneelissa toivottiin hartaasti, että selonteon linjaukset eivät jää vain paperille, vaan ne todella pääsevät suuntaamaan koulutuksen kehittämistä käytännössä.

25.01.2020 Uutinen
Korkeakoulutuksen laajentaminen ei onnistu nykyisellä opetushenkilöstön määrällä

Korkeakoulutuksen laajentaminen ei OAJ:n mielestä onnistu nykyisellä opetushenkilöstön määrällä ja nykyrahoituksella. Opetushenkilöstö ei voi sitoutua toteuttamaan laajennusta ilman lisärahoitusta. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tutkintomäärien nosto edellyttää, että henkilöstömäärää lisätään. Myös opetushenkilöstön jaksamisesta ja hyvinvoinnista pitää huolehtia.

10.12.2019 Tiedote
Lukion uusi ops jättää paljon paikallisesti päätettäväksi – näillä vinkeillä suunnittelu pysyy hanskassa!

Lukion uudessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat hyviä, mutta rahoitus uudistuksen toteuttamiseen on vajavainen. OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso kokosi vinkit, mihin paikallisessa lops-työssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota, jotta käytännöistä ei tule liian työläitä.

04.12.2019 Näkemys
Pisa-tulokset herättävät 3 isoa huolenaihetta – katso videoanalyysi!

Miten 10 vuotta jatkunut Pisa-tulosten lasku saataisiin käännettyä? OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo käy videolla läpi tuoreiden Pisa-tulosten keskeisimmät ilon- ja huolenaiheet.

03.12.2019 Uutinen
OAJ Pisa-tuloksista: Oppimistulokset saadaan nousuun lisäämällä opetusta, erityisopetusta ja vahvistamalla opettajamitoitusta

Suomi on edelleen yksi maailman johtavia koulutusmaita, mistä OAJ:n mielestä keskeisin kiitos kuuluu opettajille. Tänään julkaistun Pisa 2018 -tutkimuksen mukaan lukutaito on pysynyt kuta kuinkin vuoden 2015 tasolla, mutta osaaminen uhkaa eriytyä edelleen.

03.12.2019 Tiedote
OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto
Li Andersson: Suurin huoleni on koulutuksen tasa-arvo

Uuden opetusministerin Li Anderssonin mukaan hallitus aikoo tutkia ja paikata koulutuksen tasa-arvon ja laadun valuviat. OECD:n laaja TALIS-raportti sisältää hänen mukaansa sekä ilahduttavaa tietoa opettajien kokemuksista että selkeitä kehittämiskohteita. Esitimme opetusministerille kolme kysymystä TALIS-tuloksista.

19.06.2019 Uutinen
Suurlähettiläät huolissaan saksan jäämisestä paitsioon kielivalinnoissa – OAJ jakaa huolen

Ensi vuonna A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäisellä luokalla. Saksan, Sveitsin ja Itävallan suurlähettiläät ovat huolissaan siitä, että harva lapsi valitsee enää saksaa A-kieleksi. He toivovat englannin rinnalle monipuolisesti muita kieliä. Myös OAJ liputtaa laajan kielivalikoiman puolesta.

27.05.2019 Uutinen