• logo

Tuloksia haulle "Sivistys"

Yliopistosta kriittinen vastavoima

Jos yliopisto alistetaan palvelemaan ulkopuolelta asetettuja tavoitteita, hukataan Janne Saarikiven mielestä yliopiston mahdollisuudet toimia yhteiskunnallisen kehityksen kriittisenä tarkastelijana.

16.11.2018 Uutinen
Perttu Pölönen: Kouluihin tarvitaan kysymysten vallankumous

Perustellut omat ajatukset ja inhimilliset taidot vievät tulevaisuudessa pitkälle, pohtii monitaituri Perttu Pölönen. Tulevaisuuden tiedoista ja taidoista puhutaan myös ensi kesän Suomen Areenassa, jonka pääyhteistyökumppani OAJ on.

22.08.2018 Uutinen
Koulutus ratkaisee!

Ihmiskuntaa uhkaavat globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Myös Suomi on uudenlaisten haasteiden edessä.

21.08.2018 Blogi
”Sivistys on kykyä asettua toisen saappaisiin” – katso koko Suomi Areena -keskustelu

Sivistyksen määrittely ei ole yksinkertaista, mutta ainakin siihen kuuluu se, että osaa kuunnella muita ja asettua näiden asemaan. Tätä mieltä olivat OAJ:n ja Porin sivistystoimen järjestämään keskusteluun osallistuneet. Huolena oli, että puhe sivistyksestä hautautuu työelämävetoisen osaamis- ja tehokkuusajattelun alle.

17.07.2018 Uutinen
Onko inhimillinen sivistys pelkkä kilpailukyvyn rakennuspalikka?

Kaikki ministeriöt julkaisivat muutama päivä sitten perinteiset tulevaisuuskatsauksensa, joiden tarkoituksena on tuottaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvotteluiden pohjaksi arvioita yhteiskunnan tilasta ja poliittisista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Oman tulevaisuuskatsauksensa julkaisi myös opetus- ja kulttuuriministeriö.

12.06.2018 Blogi