• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Arviointi"

OAJ kannattaa yo-tutkinnon yksinkertaista kompensaatiomallia – rimaa ei saa laskea liian alas

Keväällä 2022 ylioppilastutkinnon suorittamisen aloittavat kirjoittavat vähintään viisi koetta. Yo-tutkinnosta on voimassa samaan aikaan kaksi eri lakia. Myös vaatimukset ovat erilaiset. Osalla opiskelijoista on lisäksi oppivelvollisuuden laajentumisen ansiosta oikeus viiteen maksuttomaan kokeeseen.

08.09.2021 Lausunto
Arvosanojen vertailun yhteishaussa pitää perustua tosiasialliseen osaamiseen

Yhteisvalinnassa käytettävän arvosanojen vertailun on OAJ:n mielestä perustuttava tosiasialliseen osaamiseen. Siksi OAJ vaatii, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.

03.09.2021 Lausunto
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit tarkentumassa, ongelmana kriteerien lukumäärä ja laajuus

OAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.

18.09.2020 Lausunto
Auta tekemään arvioinnin kriteereistä toimivat – kommentoi luonnosta verkossa

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnoksia voi nyt kommentoida verkossa. Opettajien näkemyksiä tarvitaan varmistamaan, että uudet kriteerit toimivat ja myös arvioinnin työmäärä pysyy kohtuullisena.

07.09.2020 Uutinen
Koronavirus vain korostaa oppivelvollisuuden laajentamisen tärkeyttä

Julkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.

15.04.2020 Blogi
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
Arviointiin vihdoin selkeyttä – turhaa byrokratiaa karsitaan

Opetushallitus on tarkentanut perusopetuksen arvioinnin linjauksia tänään julkistetussa Opetussuunnitelman perusteiden uusitussa arviointiluvussa. Ylilyöntejä ja turhaa byrokratiaa karsitaan. OAJ on tyytyväinen uusiin linjauksiin.

11.02.2020 Uutinen
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
OAJ kannattaa laajempien tiedonsaantioikeuksien myöntämistä Karville

Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin joustava ja saumaton tiedonsaanti on perusedellytys kansallisen koulutuksen arvioinnin käytettävyydelle ja luottavuudelle, katsoo OAJ lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle.

29.11.2019 Lausunto
OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto