• logo
  • logo

Vipu- ja Tepa-sovellukset ovat pois käytöstä tänään klo 16–18.

Tuloksia haulle "Arviointi"

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
Arviointiin vihdoin selkeyttä – turhaa byrokratiaa karsitaan

Opetushallitus on tarkentanut perusopetuksen arvioinnin linjauksia tänään julkistetussa Opetussuunnitelman perusteiden uusitussa arviointiluvussa. Ylilyöntejä ja turhaa byrokratiaa karsitaan. OAJ on tyytyväinen uusiin linjauksiin.

11.02.2020 Uutinen
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
OAJ kannattaa laajempien tiedonsaantioikeuksien myöntämistä Karville

Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin joustava ja saumaton tiedonsaanti on perusedellytys kansallisen koulutuksen arvioinnin käytettävyydelle ja luottavuudelle, katsoo OAJ lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle.

29.11.2019 Lausunto
OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Miten toisen kutonen voi olla toisen ysi? Opettajat, oppilaat ja vanhemmat ymmällään oppilasarvioinnista

Opettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille. Selkeät oppilasarvioinnin kansalliset arviointikriteerit helpottaisivat arviointia ja parantaisivat oppilaiden oikeusturvaa, käy ilmi OAJ:n keskustelussa SuomiAreenassa.

18.07.2019 Uutinen
Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista – OAJ:llä keinoja arvioinnin tueksi

Mitä on hyvä arviointi: numeroita, kokeita, virheitä vai jotain ihan muuta? Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi selvitti opettajien, oppijoiden ja huoltajien näkemyksiä ja esitteli alustavia tuloksia tänään Educa-messuilla. OAJ ehdottaa arvioinnin tueksi tutoropettajia ja kansallista tukipankkia.

25.01.2019 Uutinen
OAJ ehdottaa lukiodiplomia vaihtoehdoksi viidennelle pakolliselle yo-aineelle

OAJ puoltaa hallituksen esitystä uudeksi ylioppilastutkintolaiksi. Järjestö kuitenkin esittää, että viidennen pakollisen aineen voisi korvata taito- ja taideaineiden lukiodiplomilla.

29.11.2018 Uutinen
Lisää yhdenvertaisuutta, kriteerit vähimmäisosaamiselle – Opetushallitukselta tarkennusta arviointiin

Opetushallitus alkaa valmistella perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerejä useammalle eri arvosanalle. Tarkempien kriteerien avulla pyritään lisäämään arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta, joita myös OAJ on vaatinut.

05.06.2018 Uutinen