• logo

Tuloksia haulle "Arviointi"

OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista – OAJ:llä keinoja arvioinnin tueksi

Mitä on hyvä arviointi: numeroita, kokeita, virheitä vai jotain ihan muuta? Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi selvitti opettajien, oppijoiden ja huoltajien näkemyksiä ja esitteli alustavia tuloksia tänään Educa-messuilla. OAJ ehdottaa arvioinnin tueksi tutoropettajia ja kansallista tukipankkia.

25.01.2019 Uutinen
OAJ ehdottaa lukiodiplomia vaihtoehdoksi viidennelle pakolliselle yo-aineelle

OAJ puoltaa hallituksen esitystä uudeksi ylioppilastutkintolaiksi. Järjestö kuitenkin esittää, että viidennen pakollisen aineen voisi korvata taito- ja taideaineiden lukiodiplomilla.

29.11.2018 Uutinen
Lisää yhdenvertaisuutta, kriteerit vähimmäisosaamiselle – Opetushallitukselta tarkennusta arviointiin

Opetushallitus alkaa valmistella perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerejä useammalle eri arvosanalle. Tarkempien kriteerien avulla pyritään lisäämään arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta, joita myös OAJ on vaatinut.

05.06.2018 Uutinen
Arvioinnin aikaa

Lukuvuosi on kääntynyt tai kääntymässä siihen asentoon, että on aika arvioida päättyvän lukuvuoden saavutuksia.

04.06.2018 Blogi
Eettinen neuvottelukunta: Arvioinnin käytännöt vaihtelevat liikaa

Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä sanallinen arvio ei tee aina autuaaksi. Kun pyritään arvioinnin yhdenmukaisuuteen, numeroiden antamisessa alakoululaisillekin on oma mielekkyytensä.

25.04.2018 Uutinen