Tuloksia haulle "Syrjäytyminen"

Liian paljon jää huomaamatta tänäänkin

Yksin. Ilman paria. Kukaan ei odota aamulla koulun pihalla. Kello soi oppitunnille. Luokka on täynnä häliseviä oppilaita. Bling. Viesti. Häijy ja ilkeä viesti. Muut nauraa. Bling. Sinut poistetiin viestiketjusta. Opettaja saapuu luokkaan ja tunti alkaa. Mitä sitten tapahtuu?

31.01.2019 Blogi
Kaikille toisen asteen tutkinto – ”Koulupudokkuus on varmin tie työttömyyteen”

Puolueet ovat valmiit tutkimaan, millainen olisi jatkuvan oppimisen osaamisseteli. Oppivelvollisuuden ulottamisessa toiselle asteelle puolueet ovat erimielisiä, mutta kaikkien mielestä jokaiselle suomalaiselle pitää taata vähintään toisen asteen tutkinto.

26.01.2019 Uutinen
Koulutus ratkaisee: Syrjäytymiskehityksestä osallisuuskehitykseen

Syrjäytymiskehitys on vakavimpia yhteiskunnallisia ongelmiamme. Syrjäytymisen seuraukset konkretisoituvat usein esimerkiksi opintojen keskeytymisenä, työttömyytenä, köyhyytenä ja sosiaalisina ongelmina. Syrjäytymisen juuret ovat kuitenkin jo lapsuudessa. Siksi myös ongelman ratkaiseminen on aloitettava lapsuudesta ja taattava koko elinkaaren kattava mahdollisuus kiinnittyä yhteiskuntaan.

05.10.2018 Näkemys
OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia viheliäisiin ongelmiin: #koulutusratkaisee

OAJ esittää konkreettisia ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin, ratkaisuja Suomelle. Eriarvoistuminen, ihmisten jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin tai esimerkiksi työttömyys ja kasvava osaajapula vaativat suomalaisilta uutta ajattelua. Ongelmia voidaan parhaiten ratkoa investoimalla kasvatukseen, koulutukseen, tieteeseen ja tutkimukseen. Niillä rakennetaan parempaa tulevaisuutta.

05.10.2018 Tiedote
Uusi laskuri ennustaa syrjäytymistä riskitekijöistä – koulutus ja kasvatus keskeiset vastavoimat

Me-säätiö ja THL julkaisivat työkalun, joka havainnollistaa syrjäytymisen riskejä nuoren elämänvaiheissa. OAJ esittää ratkaisuja syrjään jäämisen ehkäisyyn muun muassa julkaisemassaan oppivelvollisuuden uudistamisen mallissa.

28.09.2018 Uutinen
OAJ: lasten eriarvoisuus lisääntyi tällä hallituskaudella

Koulutuspolitiikkaa vietiin oikeaan suuntaan, mutta leikkaukset vesittivät uudistukset. Näin toteaa OAJ lausunnossaan, jossa se arvioi hallituskauden vaikutuksia lapsiin.

22.08.2018 Uutinen