• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tarjoamme luottamusmiehille, alueasiamiehille, yhdistysten puheenjohtajille ja työsuojelutoimijoille tukevan perehdytyksen luottamustehtävien hoitamiseen.

OAJ:n koulutus jakautuu sopimuskoulutukseen sekä järjestökoulutukseen. Sopimuskoulutukset perehdyttävät työehtosopimusten määräyksiin sekä tulkintaan ja järjestökoulutus antaa valmiudet yhdistystoimintaan.

Tulevat aktiivien koulutukset sekä koulutusten sisällöt ja materiaalit ovat nähtävillä aktiivien omassa OAJ-areenassa. OAJ kutsuu osallistujat aktiivitoimijoiden koulutuksiin.

Tutustu koulutuksiin OAJ-areenassa

Luottamusmieskoulutus

Koulutus ylläpitää ja vahvistaa sopimustoiminnan tuloksena syntyneiden palvelussuhteen ehtojen, työelämälainsäädännön, työsuojelun, yhteistoiminnan ja työelämän laadun sopimusten tehokasta tulkintaa ja noudattamista kullakin sopimus- ja koulutusalalla.

Sopimustoiminnan ja työlainsäädännön perusopinnot (SOLA):

Sopimustoiminnan ja työlainsäädännön perusopinnot totetutetaan monimuoto-opetuksena, joka sisältää kolme lähiopetusjaksoa ja erilaisia yksilö- ja ryhmätehtäviä. Opintojen ensimmäinen osa on avoin haku -koulutusta, joihin ilmoittaudutaan omilla jäsentunnuksilla Omat tiedot -palvelun kautta osoitteessa lex.oaj.fi. Valitse kohta Kurssit ja ilmoittautuminen, niin pääset selaamaan jäsenkoulutuksia ja tapahtumia.

HUOM!

Keväälle sovitut SOLA-kokonaisuuden osat (SOLAT 30-34) siirtyivät tähän syksyyn. Ne pidetään hybridikoulutuksena, jossa osa kurssilaisista on paikan päällä ja etäosallistujat seuraavat livestriimiä. Koulutuksia ei nauhoiteta.

Seuraavat Sopimustoiminnan ja työlainsäädännön perusopintokokonaisuudet alkavat vuonna 2021. Näihin ryhmiin ilmoittautuminen aukeaa myöhemmin syksyllä.

Sopimustoiminnan ja työlainsäädännön jatko-opinnot järjestettäneen loka-marraskuussa hybridikoulutuksena.

Yhteistoimintakoulutus

Koulutus vahvistaa yhteistoimintalainsäädännön ja yhteistoimintaa koskevien sopimusten sekä ohjeiden tulkintaa ja noudattamista eri sopimusaloilla. Tavoitteena on päivittää ja syventää paikallisten YT-toimijoiden yhteistoimintaosaamista ja antaa tukea yhteistoimintatehtävän hoitamiseen.

Koulutuksessa esitellään uusia hyviä käytäntöjä ja toi­mintatapoja.

Tulevat koulutukset
1.-2.12. Yhteistoiminnan neuvottelupäivät

Työsuojelukoulutus

Koulutuksen tavoitteena on, että työsuojelun yhteistoimintahenkilö ymmärtää vuorovaikutuksen, työsuojelun ja yhteistoiminnan merkityksen työpaikan arjessa.

Koulutus opastaa tiedon hankkimisessa, antaa tukea ja uusia valmiuksia hoitaa yhteistoimintatehtävää. Koulutuksessa kerrataan perustietoja työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen liittyvistä säännöksistä, laeista, sopimuksista ja suosituksista.

Työsuojelun perusopinnot:

Työsuojelun perusopinnot -opintokokonaisuuteen sisältyy kolme lähiopetusjaksoa sekä erilaisia yksilö- ja ryhmätehtäviä. Opintojen ensimmäinen osa on avoin haku -koulutusta, joihin ilmoittaudutaan omilla jäsentunnuksilla Omat tiedot -palvelun kautta osoitteessa lex.oaj.fi. Valitse kohta Kurssit ja ilmoittautuminen, niin pääset selaamaan jäsenkoulutuksia ja tapahtumia.

Vuonna 2020 alkava Työsuojelun perusopinnot- koulutuskokonaisuus:

27.-28.1., ryhmä 1/2020, osa 1
2.-3.9., ryhmä 1/2020, osa 2
26.-27.10., ryhmä 1/2020, osa 3

Järjestökoulutus

Järjestökoulutus ylläpitää ja vahvistaa OAJ:n aktiivitoimijoiden valmiuksia toimia omassa alue-, paikallis- tai opettajayhdistyksessään. Koulutus jakaa tietoa järjestön linjauksista ja vahvistaa yhdistystaitoja.

Monipuolinen koulutus lisää järjestön yhtenäisyyttä sekä vastaa eri jäsenryhmien tarpeisiin.

Seuraavat Puheenjohtajien neuvottelupäivät järjestetään vuonna 2021.

Näin ilmoittaudut koulutukseen

Kirjaudu jäsentunnuksillasi Omat tiedot -palveluun osoitteessa lex.oaj.fi. Valitse kohta Kurssit ja ilmoittautuminen, niin pääset selaamaan jäsenkoulutuksia ja tapahtumia. Varmista samalla, että jäsentietosi ovat ajan tasalla!

Omat tiedot