• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Nuori opettaja, verkostoidu muiden ammattilaisten kanssa ja opi uutta alalta! NOPE-koulutuksemme on räätälöity nuorten opettajien tarpeisiin.

NOPE-koulutus on OAJ:n valtakunnallisesti organisoimaa alueellisesti toteutettua koulutusta. Koulutuksia järjestetään kymmenellä alueella kaksi kertaa vuodessa kaksipäiväisinä koulutuksina. Kevään kurssit järjestetään maalis–huhtikuussa ja syksyn kurssit syys–marraskuussa. Koulutus on kaikille opettajaryhmille yhteistä.

Kurssien vetäjinä ovat OAJ:n alueelliset NOPE-kouluttajat, jotka itse ovat nuoria opettajia. Palkka-asioissa koulut­tajina ovat usein OAJ:n paikalliset aktiivitoimijat.

Kohderyhmä

Nuori opettaja, alle 35-vuotias tai alle 5 vuotta opetustyössä toiminut OAJ:n jäsen. SOOLin valmistumassa olevat jäsenet voivat osallistua kurssille, jos kurssilla on tilaa.

Ilmoittautuminen

Kurssille otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä 26 osallistujaa. Viimeinen ilmoittautumispäivä on noin neljä viikkoa ennen koulutuksen alkua ellei koulutus ole täyttynyt aiemmin. Oma alueesi määräytyy työpaikan sijainnin mukaan. NOPE-koulutukseen voi osallistua vain kerran.

Ilmoittautuminen syksyn koulutuksiin alkaa 12.8.2022 osoitteessa tapahtumat.oaj.fi.
Koulutusten päivämäärät ja paikat julkaistaan elokuun alussa.

Tallenteet ja materiaalit

Hei nuori opettaja, tule NOPE-kouluttajaksi!

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n NOPE-kouluttajien joukko etsii täydennystä.

Haemme uutta NOPE-kouluttajaa

⊲ 1 kouluttajaa alueelle Pääkaupunkiseutu

Kouluttajan tehtävänä on järjestää alueellisen työparinsa kanssa nuorille opettajille suunnattu NOPE-koulutus kaksi kertaa vuodessa. OAJ:n NOPE-koulutuksissa käsitellään palkkausta, nuoren opettajan roolia, OAJ:n jäsenyyttä, työhyvinvointia sekä opettajan vastuita ja velvollisuuksia. Kouluttajan kausi alkaa 1.8.2022. Kouluttajan tulee työskennellä alueella, jossa hän kouluttaa.

TOIVOMME, ETTÄ
⊲ Sinulla on työkokemusta opetus- ja kasvatusalan tehtävistä
⊲ Olet mielellään alle 35-vuotias
Olet osallistunut NOPE-koulutukseen
Olet aktiivinen ja sinulla on hyvät kouluttajataidot
Haluat sitoutua OAJ:n toimintaan
Sinulla on mahdollisesti kokemusta OAJ:n tehtävistä tai muusta yhdistys- tai järjestötoiminnasta

TARJOAMME:
Mielenkiintoisen ja haasteellisen tehtävän
⊲ Mahdollisuuden edistää opetusalan edunvalvontaa
Tilaisuuden kehittyä kouluttajana
Koulutuksen tehtävään ja korvauksen tehdystä työstä
Yhteistyötä innokkaassa ja osaavassa joukossa

Vapaamuotoiset hakemukset toimitetaan 21.6.2022 klo 23.59 mennessä sähköpostilla osoitteeseen katja.jarvinen@oaj.fi.

Lisätietoja tehtävästä antaa erityisasiantuntija Katja Järvinen, katja.jarvinen@oaj.fi020 748 9572.

Hei ammatillinen opettaja, ryhdy Uusi ura -kouluttajaksi!

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ etsii kouluttajaa UUSI URA-koulutukseen. Koulutus on tarkoitettu uusille ammatillisille opettajille työuralta toiselle siirryttäessä. Valtakunnallisesta kokeilusta vastaa työpari, joilla on oma kokemus ammatillisessa koulutuksessa toimimisesta ja työuran muutoksesta. Haemme nyt kouluttajaa perehdytettäväksi tehtävään.

OAJ:n kaksipäiväisessä UUSI URA-koulutuksessa käsitellään erityisesti palkkausta, uuden opettajan roolia, OAJ:n jäsenyyttä, työhyvinvointia sekä opettajan vastuita ja velvollisuuksia. Erityisesti koulutuksessa painottuvat muutokset siirryttäessä aiemmalta työuralta opettajan työhön ja sen mukanaan tuomat haasteet ja tuntemukset. Kouluttajaksi haetaan nimenomaan ammatillista opettajaa, joka pystyy käymään vertaiskeskustelua koulutukseen osallistuvien uusien ammatillisten opettajien kanssa.

Koulutus linkittyy yleisiltä teemoiltaan kiinteästi OAJ:n suosittuun Nuori Opettaja eli NOPE-koulutuskokonaisuuteen, ja kouluttajakoulutus järjestetäänkin osittain yhdessä OAJ:n alueellisten NOPE-kouluttajien kanssa. Ensimmäinen yhteinen koulutus järjestetään Helsingissä 25.–26.8.2022. Tukea ja apua koulutuksen järjestämiseen saa myös OAJ:n toimistolta.

Koulutusta pilotoidaan syksyllä 2022 ja kokemusten perusteella päätetään jatkosta.

TOIVOMME, ETTÄ

⊲ sinulla on työkokemusta opettajuudesta ammatillisessa koulutuksessa ja siirtymisestä työuralta toiselle (esim. toinen aste, AMK, vapaa sivistystyö tai taiteen perusopetus)
⊲ olet toiminut opettajana alle 5 vuotta ja muistat hyvin, miltä tuntui aloittaa opettajana
⊲ olet aktiivinen ja sinulla on hyvät kouluttajataidot
⊲ haluat sitoutua OAJ:n toimintaan
⊲ sinulla on kokemusta OAJ:n tehtävistä tai muusta yhdistys- tai järjestötoiminnasta

TARJOAMME

⊲ mielenkiintoisen ja haasteellisen tehtävän
⊲ mahdollisuuden edistää opetusalan edunvalvontaa
⊲ tilaisuuden kehittyä kouluttajana
⊲ koulutuksen tehtävään ja korvauksen tehdystä työstä
⊲ yhteistyötä innokkaassa ja osaavassa joukossa

Vapaamuotoiset hakemukset toimitetaan 21.6.2022 klo 23:59 mennessä sähköpostilla osoitteeseen katja.jarvinen@oaj.fi

Lisätietoja tehtävästä antaa erityisasiantuntija Katja Järvinen katja.jarvinen@oaj.fi puhelin: 020 748 9572.