Sökresultat för "En uppgift som är lika stor som framtiden"

Lärare inom småbarnspedagogik: Varje euro i småbarnspedagogiken är en investering i framtiden

Lärare inom småbarnspedagogik Maria Patteri ser i sitt arbete den stora inverkan som kompetenta lärare har på barns tillväxt och lärande. Bristen på lärare är dock allvarlig och Maria tror att den kommer att minska först när arbetsvillkor och lön fås i skick.

24.02.2022 Nyheter
Klasslärare: Uppskattning av lärare ska synas och kännas i det dagliga arbetet

Klasslärare Jussi Häikiö har upplevt skolvärlden i mer än 20 år och inser att undervisningsarbetet har blivit mer krävande med åren. Jussi efterlyser mer uppskattning för lärarnas arbete som syns i vardagen, till exempel mindre gruppstorlekar och en lönenivå som motsvarar arbetets krav.

24.02.2022 Nyheter
Lektor inom vårdarbete: Utöver studerandes aha-upplevelser bör värdet av arbetet återspeglas i lönen och arbetsvillkoren

Johanna Sopanen utbildar framtida hälso- och sjukvårdspersonal. För henne är studeranden och stödjande av deras yrkesmässiga tillväxt en topprioritet på arbetet. Arbetet tar dock ut sin rätt, och till exempel det administrativa arbetet tycks öka år för år. Utan yrkeslärare kommer det inte att finnas några yrkesverksamma i framtiden, och därför måste sektorns attraktionskraft tryggas genom konkurrenskraftiga lönenivåer och finansiering av utbildning.

24.02.2022 Nyheter
Lektor i matematik: Universiteten måste ge lärarna tid att undervisa och forska

Mika Mattila, som arbetar som lektor i matematik vid Tammerfors universitet, trivs i lärararbetet men är bekymrad över kollegornas ork och den växande arbetsbördan år efter år. Enligt honom skulle det finnas mycket att göra när det gäller arbetssätt och -villkor. Det är endast möjligt att få ut toppexperter på arbetsmarknaden om universiteten är attraktiva arbetsplatser för lärare.

24.02.2022 Nyheter