Sökresultat för "Coronaviruset"

Sen också närundervisning åt grundskolans yngsta – OAJ har 3 krav på utbildningsanordnarna

På fredagen beslutade statsrådet att från och med måndagen den 23 mars ordnas vid behov närundervisning åt alla elever i årskurs 1-3. OAJ:s utbildningsdirektör kritiserar den snabba kursändringen och kräver att utbildningsanordnarna gör sitt allt för att trygga lärarnas säkerhet och ork.

21.03.2020 Nyheter
Frågor och svar om undervisningsarrangemangen i undantagsförhållandena

Inom nästan hela utbildningssektorn har man övergått till distansundervisning. Inom småbarnspedagogiken fortsätter verksamheten och lärarna inom småbarnspedagogik bär upp hela samhället med sitt arbete. Undantagstillståndet på grund av coronaviruset har väckt oro och bekymmer också bland OAJ-medlemmarna. I den här artikeln publicerar vi medlemmarnas frågor och våra svar.

18.03.2020 Nyheter
”Bra att ta ett steg i taget" - Utbildningsstyrelsens anvisningar vid övergången till avvikande undervisningsarrangemang

Utbildningstyrelsen har idag publicerat anvisningar för hur man övergår till avvikande undervisningsarrangemang i den situation som nu uppstått och som det inte har funnits möjlighet att på förhand förbereda sig för. OAJ:s utvecklingschef Jaakko Salo uppmanar lärarna att också måna om den egna orken.

17.03.2020 Nyheter
Skolor och läroanstalter övergår till distansundervisning i en månad – lön betalas som normalt

Inom den grundläggande utbildningen, andra stadiet, vuxenutbildningen och högre utbildning övergår man till distansundervisning för att bromsa upp spridningen av coronaviruset. Enligt Undervisnings- och kulturministeriets rekommendation övergår man till distansundervisning senast onsdagen den 18 mars. OAJ backar upp regeringens linje och säger att det är viktigt att lärarnas hälsa och inkomster tryggas också i undantagsförhållanden.

16.03.2020 Nyheter
Corona påverkar även avtalsförhandlingarna

Coronaviruset påverkar hela samhället och även de pågående avtalsförhandlingarna. Förhandlingar pågår som bäst inom alla OAJ:s avtalsbranscher och förhandlingssituationen ändras från dag till dag.

16.03.2020 Nyheter
I karantän på grund av coronaviruset – får jag lön eller ersättning? Läs tio frågor och svar

För att minska smittspridning av corona har lärare och elever försatts i hemkarantän på en del ställen. Vad innebär det med tanke på lärarnas löner och arbetsskyldighet?

11.03.2020 Nyheter