Sökresultat för "Stöd för lärande"

OAJ: Varför föreslås felen i den grundläggande utbildningen till småbarnspedagogiken?

I den grundläggande utbildningen är stödet för eleverna diffust och nu föreslås samma otydligheter till lagen om småbarnspedagogik. I lagförslaget som nu är på remiss föreslås trestegsstöd till småbarnspedagogiken. Det här är bra i och för sig, men definitionen av trestegsstödet är däremot en besvikelse.

11.06.2021 Pressmeddelande
OAJ har lämnat in klagomål om Utbildningsstyrelsens agerande - elever som behöver stöd blir lämnade vind för våg

OAJ har idag lämnat in ett klagomål om Utbildningsstyrelsens agerande till riksdagens justitieombudsman. Klagomålet gäller Utbildningsstyrelsens otydliga och felaktiga direktiv om särskilt stöd för elever. Under coronatiden har kunskapsglappet ökat vilket ytterligare förvärrar situationen. Frågan om särskilt stöd är nu dessutom ytterst aktuell i och med att läroplikten förlängs.

31.05.2021 Pressmeddelande
Samarbete med hemmet

Föräldrarna har det primära ansvaret för barnets fostran. Lärare, föreståndare och rektorer stöder vårdnadshavarna i fostringsuppgiften.

06.11.2018 Sida
Mera stöd för lärande inom förskoleundervisningen och förskola redan för femåringar

Undervisningssektorns Fackorganisation föreslår att förskoleundervisningen blir tvåårig och att barnen ska börja i förskolan redan som femåringar. – Samtidigt måste dock stödet för växande och lärande utökas, påpekar ordföranden Olli Luukkainen.

02.08.2018 Nyheter