Sökresultat för "Stöd för lärande"

OAJ:s enkätundersökning avslöjar: Stödet för barn förverkligas inte inom småbarnspedagogiken

För närvarande uppfylls inte lagstiftningen om småbarnspedagogik, särskilt vad gäller gruppstorlekar, extra personal och speciallärare. Det här trots att varje barn har rätt till det stöd det behöver enligt lagen om småbarnspedagogik och grunderna för planen för småbarnspedagogik. Det här visar OAJ:s enkätundersökning från hösten 2023.

02.02.2024 Nyheter
Stödet måste nå fram - OAJ föreslår en radikal reform av stödet för lärande

Problemen med stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen, det så kallade trestegsstödet, har diskuterats mycket på sistone. Också flera partier har tagit upp reformbehovet av stödet i sina valprogram. OAJ föreslår en ny modell där administrativa beslut inte längre ska tas om stödnivån, utan om vilken stödform som ska ges till eleven. OAJ anser att det viktigaste sättet för att ta itu med sjunkande läranderesultat är att förstärka stödet.

14.03.2023 Pressmeddelande
Mer än 2 200 lärare och rektorer i OAJ-enkät: Inklusion lyckas inte med nuvarande resurser

Hela fem av sex lärare, ämneslärare och rektorer i grundskolan anser att inklusion inte lyckas med de resurser som den egna skolan nu har. Lärarna och rektorerna är inte negativt inställda till inklusion bara den fungerar och det finns tillräckliga resurser.

21.10.2022 Pressmeddelande
OAJ: Varför föreslås felen i den grundläggande utbildningen till småbarnspedagogiken?

I den grundläggande utbildningen är stödet för eleverna diffust och nu föreslås samma otydligheter till lagen om småbarnspedagogik. I lagförslaget som nu är på remiss föreslås trestegsstöd till småbarnspedagogiken. Det här är bra i och för sig, men definitionen av trestegsstödet är däremot en besvikelse.

11.06.2021 Pressmeddelande
OAJ har lämnat in klagomål om Utbildningsstyrelsens agerande - elever som behöver stöd blir lämnade vind för våg

OAJ har idag lämnat in ett klagomål om Utbildningsstyrelsens agerande till riksdagens justitieombudsman. Klagomålet gäller Utbildningsstyrelsens otydliga och felaktiga direktiv om särskilt stöd för elever. Under coronatiden har kunskapsglappet ökat vilket ytterligare förvärrar situationen. Frågan om särskilt stöd är nu dessutom ytterst aktuell i och med att läroplikten förlängs. 

31.05.2021 Pressmeddelande
Samarbete med hemmet

Föräldrarna har det primära ansvaret för barnets fostran. Lärare, föreståndare och rektorer stöder vårdnadshavarna i fostringsuppgiften.

06.11.2018 Sida
Mera stöd för lärande inom förskoleundervisningen och förskola redan för femåringar

Undervisningssektorns Fackorganisation föreslår att förskoleundervisningen blir tvåårig och att barnen ska börja i förskolan redan som femåringar. – Samtidigt måste dock stödet för växande och lärande utökas, påpekar ordföranden Olli Luukkainen.

02.08.2018 Nyheter