• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Oppimisen tuki"

Sauna-live erityisopetuksesta

Tule kuulemaan taustat OAJ:n kantelusta apulaisoikeusasiamiehelle, mitä hän vastasi kanteluun ja mitä seurauksia vastauksesta on.

28.11.2022 Tapahtuma
Oppimisen tuki puhuttaa – mikä todellisuudessa muuttuu?

Oppimisen tuen lainsäädäntö ja siihen liittyen inkluusio on ollut laajasti keskusteluissa. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi hiljattain päätöksensä OAJ:n kanteluun ja myös Oikeus oppia -tuen työryhmä julkisti loppuraporttinsa. Erityisasiantuntija Sari Jokinen tarkastelee päätöksen ja raportin merkitystä ja sitä, mitä muutoksia koulujen arkeen todellisuudessa on luvassa.

07.11.2022 Blogi
OAJ: Perusopetuksen luokkiin integroitavien määrää pitää rajata  

OAJ kysyi jäseniltään, kuinka monta erityisen tuen oppilasta on integroitu perusopetuksen luokkiin alakoulussa ja opetusryhmiin yläkoulussa. Alakoulussa joka kymmenennen luokkaan oli integroitu kolme tai useampia erityisen tuen oppilaita. Yläkoulussa erityisen tuen oppilaita oli integroitu opetusryhmään joka kolmannen vastaajan opetusryhmässä. 

04.11.2022 Uutinen
Laillisuusvalvoja vahvisti OAJ:n kannan: Oppimisen tuen lainsäädäntö on epäselvä ja johtaa vääriin tulkintoihin

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies vahvistaa ratkaisussaan OAJ:n näkemyksen, jonka mukaan perusopetuksen oppimisen tuesta ei ole säädetty riittävän selkeästi. OAJ teki kantelun Opetushallituksen epäselvistä ja virheellisistä tulkinnoista ja ohjeistuksista toukokuussa 2021.

27.10.2022 Uutinen
Yli 2 200 opettajaa ja rehtoria OAJn kyselyssä: Inkluusio ei onnistu nykyresursseilla

Peräti viisi kuudesta peruskoulun luokanopettajasta, aineenopettajasta ja rehtorista katsoo, ettei inkluusio ole mahdollista oman koulun nykyisillä resursseilla.

21.10.2022 Tiedote
Mitä inkluusio oikeasti on? Keskustelu käy kuumana, mutta käsite ymmärretään kirjavasti

Inkluusiosta käydään kiivasta keskustelua, jota vaikeuttaa se, että inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen käy läpi, mitä inkluusio kansainvälisten sopimusten ja tutkimusten mukaan on – ja mitä se ei ainakaan ole.

22.09.2022 Uutinen
Tukea tarvitsevien opiskelijoiden asemaa ei pidä heikentää miltään osin

Opiskelijoiden oikeus vaativaan erityiseen tukeen sekä opiskelupaikkaan on turvattava, ja oppimisvalmiuksia tukevat opinnot tarvitsevat korotetun rahoituksen jatkossakin.

22.06.2022 Lausunto
Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin valmisteilla täsmennys – opiskelijan pitää saada yhteys opiskeluterveydenhuoltoon jo saman päivän aikana

Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki on täsmentymässä niin, että opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus saada yhteys opiskeluterveydenhuoltoon arkipäivisin virka-aikana jo saman päivän aikana. Voimassa olevassa lain mukaan yhteys opiskeluterveydenhuoltoon pitää saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi. OAJ pitää täsmennystä erittäin tarpeellisena ja uutta sanamuotoa parempana, koska se ei jätä tulkinnanvaraa.

13.06.2022 Lausunto
Mikä neuvoksi, kun oppimisen tukea ohjaa resurssipula eikä lapsen tarve?

Kolmiportaisen oppimisen tuen mallin piti tehdä tuesta ennaltaehkäisevää ja tuoda se lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan omaan luokkaan ja lähikouluun. Miksei tukea sitten vieläkään saada ajoissa ja tarpeeseen? Projektityöntekijä Elisa Lientola selvitti asiaa oikeusmuotoiluprosessissa, jonka pohjalta syntyi opasvideo. Videon löydät tämän kirjoituksen lopusta.

18.05.2022 Blogi
Lasten ja nuorten tuen polku saatava kuntoon

Yhdenvertaisuusvaltuutettu edellyttää kertomuksessaan, että koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen jälkeen pitää kiinnittää erityistä huomiota lasten ja nuorten yksilölliseen tukeen ja opinto- ja opiskelijaohjaukseen. OAJ:n mielestä eduskunnan sivistysvaliokunnan tulisi tarttua pandemian aiheuttamiin oppimisvajeisiin tiukasti ja pikaisesti.

06.05.2022 Lausunto