• logo
  • logo

Tuloksia haulle "Oppimisen tuki"

Erityisopettaja vai erityisluokanopettaja? Virkanimikkeellä on väliä

Liian harva työnantaja oikeasti tietää, miten erityisopettajan ja erityisluokanopettajan tehtävänkuvat eroavat toisistaan. Onko virkanimikkeellä sitten väliä? Kyllä on, koska se vaikuttaa paitsi tehtäviin myös palkkaan ja työaikaan. Siksi jokaisen työnantajan pitää olla tarkkana rekrytoinneissa, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen.

23.06.2020 Blogi
Kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa saatava vihdoinkin kuntoon

Varhaiskasvatukseen on odotettu parempia tuen pykäliä jo vuosia. Ensimmäinen yritys oli 2010-luvun alkuvuosina, kun varhaiskasvatuslakia laadittiin. Lakiin ei tuolloin kirjattu säädöksiä, mutta saatiin lupaus, että ne laaditaan lain toisessa vaiheessa. Toisin kävi. Varhaiskasvatuslakia uudistettiin lähes kaksi vuotta sitten. Tuen pykälät jäivät taas uupumaan. Nyt on saatava aikaan korjaus, erityisasiantuntija Kirsi Sutton OAJ:stä sanoo.

10.06.2020 Näkemys
Tuki toimivaksi koko opinpolulle

OAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman mallinsa. Malli perustuu kentän kokemuksiin tuen käytänteistä sekä asiantuntijoiden tekemiin ratkaisuehdotuksiin. Erityisasiantuntija Sari Jokinen kertoo, miten oppimisen tuki OAJ:n mielestä saataisiin kuntoon.

03.06.2020 Näkemys
OAJ:llä uusi malli oppimisen tuen turvaamiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle 

Oppimisen tuen ketjusta pitää saada yhtenäinen ja vahva ja sen pitää ulottua kolmiportaisena varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, vaatii OAJ. Järjestö on laatinut oman mallinsa oppimisen tuen ja siihen kuuluvan erityisopetuksen ongelmien korjaamiseksi. 

27.05.2020 Tiedote
Odotettavissa suotuisia tuulia varhaiskasvatukseen

Maan hallitus on tarttunut ripeästi toimeen ja lähtenyt toteuttamaan varhaiskasvatukseen lupaamiaan parannuksia. Seuraavana askeleena pitäisi olla sen varmistaminen, että jokainen lapsi saa jo varhaiskasvatuksessa tarvitsemaansa kasvun ja oppimisen tukea, OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton kirjoittaa.

22.11.2019 Blogi
Koulupäiviin aikaa ryhmäytymiseen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun

Koulupäiviin tulisi varata lisäaikaa oman ryhmän tunneille, ryhmäytymiseen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun oman opettajan ohjauksessa, sanoo OAJ lausunnossaan mielenterveysstrategian luonnoksesta. Näin ehkäistäisiin yksinäisyyttä ja kiusaamista.

07.11.2019 Lausunto
5 asiaa, joita ilman inkluusio ei toteudu

Kaikille yhteinen ja yhdenvertainen peruskoulu on ajatuksena hieno ja kannatettava. Suomessa pyritään siihen, että tämä ajatus myös toteutuu. Valitettavasti tavoitteen tiellä on vielä esteitä. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen listaa blogikirjoituksessaan viisi asiaa, jotka inkluusion toteutumiseksi tarvitaan.

16.10.2019 Blogi
OAJ pitää Lapset puheeksi -menetelmää ongelmallisena – ”opettajat eivät halua turhaa byrokratiaa”

Mieli ry on antanut kouluttajilleen väärää tietoa siitä, mitä mieltä OAJ on Lapset puheeksi -menetelmästä. OAJ:n koulutusasiainpäällikkö korostaa, että ylimääräistä paperityötä ja lainsäädännön kanssa päällekkäisiä toimintatapoja ei kouluihin kaivata.

05.09.2019 Uutinen
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Opettajien vinkkejä vanhemmille – näin varmistat hyvän koulunalun lapsellesi

OAJ:n julkaisema huoneentaulu antaa vanhemmille konkreettisia neuvoja, joilla lapsen koulupolku sekä kodin ja koulun yhteistyö saavat hyvän alun. Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen mukaan vanhemmat kaipaavat opettajalta varmuuden siitä, että myös he ovat tervetulleita kouluun.

05.08.2019 Uutinen