Tuloksia haulle "Koulutuksen laatu"
Sasin päiväkoti Hämeenkyröstä on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailun 2023. Päiväkodissa viihtyvät niin lapset kuin työntekijät. – Kisaan tuli runsaasti loistavia ehdotuksia erilaisista kouluista, oppilaitoksista ja päiväkodeista ja vertailu oli vaikeaa, OAJ:n erityisasiantuntija Katja Järvinen kiittelee aktiivisuutta. Kunniamaininnan sai Kappelimäen koulu Laitilasta.
25.05.2023 UutinenOpetusalan järjestöt puolustavat vankasti nykyistä varhaiskasvatuslakia. OAJ:n ja VOL:n mielestä lain edellyttämä henkilöstörakenne saavutetaan, kun lisätään varhaiskasvatuksen opettajien yliopistokoulutusta.
12.05.2023 TiedoteVarhaiskasvatuksen opettajapula haastaa pahimmillaan koko koulutusjärjestelmän kehittämistä. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää jatkossa opettajien koulutusmäärien lisäämistä tarvetta vastaavaksi sekä alan pitovoiman parantamista. Lisäksi lapselle tulee järjestää yksilöllinen tuki mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
28.04.2023 UutinenOAJ yhdessä nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen kanssa haluaa tarjota ratkaisuja nuorten työ- ja opiskelukyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen. Korona-aika syvensi nuorten kokemaa kuormitusta ja pahensi mielenterveyden haasteita etenkin jo ennestään vaikeassa asemassa olevien nuorten keskuudessa. Haasteet heijastuvat myös kouluissa ja oppilaitoksissa työskentelevien opettajien työoloihin.
08.03.2023 NäkemysOAJ ja SOOL vastustavat jyrkästi Turun yliopiston suunnitelmia siirtää opettajankoulutuksen tutkinto-ohjelmat Raumalta Turkuun. Ne eivät myöskään hyväksy yliopiston ajatuksia lakkauttaa käsityökasvatuksen tutkinto-ohjelma. Järjestöjen mielestä suunnitelmat hankaloittaisivat opettajapulaa entisestään.
14.11.2022 UutinenHenkilöstön ilmoitukset varhaiskasvatuksen epäkohdista johtavat vain harvoin korjaaviin toimenpiteisiin. Tämä ilmeni OAJ:n selvityksessä, jossa varhaiskasvatuksen opettajilta ja päiväkodinjohtajilta kysyttiin, kuinka lain edellyttämä epäkohtien ilmoitusvelvollisuus toimii.
21.10.2022 TiedoteLukioiden kansalliset laatukriteerit on OKM:n laatutyöryhmän mukaan liian haastava laatia. Tämä tarkoittaisi laatukriteerien määrittämisen jäämistä paikalliselle tasolle. Laatukriteerien laadinta ilman valtakunnallisia kriteerejä aiheuttaa valtavasti lisätyötä lukioiden rehtoreille ja opettajille sekä eriarvoistaa lukiokoulutusta.
03.10.2022 UutinenLukioiden kansalliset laatukriteerit on OKM:n laatutyöryhmän mukaan liian haastava laatia. Tämä tarkoittaisi laatukriteerien määrittämisen jäämistä paikalliselle tasolle. Laatukriteerien laadinta ilman valtakunnallisia kriteerejä aiheuttaa valtavasti lisätyötä lukioiden rehtoreille ja opettajille sekä eriarvoistaa lukiokoulutusta.
03.10.2022 LausuntoArvosanojen korotukset ja muuttuva keskiarvo tulee huomioida ammattikorkeakoulujen todistusvalinnoissa.
23.09.2022 LausuntoOAJ on erittäin pettynyt Opetus- ja kulttuuriministeriön johtamaan lukiokoulutuksen laatutyöhön ja valmisteltuun laatustrategiaan. Valmistellusta laatustrategiasta puuttuu sen oleellinen osa eli laatukriteerit, joiden laatimista OAJ on edellyttänyt jo vuosia.
23.09.2022 Lausunto