• logo

Tuloksia haulle "Syrjäytyminen"

Ansa Kynttilän jälki-istunto, osa 3: Varhaiskasvatus kunniaan

Jäikö läksyt tekemättä? Suomen luokattomin luokanopettaja istuttaa suomalaiset jälki-istuntopenkkiin kuulemaan, mitä kaikkea koulutuksessa pitäisi korjata. Korjausliikkeet korostuvat kevään eduskuntavaaleissa.

03.01.2019 Uutinen
Koulutus ratkaisee: Syrjäytymiskehityksestä osallisuuskehitykseen

Syrjäytymiskehitys on vakavimpia yhteiskunnallisia ongelmiamme. Syrjäytymisen seuraukset konkretisoituvat usein esimerkiksi opintojen keskeytymisenä, työttömyytenä, köyhyytenä ja sosiaalisina ongelmina. Syrjäytymisen juuret ovat kuitenkin jo lapsuudessa. Siksi myös ongelman ratkaiseminen on aloitettava lapsuudesta ja taattava koko elinkaaren kattava mahdollisuus kiinnittyä yhteiskuntaan.

05.10.2018 Näkemys
OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia viheliäisiin ongelmiin: #koulutusratkaisee

OAJ esittää konkreettisia ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin, ratkaisuja Suomelle. Eriarvoistuminen, ihmisten jakautuminen hyvä- ja huono-osaisiin tai esimerkiksi työttömyys ja kasvava osaajapula vaativat suomalaisilta uutta ajattelua. Ongelmia voidaan parhaiten ratkoa investoimalla kasvatukseen, koulutukseen, tieteeseen ja tutkimukseen. Niillä rakennetaan parempaa tulevaisuutta.

05.10.2018 Tiedote
Uusi laskuri ennustaa syrjäytymistä riskitekijöistä – koulutus ja kasvatus keskeiset vastavoimat

Me-säätiö ja THL julkaisivat työkalun, joka havainnollistaa syrjäytymisen riskejä nuoren elämänvaiheissa. OAJ esittää ratkaisuja syrjään jäämisen ehkäisyyn muun muassa julkaisemassaan oppivelvollisuuden uudistamisen mallissa.

28.09.2018 Uutinen
OAJ: lasten eriarvoisuus lisääntyi tällä hallituskaudella

Koulutuspolitiikkaa vietiin oikeaan suuntaan, mutta leikkaukset vesittivät uudistukset. Näin toteaa OAJ lausunnossaan, jossa se arvioi hallituskauden vaikutuksia lapsiin.

22.08.2018 Uutinen