• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Syrjäytyminen"

Kun oppimäärä on yksilöllistetty, yhteishaussa piilee epäkohta – 9 kysymystä ja vastausta OAJ:n mallista

Yhteishakuun tulee ensi vuoden alussa muutos yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelleiden oppilaiden valintaperusteisiin. Jatkossa opiskelijavalinnassa käytetään harkinnanvaraista hakua silloin, kun oppilaan opinnot on yksilöllistetty sekä matematiikassa että äidinkielessä. OAJ:n mielestä muutos on oikean suuntainen mutta riittämätön. Vastaamme tässä jutussa kysymyksiin nykyisen järjestelmän ongelmista ja OAJ:n esittämästä mallista.

28.09.2021 Uutinen
OAJ haluaa korjata yhteishaun epäkohdan – yksilöllistetyn oppimäärän arvosana rinnastettava 5:een 

Jos perusopetuksen oppilas ei tukitoimillakaan saavuta arvosanan 5 mukaista osaamista, hänen oppimääränsä voidaan yksilöllistää. Yhteishaussa yksilöllistetyn oppimäärän mukaisten arvosanojen käsittely tapahtuu nykyisin epäoikeudenmukaisesti. Tähtimerkillä merkityt yksilöllistetyn oppimäärän arvosanat rinnastetaan yhteishaussa tavallisen oppimäärän mukaisiin arvosanoihin, vaikka osaamisen taso ei ole verrattavissa. OAJ vaatii lausunnossaan, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.

03.09.2021 Uutinen
Opiskeluhuollon siirto hyvinvointialueille peruttava

OAJ, Suomen Psykologiliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Koulukuraattorit ry esittävät kannanotossaan huolensa opiskeluhuollon resursseista koronakriisin aikana ja sen jälkeen.

31.03.2021 Uutinen
Tuki saatava toimimaan, kun oppivelvollisuutta laajennetaan – ”Tarttettais muutakin kuin niitä hienoja aikeita”

”Saattaen vaihtaminen” oli sanapari, jota toisteltiin taajaan, kun opettajat, opiskelijat, kansanedustajat ja virkamiehet kokoontuivat keskustelemaan oppivelvollisuuden uudistuksesta. Tarvitaan toimivaa oppimisen tukea, riittävästi opinto-ohjausta ja mahdollisuus opetuksen kannalta olennaisten tietojen siirtoon, jotta koulutuksen ketju toimii eikä nuori pääse putoamaan.

25.09.2020 Uutinen
Harrastustoiminta saa uuden mallin ja rahaa – opettajiakin tarvitaan

Taataan jokaiselle lapselle ja nuorelle aito mahdollisuus mieluisaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä. Siinä Marinin hallitusohjelmaan kirjattu tavoite. Miten tavoitteeseen päästään? Ottamalla koulut ja opettajat mukaan ja varmistamalla, että jokainen voi oikeasti löytää itselleen sopivan harrastuksen, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen.

10.06.2020 Blogi
Yli 70 miljoonaa perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen – OAJ kannustaa hakemaan

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa hakemusten perusteella yli 70 miljoonaa euroa koulutuksellisen tasa-arvon vahvistamiseen. Perusopetuksen ja esiopetuksen lisäksi rahaa on ensimmäistä kertaa jaossa myös varhaiskasvatukseen. OAJ kannustaa opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjiä hakemaan.

09.03.2020 Uutinen
Taloustutkimus selvitti: Suomalaiset haluavat opettajamitoituksen lakiin

Suomalaisista yli 80 prosenttia on sitä mieltä, että lakiin pitää kirjata opettajamitoitus. Monella muualla alalla henkilöstömitoitus on jo laissa. Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ihmetteleekin, miksi koulutus on poikkeus. Esimerkiksi opinto-ohjaajien osalta mitoitus voitaisiin OAJ:n laskelmien mukaan toteuttaa jo hallitusohjelmassa luvatuilla rahoilla.

06.02.2020 Tiedote
Suomi on hyvä maa elää

Aiemmille sukupolville kuuluu kiitos siitä, että Suomi on tänään niin turvallinen ja tasa-arvoinen maa kuin se on. Meidän tehtävämme on pitää huolta siitä, että Suomi on hyvä maa myös tuleville sukupolville - maa, jossa heikompaa ei koskaan jätetä yksin eikä heitteille.

06.12.2019 Blogi
Koulupäiviin aikaa ryhmäytymiseen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun

Koulupäiviin tulisi varata lisäaikaa oman ryhmän tunneille, ryhmäytymiseen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun oman opettajan ohjauksessa, sanoo OAJ lausunnossaan mielenterveysstrategian luonnoksesta. Näin ehkäistäisiin yksinäisyyttä ja kiusaamista.

07.11.2019 Lausunto
5 asiaa, joita ilman inkluusio ei toteudu

Kaikille yhteinen ja yhdenvertainen peruskoulu on ajatuksena hieno ja kannatettava. Suomessa pyritään siihen, että tämä ajatus myös toteutuu. Valitettavasti tavoitteen tiellä on vielä esteitä. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen listaa blogikirjoituksessaan viisi asiaa, jotka inkluusion toteutumiseksi tarvitaan.

16.10.2019 Blogi