• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Jäsenpalvelu tiedottaa

Palvelussuhdetta ei voi teknisen virhetilanteen takia päättää Omat tiedot -osiossa

Palvelussuhteen muokkaustilassa puuttuu palvelussuhteen päättymispäivä kokonaan.

Jos jäät esimerkiksi työttömäksi, ilmoita asiasta Omat tiedot -osiossa (Alennettu jäsenmaksujakso).
Saat sähköpostiisi jäsenmaksulaskun alennetun jäsenmaksun (6 e/kk) maksamiseksi.

Voit halutessasi jättää palvelussuhteen avoimeksi. Voit myös ottaa yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon tai käyttää yhteydenottolomaketta, jäsenpalvelu lisää päättymispäivän palvelussuhteelle.

HUOM! Jos vaihdat työnantajaa, toimi seuraavasti: lisää uusi ensisijainen palvelussuhde. Järjestelmä varmistaa osana uuden palvelussuhteen ilmoittamista, haluatko päättää edellisen voimassa olevan palvelussuhteen.

Järjestelmätoimittaja arvioi, että ongelma korjataan elokuun aikana. Pahoittelemme tilannetta.

Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?

Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltäsi tai esimieheltäsi.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.

Yhteydenottojen ja palvelussuhdemuutosten käsittelyssä ruuhkaa

Järjestelmäongelmien takia jäsenpalvelu on edelleen ruuhkaantunut.  Pahoittelemme odotusta. Jäsenpalvelu purkaa ruuhkaa lisäresurssein. Nopeimmin jäsenpalvelun tavoittaa puhelimitse maksuttomasta palvelunumerosta. Puhelinaika on 15.8. alkaen ma - to klo 9 - 14.

Huom! Jos olet päivittänyt tietojasi Omat tiedot -osiossa, voi päivitetyn tiedon kohdalla lukea ”odottaa käsittelyä”. Sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Jäsenpalvelu käsittelee ensisijaisena kaikki tällaiset Omat tiedot -osion kautta tulleet päivitykset.

Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko.  Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.

Liittymisten käsittelyjajoista

Teknisen ongelman takia osa alkuvuoden liittymisistä odotti pitkään käsittelyä. Järjestelmätoimittaja Futunio on korjannut viat. Pahoittelemme normaalia pidempää odotusaikaa. Saat sähköpostia heti kun jäsenhakemus on käsitelty. Jäsenyys alkaa siitä päivästä minkä olet ilmoittanut. HUOM! Jäsenpalvelu on saattanut lähettää liittyjälle tarkentavia kysymyksiä ja odottaa vastauksia.  Tarkista sähköpostisi - myös roskapostilaatikko.

Jäsenmaksujen perinnässä virheitä alkuvuodesta 2022 (päivitetty 11.8.)

OAJ:n jäsenmaksua alennettiin vuoden 2022 alusta alkaen. Tieto vuoden 2022 jäsenmaksujen suuruudesta ei tavoittanut kaikkia työantajien palkanlaskijoita ajoissa.

Tästä syystä osa työnantajien palkanlaskijoista on pidättänyt OAJ:n jäsenten alkuvuoden jäsenmaksun vuoden 2021 tiedoilla ja jäsenmaksuja on peritty liikaa. Kaikille palkanlaskijoille on lähetetty oikeat tiedot jo tammikuussa.

Asia on selvitetty palkanlaskijoiden kanssa ja liikaa peritty jäsenmaksu on hyvitetty jäsenille esimerkiksi alentamalla seuraavien kuukausien jäsenmaksua tai muulla vastaavalla tavalla.

Korjaus ei edellytä jäseneltä yhteydenottoa OAJ:n jäsenpalveluun. Jos haluat varmistaa onko jäsenmaksuprosentti oikein, tarkista palkkatositteesi ja ole tarvittaessa yhteydessä palkkahallintoon.
OAJ ei pysty tarkistamaan, onko peritty % oikeellinen, koska OAJ ei näe jäsenen palkkatietoja.

Jäsenmaksut kuntoon - jäsenmaksujen perintä käyntiin syksyllä

Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Jäsenmaksujen perintä käynnistyy syksyllä jäsenten henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta.
Ketään ei koskaan eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa. Jäsenen vastuulla on varmistaa, että jäsentiedoissa yhteystiedot ovat ajan tasalla.

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omat tiedot -osion jäsenmaksulaskurin avulla.

Kaikki laskut löytyvät Omat tiedot -osion Viestit-kansiosta.

Vuoden 2021 jäsenmaksutiedot toimitettu verottajalle

Kävitkö OmaVerossa tarkistamassa verotiedoistasi, minkä verran olet maksanut jäsenmaksuja 2021? Eivätkö tiedot vastaa palkkatositteessa mainittua jäsenmaksujen määrää? Tähän on hyvä syy.

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen

Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle kevään aikana.

Jäsenpalvelu teki kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2021 viimeisestä palkkatositteesta.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.

Malta siis mielesi ja seuraa tilannetta Omat tiedot -osion uutisista!