• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Jäsenpalvelu tiedottaa

Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?

Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltä tai esihenkilöltä.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.

Yhteydenottojen ja palvelussuhdemuutosten käsittelyssä ruuhkaa

Järjestelmäongelmien takia jäsenpalvelu on edelleen ruuhkaantunut.  Pahoittelemme odotusta. Jäsenpalvelu purkaa ruuhkaa lisäresurssein. Nopeimmin jäsenpalvelun tavoittaa puhelimitse maksuttomasta palvelunumerosta. Puhelinaika on  ma - to klo 9 - 14.

Huom! Jos olet päivittänyt tietojasi Omat tiedot -osiossa, voi päivitetyn tiedon kohdalla lukea ”odottaa käsittelyä”. Sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Jäsenpalvelu käsittelee ensisijaisena kaikki tällaiset Omat tiedot -osion kautta tulleet päivitykset.  Tällä hetkellä syyskuussa tehtyjä palvelussuhdemuutoksia.

Käsittely saattaa odottaa vastaustasi.
Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko.  Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.

Liittymisten käsittelyssä ei enää mittavaa ruuhkaa

Teknisen ongelman takia osa elokuun alun liittymisistä odotti pitkään käsittelyä. Järjestelmätoimittaja Futunio on korjannut vian. Pahoittelemme normaalia pidempää odotusaikaa. Saat sähköpostia heti kun jäsenhakemus on käsitelty. Jäsenyys alkaa siitä päivästä minkä olet ilmoittanut. HUOM! Jäsenpalvelu on saattanut lähettää liittyjälle tarkentavia kysymyksiä ja odottaa vastauksia.  Tarkista sähköpostisi - myös roskapostilaatikko.

Jäsenmaksut kuntoon

Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Jäsenmaksujen perintä käynnistyy henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta pidemmältä ajalta. Vuoden vaihteen jälkeen aloitamme maksuhuomautusten lähettämisen. Ketään ei eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa.

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omat tiedot -osion jäsenmaksulaskurin avulla.

Kaikki laskut löytyvät Omat tiedot -osion Viestit-kansiosta.

Vuoden 2022 jäsenmaksutiedot toimitetaan alkuvuodesta verottajalle

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen

Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle kevään aikana.

Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2022 viimeisestä palkkatositteesta.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.

Malta siis mielesi ja seuraa tilannetta Omat tiedot -osion uutisista!