• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Jäsenpalvelu tiedottaa (13.5.)

Liittymisiä käsitellään urakalla

Teknisen ongelman takia osa alkuvuoden liittymisistä on odottanut pitkään käsittelyä. Järjestelmätoimittaja Futunio on löytänyt vian ja se on nyt korjattu. Pahoittelemme normaalia pidempää odotusaikaa. Saat sähköpostia heti kun jäsenhakemus on käsitelty. Jäsenyys alkaa siitä päivästä minkä olet ilmoittanut. Tällä hetkellä käsitellään huhtikuussa liittyviä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä lakosta

Täältä löydät lakkoon liittyviä usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksia. Jos et löydä vastausta, voit ottaa OAJ:hin yhteyttä sähköpostitse: lakkovahti@oaj.fi. Luemme sähköpostia joka päivä aina sopimusten syntymiseen asti.  Huomioithan, että jäsenpalvelun puhelinpalvelussa ei pystytä vastaamaan lakkoon liittyviin kysymyksiin.

Jäsenmaksulaskut vuodelle 2022 lähetetty

Jäsenmaksulasku on lähetetty sähköpostilla niille jäsenille, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse ja maksavat normaalia %-jäsenmaksua. Alennettua jäsenmaksua maksavat saivat laskunsa viikon 9 aikana. Kaikki laskut löytyvät Omat tiedot -osion Viestit-kansiosta. Jos sinulla ei ole sähköpostiosoitetta jäsenrekisterissä tai se on vanhentunut, lasku lähetetään perinteisellä kirjepostilla kotiosoitteeseen.

Jos olet jo aiemmin ollut jäsenpalveluun yhteydessä ja saanut sitä kautta laskutiedot, asiasi on kunnossa.

HUOM! Saitko jäsenmaksulaskun, vaikka työantaja perii jäsenmaksun palkastasi? Voit hävittää saamasi laskun. Virhe johtuu siitä, että jäsenrekisteriin on voinut jäädä vanha tieto siitä, että maksat jäsenmaksusi itse (esim. alennettu jäsenmaksujakso). Jäsenpalvelu poistaa vanhan tiedon yhteydenottosi perusteella. Pahoittelemme ylimääräistä vaivaa.

Voit maksaa tammikuun jäsenmaksun myös jäsenmaksulaskurin ja Paytrailin kautta. Voit myös valita useamman kuukauden jakson ja maksaa esim. 3 kuukauden jäsenmaksut kerralla. Laskuri jakaa jäsenmaksun valitsemillesi kuukausille. Tammikuun jäsenmaksu erääntyi 25.2.  Huom! Kun maksat jäsenmaksusi 12 päivän kuluessa eräpäivästä, se kohdistuu tammikuulle eikä helmikuulle.

Viivästyksestä ei tule jäsenelle mitään seuraamuksia.

Teemme koko ajan työtä sen eteen, että jäsenrekisterin ongelmat saataisiin ratkaistua mutta valitettavasti tämä ei ole OAJ:n käsissä.

Vuoden 2021 jäsenmaksutiedot verottajalle

Kävitkö OmaVerossa tarkistamassa verotiedoistasi, minkä verran olet maksanut jäsenmaksuja 2021? Eivätkö tiedot vastaa palkkatositteessa mainittua jäsenmaksujen määrää? Tähän on hyvä syy.

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen

Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle kevään aikana.

Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät. Viimeisin "täydennysajo" on tehty 7.4.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2021 viimeisestä palkkatositteesta.

Jäsenmaksujen perinnässä virheitä alkuvuodesta 2022 (päivitetty 13.5.)

OAJ:n jäsenmaksua alennettiin vuoden 2022 alusta alkaen. Tieto vuoden 2022 jäsenmaksujen suuruudesta ei tavoittanut kaikkia työantajien palkanlaskijoita ajoissa.

Tästä syystä osa työnantajien palkanlaskijoista on pidättänyt OAJ:n jäsenten alkuvuoden jäsenmaksun vuoden 2021 tiedoilla ja jäsenmaksuja on peritty liikaa.

Asiaa selvitetään parhaillaan palkanlaskijoiden kanssa ja liikaa peritty jäsenmaksu on hyvitetty jäsenille esimerkiksi alentamalla seuraavien kuukausien jäsenmaksua tai muulla vastaavalla tavalla.

Korjaus ei edellytä jäseneltä yhteydenottoa OAJ:n jäsenpalveluun. Jos haluat varmistaa onko jäsenmaksuprosentti oikein, tarkista palkkatositteesi ja ole tarvittaessa yhteydessä palkkahallintoon.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.

Malta siis mielesi ja seuraa tilannetta Omat tiedot -osion uutisista!