Jäsenkortti OAJ-sovelluksessa

Usein kysytyt kysymykset jäsenkortista

Lue jäsenkortista usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Lue kysymyksiä ja vastauksia

Jäsenkorttisi löytyy OAJ-sovelluksesta

Jotta saat käyttöön jäsenkortin, tulee sinun ladata puhelimeesi OAJ-sovellus. Sovelluksesta löydät jäsenkortin lisäksi kätevästi myös muut tärkeät OAJ:n palvelut.

Lue lisää OAJ-sovelluksesta

MicrosoftTeams-image (21).png

Jäsenkortti on siirtynyt pysyvästi OAJ-sovellukseen

Jäsenet, joilla ei ole älypuhelinta, voivat tulostaa itselleen paperisen version kortista.
Tarkemmat ohjeet ja usein kysymykset jäsenkortista löydät tältä sivulta.

Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset: OAJ-sovellus ja jäsenkortti

Miksi sovelluksen asentaminen ei onnistu, vaikka noudatin asennusohjeita?

Tarkista ainakin seuraavat asiat: onko puhelimeesi asennettu tietoturvaohjelmisto? Jos on, tarkista sen asetuksista estääkö tietoturvaohjelmisto ulkopuolisten ohjelmistojen asentamisen. Asensitko sovelluksen paikassa, missä nettiyhteys on riittävän hyvä ja vakaa? Asennusvaiheessa sovellus asennetaan puhelimelle kokonaisuudessaan, jotta sen käyttö on mahdollista jatkossa myös offline-tilassa. Kokeile asentaa sovellus uudelleen toisessa sijainnissa.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Iphonella?

Sovelluksen lisääminen aloitusnäytölle muiden sovellusten jatkeeksi vaihtelee hieman puhelinmalleittain:

Asentaminen Safarilla

1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun alareunassa olevaa jakonappia (neliö, jossa nuoli ylös).
  2. Valitse avautuvasta valikosta ”lisää kotivalikkoon”.
  3. Sulje selain, ja etsi puhelimesi kotivalikosta OAJ-ikoni.
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.

Voinko vaihtaa iPhonessa OAJ-sovelluksen käyttämää selainta?

Apple on määritellyt niin, että iPhone iOS-käyttöjärjestelmässä vain Safari-selaimella pystyy tallettamaan sovelluksen sen Koti-valikkoon.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Androidilla?

Asentaminen Google Chromella

1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun alareunaan ilmestyvää Lisää aloitusnäytölle -tekstiä. Jos teksti ei ilmesty alareunaan, klikkaa ruudun oikeassa yläreunassa näkyvää kolmea pistettä.
  2. Avautuvasta valikosta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”. Mikäli valikosta ei löydy kyseistä tekstiä, mutta siellä lukee ”Avaa OAJ”, sovellus on jo asennettu puhelimeesi.
  3. Sulje selain, ja etsi OAJ-ikoni puhelimesi aloitusnäytöltä.
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.

HUOM: Joissain Samsung -malleissa ladatut sovellukset ilmestyvät Samsung sovellukset -kansioon, mistä ne pitää käydä lisäämässä aloitusnäytölle.

Asentaminen Firefox-selaimelle

1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun yläreunassa talon kuvaa missä on + merkki sisällä.
  2. Avautuvasta ruudusta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”.
  3. Sulje selain, ja etsi OAJ-ikoni puhelimesi aloitusnäytöltä.
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.

Miksi en löydä OAJ-sovellusta sovelluskaupasta?

Sovellus on selainpohjainen, joten sovellus ei ole sovelluskaupoissa. Voit ottaa sen käyttöösi osoitteessa app.oaj.fi. Lisää sovellus aloitusnäyttöösi ohjeiden mukaisesti ja kirjaudu sisään.

Pitääkö sovellusta päivittää?

Selainpohjaista sovellusta ei tarvitse päivittää eikä päivittyminen edellytä käyttäjältä toimenpiteitä. Jos vaihdat puhelinta tai puhelimen selainta, sovellus pitää lisätä kotivalikkoon uudestaan edellä mainitun ohjeen mukaisesti.

Mistä näen milloin sovelluksen sisältöä on päivitetty tai mikä on sen versio?

Versio ja viimeinen päivityspäivä näkyvät Ota yhteyttä -osion viimeisellä rivillä.

Avasin sovelluksen mutta lomakkeet ovat tyhjät ja joudun kirjautumaan esimerkiksi yhteydenottolomakkeelle erikseen. Miksi?

Todennäköisesti avasit sovelluksen kirjautumatta. Sovellusta voi selata kirjautumatta mutta kirjautuminen tuo sovellukseen jäsentietosi valmiiksi ja nopeuttaa huomattavasti sähköistä asiointia. Kirjautumisohjeet löydät täältä.

Sovellus on jotenkin solmussa, mitä voin tehdä?

Poista sovellus puhelimesta. Tyhjennä selaimen välimuisti. Lataa sen jälkeen sovellus uudestaan ohjeiden mukaisesti.

Miksi sovellus on vain suomeksi?

Sovellus on toteutettu yhteistyössä akavalaisten ammattiliittojen kanssa ja ensimmäinen toteutus on ollut vain suomeksi. Muita kieliversioita on järjestelmätoimittajalta toivottu ja ne saataneen tulevaisuudessa myös OAJ-sovellukseen. Jäsenkortin saamista koskevat sisällöt on kuitenkin käännetty ruotsiksi ja englanniksi.

Huomasin, että sovellus sisältää myös Member+ -etuja. Olen rekisteröitynyt myös Member+ -palveluun. Korvaako siis OAJ-sovellus Member+ -palvelun?

Voit edelleen jatkaa Member+ -palvelun käyttäjänä. Palvelun sisältö on kuitenkin linkitetty OAJ-sovellukseen ja se löytyy Yhteiset akavalaiset edut -otsikon alta. Member+ -palvelusta saat edelleen oman erillisen uutiskirjeen, jos olet sen tilannut.

Miten sovellusta kehitetään ja miten sen sisältöön voi vaikuttaa?

Sovellusta kehitetään käyttäjäkyselyiden perusteella.

Minulla ei ole älypuhelinta, miten saan jäsenkortin?

Siirry sivulle Jäsenedut-sivuille. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti. Tulosta itsellesi paperinen jäsenkortti. Täytä korttilomakkeeseen nimesi ja jäsennumerosi. Jäsennumero löytyy Omat tiedot -osiosta (Jäsentiedot). Huom! Tuloste ei ole matkavakuutus- tai viisumitodistus. Sen voi tilata täältä.

Puhelimeni käyttöjärjestelmä ei ole Android eikä IOS, miten saan jäsenkortin?

Siirry sivulle Jäsenedut-sivuille. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti. Tulosta paperinen jäsenkortti. Täytä korttilomakkeeseen nimesi ja jäsennumerosi. Jäsennumero löytyy Omat tiedot -osiosta (Jäsentiedot). Huom! Tuloste ei ole matkavakuutus- tai viisumitodistus. Sen voi tilata täältä.

Olen SOOLin jäsen. Mistä minä saan jäsenkorttini?

Myös SOOLin jäsenkortti on OAJ-sovelluksessa. Lataa sovellus ohjeiden mukaan.

Miksi jäsenkortissa on väärät yhdistystiedot?

Jäsenkortin yhdistystiedot haetaan jäsenrekisteristä. Palvelussuhdemuutos (uusi työpaikka tai työnantaja) voi odottaa käsittelyä. Omat tiedot -osiosta näet tekemäsi muutoksen tilan. Heti kun muutos on käsitelty, tiedot päivittyvät. Väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä.
Tarvittaessa kirjaudu uudestaan sovellukseen.

Olen päivittänyt tiedot Omat tiedot -osiossa. Miksi yhdistystiedot ovat väärin?

Palvelussuhdemuutos (uusi työpaikka tai työnantaja) voi odottaa käsittelyä. Omat tiedot -osiosta näet tekemäsi muutoksen tilan. Heti kun muutos on käsitelty, tiedot päivittyvät. Väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä. Tarvittaessa kirjaudu uudestaan sovellukseen.

En pääse kirjautumaan, miten toimin?

Tarkista ihan ensin kirjautumisohjeet ja OAJ-sovellusta koskevat usein kysytyt kysymykset ylhäältä. Jos kirjautuminen ei onnistu, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella.

Haluan muovikortin, miten toimin?

Valitettavasti muovikortin tilaaminen ei ole enää mahdollista. Poikkeuksena Opetusalan Seniorijärjestö OSJ, jonka jäsenillä muovikortti säilyy.

Miksi muovikortti poistui?

Olemme kysyneet jäsenten mielipidettä useammassa palvelutyytyväisyyskyselyssä. Jo vuonna
2019 enemmistö vastaajista olisi ollut valmis luopumaan muovikortista. OAJ on omalta osaltaan mukana vähentämässä muovia. Muovikortti vanhenee ja sen postitus kolmen vuoden välein on huomattavan kallista.

Muovista jäsenkorttia on voinut hyödyntää myös jäsenyyden päättymisen jälkeen. OAJ haluaa kohdentaa jäsenedut vain jäsenille. Sovellukseen ei pääse kirjautumaan, jos ei ole jäsen.

Jäsenkortissa oli ennen bensaetu. Miksi bensaetu poistui?

OAJ:n valtuusto on hyväksynyt kevätkokouksessaan 2021 OAJ:n ilmastoteot -ohjelman. Tämän seurauksena OAJ on päättänyt luopua St1:n kanssa tehdystä yhteistyöstä. Jos olet käyttänyt tätä jäsenetua ja haluat saada alennuksia myös ensi vuonna, niin suosittelemme sinua hankkimaan St1:n käteisalennuskortin.

Saako kortin puhelimen omaan lompakkoon?

Kyllä saa. Muista päivittää jäsenkortti vuoden vaihteen jälkeen, se ei päivity automaattisesti.

Toimiiko jäsenkortti niin sanotusti offlinessa eli verkkoyhteyksien ulkopuolella?

Kyllä. Jäsenkortti ei edellytä datayhteyttä.

Toimiiko jäsenkortti ulkomailla?

Yleisesti ulkomailla jäsenkorttien hyväksyminen vaihtelee paljon sen mukaan, missä maassa korttia käyttää ja millaisesta edusta on kyse. Usein esimerkiksi vakuutuskorvauksia joutuu hakemaan jälkikäteen, koska ulkomailla ei hyväksytä minkäänlaisia jäsenkortteja vakuutustodistuksena. Vakuutusyhtiö Turva on tietoinen uudesta jäsenkortista ja välittänyt tietoa myös yhteistyökumppaneille. Mutta silti paikallinen lääkärikeskus tai yleisesti jäsenedun tarjoaja voi olla hyväksymättä jäsenkorttia.

Matkavakuutus- tai viisumitodistuksen voit tilata Turvan OAJ-sivuilta täältä.

Usein tekniset ongelmat ratkeavat, kun poistaa sovelluksen puhelimesta ja lataa sen uudestaan.

Jos et löydä vastauksia usein kysytyistä kysymyksistä, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Kirjautumiseen liittyviä vastauksia löydät kirjautumisohjeista. Jos kirjautuminen ei toimi, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Tarvitset yhteydenottoa varten sovelluksen versionumeron. Se löytyy Ota yhteyttä -osion viimeiseltä riviltä.

Pohditko, miten saada jäsenkortti, jos sinulla ei ole älypuhelinta tai käyttöjärjestelmäsi ei ole iOS tai Android?
Ei hätää! Kirjaudu ja lataa silloin paperinen jäsenkortti alta.

Kirjaudu ja tulosta paperinen jäsenkorttisi täältä.