• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n sähköisten jäsenpalvelujen on käyttökatko jatkuu perjantaihin 18.6.  Lue lisää. Maksuton puhelinpalvelu palvelee ma–to klo 10–14, p. 0800 418 401. Huom! Yhteydenottolomakkeet toimivat normaalisti!

OAJ-sovellus

Kuvituskuva

Nyt löydät tärkeät OAJ-palvelut omasta puhelimestasi!  Sovelluksesta löydät muun muassa mobiilijäsenkortin, jäsenedut, Fiilismittarin, ajankohtaiset uutiset ja blogit, Opettaja-lehden, vakuutustiedot, tärkeää tietoa työelämästä ja tietysti myös OAJ:n sähköiset palvelut.

Sovellus toimii Android- ja IOS-käyttöjärjestelmissä.
Suosittelemme pitämään puhelimen selaimen ajan tasalla.

Näin lataat sovelluksen:

Avaa puhelimen selain ja kirjoita osoite https://app.oaj.fi

Lisää sovellus puhelimen kotinäytölle ohjeiden mukaisesti.

Avaa sovellus ja kirjaudu jäsentunnuksilla, pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
Jos sinulla on ongelmia kirjautumisessa, tarkista kirjautumisohjeista, mitä voit tehdä.

Jos tarvitset apua, katso usein kysytyistä kysymyksistaä erityisesti kohta Sovelluksen lataus ja päivitys.

Sovellusta kehitetään käyttäjäkyselyiden avulla. Ensimmäinen kysely tehdään toukokuun aikana.

Ajankohtaista (18.3.2021)

Fiilismittarin käyttö on herättänyt kysymyksiä. Jos olet rekisteröitynyt Fiilismittariin eri sähköpostiosoitteella kuin mikä on tallennettuna jäsenrekisteriin, ei Fiilismittari tunnista sinua OAJ-sovelluksessa ja tarjoaa sen takia rekisteröitymistä. Voit päivittää sähköpostiosoitteesi Fiilismittariin tai jäsenrekisteriin, jolloin sähköpostiosoite on sama molemmissa. Selvitämme vaihtoehtoista tapaa tunnistautua Fiilismittariin, (esim. jäsennumero).

Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Mitä tarkoittaa kirjautumisen yhteydessä "luotettava laite"?

Kun tallennat puhelimesi luotettavien laitteiden joukkoon, sinun ei tarvitse kirjautua joka kerta erikseen.

Kirjautumisen jälkeen sovellus tarjoaa sinulle vaihtoehdon lisätä laite luotetuksi, jonka jälkeen voit käyttää sovellusta 12 kuukauden ajan ilman uudelleen kirjautumisia. Toiminto pyytää nimeämään laitteen. Voit myöhemmin hallita luotettuja laitteitasi sähköisten palveluiden työpöydällä.

Kun vaihdat puhelinta, ja olet asettanut laitteen luotetuksi, on tietoturvasyistä tärkeää poistaa vanha laite omien luotettujen laitteiden listalta.

Miten poistan puhelimen luotettavista laitteista?

Voit hallita luotettuja laitteitasi kirjautumalla sähköisten palveluiden työpöydälle. Löydät työpöydän etusivulta ”Luotetut päätelaitteet” osion, jossa on kaikki luotetuksi määritellyt laitteesi. Poista laite klikkaamalla halutun rivin oikeasta laidasta ruksia.

luotetavan laitteen hallinta

Vaihdan mobiililaitetta, miten poistan OAJ-sovelluksen vanhalta laitteelta tietoturvallisesti?

Jos olet asettanut laitteen luotetuksi on tärkeää muistaa käydä poistamassa laite omien luotettujen laitteiden listalta.

Miksi sovelluksen asentaminen ei onnistu, vaikka noudatin asennusohjeita?

Tarkista ainakin seuraavat asiat: onko puhelimeesi asennettu tietoturvaohjelmisto? Jos on, tarkista sen asetuksista estääkö tietoturvaohjelmisto ulkopuolisten ohjelmistojen asentamisen. Asensitko sovelluksen paikassa, missä nettiyhteys on riittävän hyvä ja vakaa? Asennusvaiheessa sovellus asennetaan puhelimelle kokonaisuudessaan, jotta sen käyttö on mahdollista jatkossa myös offline-tilassa. Kokeile asentaa sovellus uudelleen toisessa sijainnissa.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Iphonella?

Katso video

Sovelluksen lisääminen aloitusnäytölle vaihtelee hieman puhelinmalleittain.
Ollessasi Safari-selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun alareunassa olevaa jakonappia (neliö, jossa nuoli).
Valitse avautuvasta valikosta ”lisää kotivalikkoon”.
Sulje selain, ja etsi puhelimesi kotivalikosta OAJ-ikoni.
Klikkaa ikonia, jolloin sovellus avautuu.

Voinko vaihtaa iPhonessa OAJ-sovelluksen käyttämää selainta?

Apple on määritellyt niin, että iPhone iOS-käyttöjärjestelmässä vain Safari-selaimella pystyy tallettamaan sovelluksen sen Koti-valikkoon.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Androidilla?

Sovelluksen lisääminen aloitusnäytölle vaihtelee hieman puhelinmalleittain.

Asentaminen Google Chromella

Ollessasi osoitteessa app.oaj.fi klikkaa ruudun alareunaan ilmestyvää ”Lisää aloitusnäytölle” -tekstiä. Jos teksti ei ilmesty alareunaan, klikkaa ruudun oikeassa yläreunassa näkyvää kolmea pistettä. Avautuvasta valikosta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”.

Mikäli valikosta ei löydy kyseistä tekstiä, mutta siellä lukee ”Avaa OAJ”, sovellus on jo asennettu puhelimeesi.
Sulje selain, ja etsi OAJ-ikoni puhelimesi aloitusnäytöltä. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia.
HUOM: Joissain Samsung -malleissa ladatut sovellukset ilmestyvät Samsung sovellukset -kansioon, mistä ne pitää käydä lisäämässä aloitusnäytölle.

Asentaminen Firefox -selaimella

Ollessasi osoitteessa app.oaj.fi klikkaa ruudun yläreunassa talon kuvaa missä on + merkki sisällä. Avautuvasta ruudusta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”.

Miksi en löydä OAJ-sovellusta sovelluskaupasta?

Sovellus on selainpohjainen, joten sovellusta ei ole löydettävissä sovelluskaupasta. Voit ottaa sen käyttöösi osoitteessa app.oaj.fi.
Lisää sovellus aloitusnäyttöösi ohjeiden mukaisesti ja kirjaudu sisään.

Pitääkö sovellusta päivittää?

Selainpohjaista sovellusta ei tarvitse päivittää eikä päivittyminen edellytä käyttäjältä toimenpiteitä.
Jos vaihdat puhelinta tai puhelimen selainta, sovellus pitää lisätä kotivalikkoon uudestaan em. ohjeen mukaisesti.

Mistä näen milloin sovelluksen sisältöä on päivitetty tai mikä on sen versio?

Versio ja viimeinen päivityspäivä näkyvät Ota yhteyttä -osion viimeisellä rivillä.

Miksi osa sisällöstä ei skaalaudu puhelimeen?

Tämä johtuu nykyisestä jäsenrekisterijärjestelmästä. Tilanne korjaantuu, kun jäsenrekisterijärjestelmä vaihtuu. Silloin uudistuu kokonaan mm. Omat tiedot -osio, jossa voit uudistuksen jälkeen itse päivittää lähes kaikki omat tietosi.

Avasin sovelluksen mutta lomakkeet ovat tyhjät ja joudun kirjautumaan esimerkiksi yhteydenottolomakkeelle erikseen. Miksi?

Todennäköisesti avasit sovelluksen kirjautumatta. Sovellusta voi selata kirjautumatta mutta kirjautuminen tuo sovellukseen jäsentietosi valmiiksi ja nopeuttaa huomattavasti sähköistä asiointia. Kirjautumisohjeet: oaj.fi/kirjautumisohjeet

Sovellus on jotenkin solmussa, mitä voin tehdä?

Voit poistaa sovelluksen puhelimesta ja ladata sen uudestaan ohjeiden mukaisesti.

Mitä hyötyä mobiilijäsenkortista on?

Sen avulla voit todistaa jäsenyytesi. Mobiilijäsenkortista löytyy linkki Tasku-Turvaan ja mm. matkavakuutustodistus. Huomioithan, että ulkomailla harvoin hyväksytään sähköisiä jäsenkortteja joten muovinen kortti kannattaa myös ottaa mukaan.

Huomioithan, että ST1 ja Shellin edut saa vain muovisella jäsenkortilla.

Miksi sovellus on vain suomeksi?

Sovellus on toteutettu yhteistyössä akavalaisten liittojen kanssa ja ensimmäinen toteutus on ollut vain suomeksi. Muita kieliversioita on järjestelmätoimittajalta toivottu ja se saataneen tulevaisuudessa myös OAJ-sovellukseen.

Olen rekisteröitynyt Fiilismittariin jo aiemmin, mutta se ei tunnista minua?

Tämä voi johtua siitä, että käytät Fiilismittarissa eri sähköpostiosoitetta kuin on tallennettu ensisijaiseksi sähköpostiosoitteeksi OAJ:n jäsenrekisterissä. Voit jatkaa sovelluksen ja Fiilismittarin käyttöä tästä huolimatta. Halutessasi voit päivittää sähköpostiosoitteen samaksi jäsentietoihin tai Fiilismittariin.

Huomasin, että sovellus sisältää myös Member+ etuja. Olen rekisteröitynyt myös Member+ palveluun. Korvaako siis OAJ-sovellus Member+ -palvelun?

Voit edelleen jatkaa Member+ palvelun käyttäjänä. Palvelun sisältö on kuitenkin linkitetty OAJ-sovellukseen ja se löytyy Yhteiset akavalaiset edut -otsikon alta. Member+ -palvelusta saat edelleen oman erillisen uutiskirjeen, jos olet sen tilannut.

Miten sovellusta kehitetään ja miten sen sisältöön voi vaikuttaa?

Sovellusta kehitetään aktiivisesti käyttäjäkyselyiden perusteella.

Jos et löydä vastauksia usein kysytyistä kysymyksistä, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Kirjautumiseen liittyviä vastauksia löydät osoitteesta www.oaj.fi/kirjautumisohjeet
Jos kirjautuminen ei toimi, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Tarvitset yhteydenottoa varten sovelluksen versionumeron.
Se löytyy Ota yhteyttä -osion viimeiseltä riviltä.