• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n sivuille kirjautuminen on helppoa, mutta kokosimme avuksesi vielä ohjeita kirjautumiseen, salasanan vaihtamiseen ja kirjautumisongelmista ilmoittamiseen.

Näin kirjaudut OAJ:n sivuille

OAJ:n sivuille ja tiettyihin verkkopalveluihin kirjaudutaan jäsennumerolla, sähköpostiosoitteella tai matkapuhelinnumerolla ja salasanalla. Löydät jäsennumeron jäsenkortistasi.

Jos käytät käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitetta tai matkapuhelinnumeroa, niiden on oltava tallennettuna jäsentietoihisi ensisijaisiksi yhteystiedoiksi.

Voit myös kirjautua hyödyntäen vahvaa tunnistautumista. Valitse kirjautumissivulta tunnistautumiseen sinulle sopiva verkkopankkipalvelu tai hyödynnä mobiilivarmennetta. Kirjautuminen vahvan tunnistautumisen kautta mahdollistaa palveluiden käytön, vaikka jäsennumero tai salasana olisivat hukassa.

Lisätietoa mobiilivarmenteesta ja sen aktivoinnista käyttöön oman operaattorisi kautta löydät sivulta https://mobiilivarmenne.fi

Tarvitsetko salasanan?

Voit tilata uuden salasanan kirjautumissivun Unohditko salasanasi? -linkistä. Salasanan tilausikkunassa voit valita, käytätkö salasanaa tilatessasi tunnistautumiseen jäsennumeroasi, sähköpostiosoitettasi vai matkapuhelinnumeroasi. Huomioithan, että henkilötunnuksen mahdollinen kirjain on kirjoitettava isoilla kirjaimilla.

Voit valita, toimitetaanko uusi salasanasi tekstiviestillä vai sähköpostilla. Salasana tai sen tilauslinkki lähetetään jäsenpalveluun tallennettuihin ensisijaisiin yhteystietoihin eli matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen valintasi mukaan. Huomaa, että sähköpostilla tuleva salasanan tilauslinkki on voimassa vain tunnin sen tilaamisesta.

Näin vaihdat salasanasi

Jäsenenä pääset hyötymään sisällöistä, jotka eivät näy kuin kirjautuneille käyttäjille. Esimerkiksi jäsenetujen kampanjakoodit ovat ainoastaan kirjautuneiden jäsenten saatavilla. Jäsenille koottu tieto onkin eräs keskeinen OAJ:n jäsenetu – kirjautuneena jäsenenä näet enemmän!

Näet kaikki käytössäsi olevat palvelut jäsenen verkkoasioinnin uudelta sähköisten palveluiden työpöydältä. Myös salasanan vaihtaminen onnistuu siellä helposti.

Valitse välilehti Salasana. Sinun täytyy kirjoittaa ensin vanha salasanasi ja sitten uusi salasanasi kahteen kertaan.

Sähköisten palveluiden työpöytä

Puuttuvat tai vanhentuneet yhteystiedot

Jos et pääse kirjautumaan, syynä voi olla se, että yhteystietosi puuttuvat tai ne ovat vanhentuneet. Voit tunnistautua Omat tiedot -sovellukseen käyttäen vahvaa tunnistautumista ja päivittää yhteystietosi ajan tasalle. Yhteystietojen päivittämisen jälkeen voit tilata itsellesi uuden salasanan.

Suositellut selaimet

OAJ:n sähköisen asioinnin sovellusten käyttöön tarvitaan internet-yhteys ja nettiselain. Suosittelemme Mozilla Firefoxia tai Google Chromea. Mozilla Firefoxin tai Google Chromen kaksi uusinta versiota ovat tuettuja.

Jos päivität tietojasi Chrome-selaimessa, tarkista, että tiedot jäävät vaihtamiisi kenttiin oikein. Selaimen automaattitäyttö on tehnyt tepposia muutamien jäsenten tietoihin niin, että esimerkiksi etunimenä ja sukunimenä on sama nimi.

Kirjautumisongelmia?

Jos et pääse kirjautumaan omiin tietoihisi verkkosivujen Kirjaudu-napista tai saa jäsenille suunnattua sisältöä näkyviin, tee näin:

Odota muutama minuutti ja yritä uudestaan. Sivuilla voi olla ruuhkaa. Tyhjennä myös selaimen historiatiedot ja evästeet.

Jos uusista yrityksistä huolimatta et pääse kirjautumaan, vaikka aiemmin kaikki on sujunut hyvin, lähetä OAJ:hin tieto ongelmistasi yhteydenottolomakkeella.

Lisää lomakkeelle tällaiset tiedot asian selvittämistä varten:

• Käytitkö kirjautumista yrittäessäsi jäsennumeroa, pankkitunnusta vai mobiilivarmennetta?
  • Jos yritit kirjautua pankkitunnuksilla, minkä pankin tunnuksia käytit?
  • Millaisen virheilmoituksen sait?