• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Globaali vastuu

Tämän päivän suurimmat haasteet ovat maailmanlaajuisia. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää yhteistä työtä meiltä kaikilta. #globaalivastuu on myös ammattijärjestön asia. Tältä sivulta löydät tietoa OAJ:n kehitysyhteistyöstä ja muusta vastuullisuustyöstä. OAJ:n jäsenenä voit myös liittyä OAJ:n solidaarisuusverkostoon. Verkoston jäsenenä pysyt ajan tasalla OAJ:n globaalin vastuun työstä ja pääset mukaan vaikuttamaan työhömme.

Kehitysyhteistyö ja muu solidaarisuustyö

Työmme lähtökohdat

OAJ on tehnyt kehitysyhteistyötä 1980-luvulta lähtien. Nykyään OAJ:n kansainvälisessä työssä kehitysyhteistyö ja globaali vastuu painottuvat aiempaa enemmän.

Kotimaanverkosto

Solidaarisuusverkosto on vapaaehtoispohjalta toimiva OAJ:n jäsenten matalan kynnyksen verkosto, johon jokaisen jäsenen on helppo tulla mukaan omalla panoksellaan.

Jäsenemme maailmalla

OAJ:n jäsenten on mahdollista lähteä vapaaehtoistyöhön kehitysyhteistyökohteisiin. Lisäksi jäsenet voivat hakeutua Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin solidaarisuustyön lähettiläiksi ja päästä vierailemaan SASKin ohjelmamaissa.

Työmme Afrikassa

Vahvistamme opettajajärjestöjen työtä ja työelämän ihmisoikeuksia Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Työmme Aasiassa

Vahvistamme opettajajärjestöjen työtä Nepalissa ja Filippiineillä yhdessä kumppaniemme kanssa.

Tyttöjen koulutus

OAJ:n kansainvälinen strategia painottaa tyttöjen koulutuksen sekä demokratiakehityksen tukemista. Tyttöjen oikeuksiin panostaminen on panostamista ihmisoikeuksien toteutumiseen.

Autamme kriisien keskellä

OAJ on mukana auttamassa kriisien keskelle joutuvia opettajajärjestöjä maailmalla. Tuemme vuodesta 2023 lähtien säännöllisesti Education Internationalin Solidaarisuusrahastoa ja osallistumme tilanteen mukaan EI:n hätäapuinstrumentti Urgent Action Appealin avunpyyntöihin.

Vaikutamme

OAJ vaikuttaa eri yhteyksissä siihen, että Suomen kehityspolitiikassa painotetaan laadukkaan koulutuksen ja työelämän ihmisoikeuksien välistä yhteyttä.

Kumppanimme

OAJ tekee kehitysyhteistyötä useiden järjestöjen yhteistyökumppanina.

Kerromme mielellämme lisää toiminnastamme!

Jenni Arnkil, järjestöpäällikkö
@jenniarnkil

Katja Järvinen, erityisasiantuntija

Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@oaj.fi

Vastuullisuus

Ilmastoteot

Ihmiskuntaa uhkaavat globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Ongelman ratkaisut ovat monimutkaisia ja vaativat perehtymistä. Tähän kaikkeen tarvitaan kasvatusta, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta.

Lue lisää ilmastoteoista

Green Office

OAJ:n toimisto on on ollut jo pitkään mukana WWF Green Office -toiminnassa. Toimistolla on oma ympäristöohjelma ja se osallistuu monin eri tavoin energian säästöön sekä jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen.

Lue lisää Green Officesta

Yhdistysten toiminnan periaatteet

Tutustu OAJ:n hyvän hallintotavan ja järjestöaktiivin toiminnan periaatteisiin. Niiden päivittämisestä vastaavat OAJ:n valtuusto ja hallitus.

Lue lisää toiminnan periaatteista

Taimiteko

Akava ja sen jäsenliitot ovat mukana Suomen 4H:n Taimiteossa, joka työllistää nuoria metsänistutustöihin ja luo Suomeen uutta hiilinielua. Kesällä 2023 istutettiin 5 600 taimea Akava-metsään Utajärven Pahkeensuolle. Myös OAJ on mukana akavalaisessa metsässä.

Lue lisää Taimiteosta