• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n ilmastoteot

Ihmiskuntaa uhkaavat globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Niiden ratkaisemiseksi tarvitaan koulutusta, kasvatusta ja tutkimusta.

OAJ:n mukaan koulutus, kasvatus ja tutkimus tuottavat tietoa ja luovat uudenlaista ajattelua, joka voi auttaa ratkaisemaan ilmastomuutoksen aiheuttamia ongelmia. Opettajat ja koulutus ovat avainasemassa myös, kun ilmastonmuutoksen vuoksi uudistetaan tuotantoa ja työelämää.

OAJ:n ilmastoteot -ohjeistus koskee järjestön omaa toimintaa sekä antaa suositukset yli 600 jäsenyhdistyksen toiminnalle. Näiden konkreettisten tekojen avulla OAJ:n jäsenet voivat halutessaan myös edistää ilmastorasitteen vähentämistä omien työnantajiensa toiminnassa sekä omilla työpaikoillaan.

Ilmastotoimien määrittely noudattaa OAJ:n strategiaa 2020 ja erityisesti sen vastuullisuuden arvoa. Ilmastotoimet ovat kunnianhimoisia mutta välttämättömiä ja kiinteä osa OAJ:n vastuullisuustyötä. Osin ilmastotoimissa määritelläänkin laajempia vastuullisuutta korostavia toimenpiteitä. Siksi ilmastotoimet toteutetaan niin, että ne edistävät luonnon monimuotoisuutta.

Kannanottoja ilmastokysymykseen

OAJ:n ilmastoteot» OAJ muistuttaa opettajien merkityksestä: Koulutuksella ilmastonmuutosta vastaan
» OAJ:n eurovaalitavoitteet ja niiden ilmasto-osuus
» puheenjohtaja Olli Luukkaisen blogi OAJ:n Koulutus ratkaisee -eduskuntavaaliteemoista