• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo
Kuvituskuva

Valtuusto on OAJ:n  ylin päätöksentekijä. Seuraavat valtuustovaalit järjestetään keväällä 2022. Ehdokasasettelu alkaa marraskuussa 2021. Asetu ehdolle tai kannusta kollegasi mukaan linjaamaan OAJ:n toimintaa!

Kevään 2022 vaalien aikataulut

Ehdokasasettelu 1.11.2021–15.1.2022
Sähköinen ennakkoäänestys 28.2.–14.3.2022
Varsinaiset vaalipäivät 4.–5.4.2022

Sinäkö valtuustoon? Tai kollegasi?

OAJ:lle valitaan uusi valtuusto keväällä 2022. Valtuusto luo OAJ:n suuret linjat, kuten strategian ja toimintasuunnitelman. Valtuutettujen tehtävänä on tuoda jäsenten viestit päätöksentekoon ja välittää tietoa päätöksistä jäsenille.

Tule mukaan vaikuttamaan!

Valtuutetut käyttävät järjestön ylintä päätösvaltaa, joten vaaleissa on tarjolla paljon vaikutusmahdollisuuksia koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan edistämiseksi. Asetu ehdokkaaksi 1.11.2021–15.1.2022, niin voit päästä vaikuttamaan järjestön arvoihin, toimintaan ja tavoitteisiin!

Kuka voi asettua ehdolle?

Sopiva valtuutettu voi olla järjestötoiminnan konkari tai keltanokka, kaikki näkökulmat ovat tärkeitä! Olet sopiva ehdokkaaksi, kun sinulla on voimassa oleva OAJ:n jäsenyys ja kolmen jäsenen tuki. Vaalikelpoisia ovat viimeistään 31.12.2021 OAJ:n jäseneksi liittyneet.  Tarkempaa tietoa vaalien pelisäännöistä saat Vaali- ja äänestysjärjestyksestä.

Lisätietoja vaaleista saat seuraamalla tätä sivua ja OAJ:n somekanavia. Marraskuun alussa tälle sivulle tulee käyttöösi mm. ladattavia ja tulostettavia materiaaleja sekä käytännön ohjeita ehdolle asettumiseen. Pysy kuulolla!

Vaikuta äänestämällä

Äänestämällä vaikutat koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan kehitykseen ja työoloihin: äänestämällä puolustat siis omaa etuasi.

Äänioikeus on jokaisella jäsenellä, jonka jäsenyys on voimassa ja jäsenmaksut maksettuina 31.12.2021 .

Valtuusto

OAJ:n valtuusto valitaan joka neljäs kevät järjestettävissä valtuustovaaleissa. Valtuusto edustaa järjestön kaikkia jäseniä, joita on noin 120 000. Valtuuston varsinaisia jäseniä on 150 – samoin kuin varajäseniäkin.

Valtuutetut valitaan vaalipiireittäin yleisillä ja suhteellisilla vaaleilla. Kaikilla opettajaryhmillä ja alueilla on valtuustossa edustajansa.

Valtuutetuilla on ylin päätösvalta

Valtuutettujen tehtävänä on viedä edustamiensa jäsenten viestit päätöksentekoelimiin ja välittää tietoa järjestön päätöksistä ja linjauksista alueensa jäsenille. Lisäksi valtuusto luo OAJ:n suuret linjat, kuten strategian ja toimintasuunnitelman.

Valtuutetut käyttävät järjestön ylintä päätösvaltaa, joten vaaleissa on tarjolla paljon vaikutusmahdollisuuksia koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan edistämiseksi. Asetu ehdokkaaksi ensi vaaleissa, niin pääset vaikuttamaan järjestön arvoihin, toimintaan ja tavoitteisiin!

Kuinka viime vaaleissa kävi?

Vaalitavoitteenamme oli, että vaaleihin asettuisi ehdolle mahdollisimman paljon eri-ikäisiä ja -taustaisia ehdokkaita, jotta ehdokaskaarti olisi mahdollisimman kattava. Lisäksi tavoitteenamme oli, että ehdolle asettuisi vähintään 450 ehdokasta.

Ehdokasmäärä jäi hieman jälkeen tavoitteestamme, sillä ehdokkaaksi asettui lopulta 337 henkilöä. Vaalipiirien ehdokasmäärissä oli suuria muutoksia, sillä ammatillisia opettajia ja varhaiskasvatuksen opettajia oli aiempaa enemmän.

Ehdokkaista valtuutetuiksi pääsi 97 naista ja 53 miestä, ja valtuutettujen keski-iäksi muodostui 50 vuotta. Yli puolet OAJ:n valtuustoon valituista jäsenistä oli uusia, joten valtuustokauden aikana kuullaan tuoreita näkemyksiä.

Äänestysprosentti oli 40 prosenttia, mikä on parempi kuin keskimäärin ammattijärjestöissä.