• Opettaja-tidningen logo
  • OAJ-areena logo

Sökresultat för "Teemme hyvää"

OAJ stärker lärarnas fackliga verksamhet i Eswatini

I Eswatini i södra Afrika är fackföreningar förbjudna, lärarna har låga inkomster och utbildningen har låg samhällelig status. Men lärarna utvecklar entusiastiskt den fackliga verksamheten. OAJ har tillsammans med SASK startat ett utvecklingssamarbetsprojekt för att stödja Eswatinis lärarförening SNAT.

08.04.2020 Nyheter
Lärarna samlade in över 58 000 euro för världens barn. Fler än 23 000 barn kan gå i skola i ett år!

Hela OAJ har deltagit otroligt fint i insamlingen, allt från enskilda medlemmar till föreningar och kansliet, berättar OAJ:s organisationsombudsman Kaj Raiskio.

11.11.2019 Nyheter
OAJ med i Plan Internationals Girls Takeover – lärare gör en klimatgärning!

På FN:s internationella dag för flickor ger OAJ-ordföranden över sin plats för en dag till sextonåriga Peppi Tenkanen. Det här är en del av Girls Takeover -aktionen som uppmärksammar flickornas ställning och uppmuntrar till klimatgärningar. Skolan spelar en central roll, säger OAJ.

11.09.2019 Nyheter
Lärarorganisationen EI:s världskongress i Bangkok: OAJ-delegaterna värnar om lärarnas pedagogiska frihet

Alla barn måste ha rätt att gå i skola och alla borde ha möjlighet till livslångt lärande. Bland annat det här lyfts fram på Education Internationals världskongress som pågår hela veckan i Bangkok, Thailand.

24.07.2019 Nyheter
OAJ inför EU-valet: Utbildning avgörande för integrationen och i stävjandet av klimatförändringen

Bara genom satsningar på utbildning, forskning, utvecklingsarbete och innovationer kan Europa behålla sin konkurrenskraft. Undervisningssektorns Fackorganisation publicerar konkreta förslag som lyfter Europa till en föregångare i kampen mot klimatförändringen.

02.03.2019 Pressmeddelande