Sökresultat för "Lön"

OAJ: Lokala förhandlingar i syfte att få ersättning åt medlemmarna för ökad arbetsbelastning under coronapandemin

OAJ söker ersättning för sina medlemmar för det extra arbetet och det ökade ansvaret som de avvikande arrangemangen har medfört under coronapandemin. Förtroendemännen har idag den 24 mars klockan 10 begärt lokala förhandlingar av arbetsgivare runt om i landet.

24.03.2021 Nyheter
I karantän på grund av coronaviruset – får jag lön eller ersättning? Läs tio frågor och svar

För att minska smittspridning av corona har lärare och elever försatts i hemkarantän på en del ställen. Vad innebär det med tanke på lärarnas löner och arbetsskyldighet?

11.03.2020 Nyheter
Helsingfors höjer löner – lärarna inom småbarnspedagogik får ytterligare förhöjning

Helsingfors stad ger ytterligare ett lönepåslag till lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik i början av nästa år. Månadslönen höjs med 46 euro utöver den tidigare förhöjningen på 175 euro. Huvudförtroendeman Merja Winter säger att det här är en bra start för ett löneprogram.

13.12.2019 Nyheter
Semesterpenningen beräknas lika som förr

Enligt UKTA betalas semesterpenning på basis av den ordinarie lönen utan arbetstidsöverskridningar. Semesterpenningen beräknas på samma sätt för lärare med usk-arbetstid och årsarbetstid. Yrkeslärare som det här läsåret övergick till årsarbetstid har fått en lägre semesterpenning än ifjol. Årets totalinkomster sjunker ändå inte ifall arbetsmängden är oförändrad.

17.06.2019 Nyheter
Alla lärare får löneförhöjning i april eller maj

Alla lärare får i vår löneförhöjning. De allmänna förhöjningarna betalas från april eller maj inom de olika avtalsområdena. Vi har sammanställt förhöjningarna.

30.04.2019 Nyheter
Universitetens övningsskolor fick full justeringspott

Nu är det klart hur justeringspotten för universitetens övningsskolor ska fördelas. Ett förhandlingsresultat har nåtts mellan OAJ och Bildningsarbetsgivarna. Utan en lösning skulle 0,3 procent av potten ha dragits bort, vilket nu inte kommer att ske.

23.11.2018 Nyheter
Många kommuner höjer lönen för lärare inom småbarnspedagogik – vi klarlägger saken

Lärarlönerna inom småbarnspedagogiken har särskilt varit på tapeten i år. Många kommuner har nu höjt lönerna. OAJ:s Petri Lindroos, Timo Mäki och Kristiina Johansson belyser saken.

20.11.2018 Nyheter