• Opettaja-tidningen logo
  • OAJ-areena logo

Sökresultat för "Läraryrket"

Hej medlem - berätta vad som fungerar och inte fungerar i undervisningen. Svara på vår enkät!

OAJ kartlägger hur undervisningsarrangemangen har fungerat i undantagstiderna inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och i gymnasiet. Jaakko Salo, utbildningspolitisk chef vid OAJ, önskar att många svarar på enkäten. Det är ett lätt sätt att arbeta för bättre fungerande praxis!

25.05.2020 Nyheter
Kosken lukio är Årets läroanstalt 2020

Kosken lukio i Egentliga Finland har utsetts till Årets läroanstalt 2020. Gymnasiet har ett fungerande samarbete över kommungränserna och spelar en stor roll för nejdens livskraft.

13.05.2020 Nyheter
Skolorna öppnas igen den 14 maj– OAJ kräver klara anvisningar för att trygga säkerheten

Regeringen har beslutat att grundskolorna återgår till närundervisning den 14 maj. OAJ kräver att man nu fokuserar på att trygga säkerheten och att man särskilt månar om riskgrupperna.

29.04.2020 Nyheter
OAJ:s kartläggning: Distansundervisningen fungerar överlag bra, men enstaka elever och studerande har svårigheter

Lärarna har för det mesta lyckats nå sina elever och studerande även under undantagsarrangemangen. Lärarna uppger att de använder mycket tid på att kontakta enskilda elever och studerande med individuella meddelanden och samtal. Ändå uppger cirka 70 procent av lärarna i grundskolan, gymnasiet och yrkesläroanstalter att det finns enstaka elever som inte alls kan nås eller bara oregelbundet.

23.04.2020 Pressmeddelande
Hej lärare! Berätta om dina erfarenheter av arrangemangen i undantagstider - varje svar är värdefullt

Hur fungerar undervisningen och distansarbetet? Vad har och vad har inte fungerat? OAJ kartlägger lärarnas erfarenheter av undervisningsarrangemangen i undantagstider. Det tar bara några minuter att svara!

02.04.2020 Nyheter
Sen också närundervisning åt grundskolans yngsta – OAJ har 3 krav på utbildningsanordnarna

På fredagen beslutade statsrådet att från och med måndagen den 23 mars ordnas vid behov närundervisning åt alla elever i årskurs 1-3. OAJ:s utbildningsdirektör kritiserar den snabba kursändringen och kräver att utbildningsanordnarna gör sitt allt för att trygga lärarnas säkerhet och ork.

21.03.2020 Nyheter
Äntligen klarare bedömning med mindre byråkrati i den grundläggande utbildningen

Utbildningsstyrelsen har preciserat bedömningen i läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen. Överdrifter och onödig byråkrati gallras. OAJ är nöjd med de nya riktlinjerna.

11.02.2020 Nyheter