• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Työolot"

Mitä vastauksesi kertoo?

Olet ehkä saanut viestin Fiilismittarista ja jossain kohtaa vastannutkin kysymyksiin? Kahden vuoden aikana reagointeja on kertynyt reippaasti yli 200 000 kertaa. Iso kiitos niistä! Mitä hyötyä Fiilismittariin vastaamisesta sitten on?

09.06.2021 Blogi
Korkeakouluvisio tuo hyvinvointitavoitteet tulossopimuksiin

Yliopistot ovat sitoutuneet työhyvinvoinnin kehittämiseen ja tavoitteiden saavuttaminen vaatii resursseja. Viime viikolla julkistettu julkisen talouden suunnitelma on tuonut epävarmuuden kentälle, eikä se edistä koulutuspoliittisen selonteon tavoitteita. Tutkimuksesta leikkaaminen tarkoittaa myös koulutuksesta leikkaamista, kirjoittaa blogissaan OAJ:n erityisasiantuntija Hanna Tanskanen.

26.05.2021 Blogi
Yli 300 hakemusta työhyvinvointirahastolle 

OAJ:n työhyvinvointirahaston ensimmäinen hakukierros oli menestys ainakin hakemusmäärien puolesta. Määräaikaan mennessä jätettiin 337 hakemusta ja haettu tukisumma oli yhteensä yli 7 miljoonaa euroa.

18.05.2021 Uutinen
Innosta uupumukseen – vastavalmistuneet opettajat työelämässä

Vastavalmistuneet opettajat toivovat saavansa kunnon perehdytyksen ja mentorointia työelämänsä avussa. Aineenopettajaksi opiskeleva Annabella Nummelin toivoo blogikirjoituksessaan, että myös työyhteisö tukisi vastavalmistunutta kollegaansa ja varmistaisi siten, että töihin on kiva tulla.

14.05.2021 Blogi
Etätyö ei ole vähentänyt aivotyön vaatimuksia – opetusalalla tarvitaan työtapojen kehittämistä

OAJ toteutti yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa jäsenilleen aivotyökyselyn. Kysely osoittaa, että koronapandemian seurauksena äkillisesti kasvatus-, opetus- ja tutkimusalalla lisääntynyt etätyö ei ole juuri vähentänyt aivotyön vaatimuksia. Kyselyssä yleisiksi vaatimuksiksi nousivat niin etätyössä kuin työpaikallakin muun muassa jatkuva huomion siirtäminen asiasta tai tehtävästä toiseen, usean keskeneräisen asian mielessä pitäminen, nopea reagointi sekä useiden asioiden tarkkailu. Tarve kehittää työtapoja korostui työn sujuvuuden parantamisessa.

12.05.2021 Uutinen
Mistä elementeistä muodostuvat opetustyön mielekkyys, merkitys ja arvo? Katso Jaakko Sahimaan luento

Opettajan arki on moninaista, monipuolista, mutta myös vaativaa. Opettajalla on monta roolia, yhtä aikaa on oltava asiantuntija ja pedagogi ja kasvattaja. Onko tämä taakka vai voimavara? Katso tai kuuntele organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaan luento aiheesta.

11.05.2021 Uutinen
Perusasioiden äärellä

Koronapandemia on laittanut opetushenkilöstön ja esimiehet koville viimeisen vuoden aikana. Rehtori Antti Ikonen muistuttaa blogikirjoituksessaan, että tärkeintä on keskittyä perusasioihin ja pitää asiat yksinkertaisina.

30.04.2021 Blogi
Varhaiskasvatuksen opettajien yhtäjaksoinen vuosiloma turvattava

Poikkeuksellisen koronavuoden jälkeen varhaiskasvatuksen opettajan vuosiloma ja päiväkodin kesätoiminta pitää turvata kesäsijaisilla. Opettajien omia lomatoiveita on työnantajan syytä kuunnella erityisen herkällä korvalla, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Timo Mäki blogissaan.

29.04.2021 Blogi
OAJ:llä muutostoiveita ehdotukseen perhevapaauudistuksesta

OAJ pitää perhevapaauudistuksen etenemistä tervetulleena. Uudistus on askel oikeaan suuntaan Sen vaikutuksia pitää kuitenkin seurata ja arvioida. Uudistus lisää perhevapaiden joustavuutta, mikä vaikuttaa varhaiskasvatukseen. Näitä vaikutuksia pitää ottaa huomioon jo ennakolta, jotta voidaan riittävin toimin ehkäistä lasten ja henkilöstön kuormittumista.

28.04.2021 Lausunto
Manifesti mielenterveydestä

STM valmisteli mielenterveyden manifestin, jonka edistämiseen työmarkkinakeskusjärjestöt ovat sitoutuneet. OAJ:n erityisasiantuntija Teija Golnick suosittelee ottamaan manifestin teesit käyttöön omalla työpaikalla.

21.04.2021 Blogi