• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Opettajan työ"

Presidentti Tarja Halonen: “Opettaja on koulutuksen sydän”

Presidentti Tarja Halonen näkee suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuuksina oppimismahdollisuuksien laajuuden ja korkeasti koulutetut opettajat. Pelkän opettajien omistautumisen varaan koulutuksen tulevaisuutta ei kuitenkaan voida rakentaa, vaan myös rahoituksen on oltava kunnossa. Selvää on myös se, ettei pelkällä kutsumuksella elä, Halonen toteaa.

20.04.2022 Uutinen
Hyvää varhaiskasvatuspäivää!

Varhaiskasvatus puhuttaa kansalaisia. Niin pitääkin. Sitä on tarkasteltava nimenomaan lapsen oikeuksien kautta, toissijaisesti perheiden kautta, ja vasta sen jälkeen yhteiskunnan kautta. Laadukas varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.

17.03.2022 Blogi
Varhaiskasvatuksen opettaja: Jokainen euro varhaiskasvatukseen on sijoitus tulevaisuuteen

Varhaiskasvatuksen opettaja Maria Patteri näkee työssään sen, miten suuri vaikutus ammattitaitoisilla opettajilla on lasten kasvuun ja oppimiseen. Pula opettajista on kuitenkin kova, ja sen Maria uskoo helpottavan vasta, kun työolot ja palkkaus saadaan kuntoon.

24.02.2022 Uutinen
Luokanopettaja: Opettajien arvostuksen pitäisi näkyä ja tuntua työn arjessa

Luokanopettaja Jussi Häikiö on nähnyt koulumaailmaa yli 20 vuoden ajan ja tunnistaa opetustyön muuttuneen vuosi vuodelta vaativammaksi. Jussi peräänkuuluttaa opettajien työlle lisää arjessa näkyvää arvostusta, kuten pienempiä ryhmäkokoja sekä palkkatasoa, joka vastaa työn vaativuutta.

24.02.2022 Uutinen
Hoitotyön lehtori: Työn arvon pitäisi opiskelijoiden ahaa-elämysten lisäksi näkyä palkassa ja työoloissa

Johanna Sopanen kouluttaa tulevia hoitoalan ammattilaisia. Hänelle opiskelijat ja heidän ammatillisen kasvunsa tukeminen ovat työssä ykkösprioriteetti. Työ vaatii kuitenkin veronsa, ja esimerkiksi hallinnollisen työn määrä tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Ilman ammatillisia opettajia ei ole tulevaisuuden ammattilaisia, ja siksi alan vetovoima pitää turvata kilpailukykyisellä palkkatasolla ja koulutuksen rahoituksella.

24.02.2022 Uutinen
Matematiikan lehtori: Yliopistojen pitää raivata opettajille aikaa opettamiseen ja tutkimiseen

Tampereen yliopistossa matematiikan lehtorina työskentelevä Mika Mattila viihtyy opettajan tehtävissä, mutta kantaa huolta kollegojen jaksamisesta ja vuosi vuodelta kasvavasta työmäärästä. Työskentelyn tavoissa ja työehdoissa riittäisi hänen mukaansa viilattavaa. Huippuosaajia saadaan työmarkkinoillekin vain, jos yliopistot ovat houkuttelevia työpaikkoja opettajille.

24.02.2022 Uutinen
Taloustutkimus selvitti: Opettajien ammatin arvostus on korona-aikana entisestään vahvistunut

Suomalaiset pitävät opettajia yhtenä tärkeimmistä ammattiryhmistä Suomen tulevaisuuden kannalta, kertoo Taloustutkimuksen tuore kysely. Moni on korona-aikana oivaltanut uudella tavalla opettajien tekemän työn vaativuuden ja arvon, sillä selvästi aiempaa useampi antaa opettajien ammatin merkitykselle kouluarvosanana täyden kympin. Arvostuksen tulee näkyä myös tilillä ja työoloissa, jotta opettajan ammatti säilyy houkuttelevana.

23.02.2022 Uutinen
Jukka Jalonen: Ilman opettajankoulutusta olisin tuskin päätynyt valmentajaksi

Suomalaiset tuntevat Jukka Jalosen Leijonien päävalmentajana. Harvempi tietää, että hän on alun perin opiskellut opettajaksi. Jalonen sanoo arvostavansa opettajia todella paljon ja tuo esiin huolta opettajien jaksamisesta.

18.02.2022 Uutinen
Opetustyön ydintä on kohtaamiset

OAJ:n Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajiston (POE) julkilausumassa korostetaan opetus- ja kasvatustyön yhteiskunnallista merkitystä sekä sen tärkeää sivistystehtävää. Järjestöt vaativat opettajien ja esihenkilöiden työssä jaksamista edistäviä toimenpiteitä.

13.11.2021 Uutinen
Ammatilliset opettajat ovat hengästyttäviä virtuooseja - heidän ei saa antaa kuolla sukupuuttoon

Ammatillisista opettajista on joillakin aloilla jo huutava pula. Vievätkö työmarkkinat opettajamme ammatillisista oppilaitoksista, entä mistä saamme osaavia työntekijöitä, jos ei ammatillisen opettajan työ enää kiinnosta? Työn vetovoiman säilyttämiseksi on ryhdyttävä toimiin ja kuultava opettajia itseään, kirjoittaa erityisasiantuntija Eira Bani.

03.11.2021 Blogi