Resurssiongelmat eivät saa tulla työturvallisuuden tielle

Ammatilliseen koulutukseen osuneet säästöt näkyvät monissa paikoissa. Opiskelijoiden työturvallisuudesta huolehtiminen on opettajan vastuulla. Samalla resursseja tähän on entistä vähemmän.

OAJ on huolestuneena seurannut ammattikoulutuksen resurssien leikkaamista. Pienenevät resurssit näkyvät paitsi vähäisempänä opetuksen määränä, myös työturvallisuuskysymyksissä.

– Ammatillisissa oppilaitoksissa opettaja vastaa lähiopetuksen työturvallisuudesta ja siitä, että koulupäivä on nuorille turvallinen. Jos yhtä aikaa opiskelijoiden määrä nousee, erityisen tuen tarvitsijoita on entistä enemmän ja ammatillisen koulutuksen rahoituksesta leikataan, riskit kasvavat, kertoo OAJ:n juristi Sari Innanen.

Työturvallisuusmielessä vastuukysymykset ovat yksiselitteisiä, opettaja vastaa lähiopetuksen työturvallisuudesta. Samaan aikaan opettaja voi kuitenkin joutua kohtuuttomaan tilanteeseen, jossa valvontavastuulla on yksinkertaisesti liikaa opiskelijoita.

– Ammatillisissa oppilaitoksissa käytetään samoja koneita ja laitteita kuin työmaillakin. Työturvallisuus toteutuu vain, jos laitteet ovat kunnossa, opettajat perehdytetty laitteiden käyttöön huolellisesti ja opettaja on perehdyttänyt puolestaan opiskelijat, Innanen jatkaa. 

OAJ:n lakipalveluihin tulee yhteydenottoja vastuukysymyksistä onnettomuuksien jälkeen. Pahoja onnettomuuksia ei onneksi tapahdu kovin usein. Opettajan kannalta on tärkeää, että työn turvalliseen tekemiseen ja ohjeistamiseen on kunnolla aikaa ja resursseja.

Perehdytykset koneisiin ja laitteisiin pitää tehdä huolellisesti. Yksilökohtainen perehdytys on osa opiskelijoiden työturvallisuutta ja opettajan oikeusturvaa. Opettajan täytyy varmistua siitä, että opiskelija on myös ymmärtänyt työturvallisuusasiat. Jos perehdytysten pitämiseen vaarallisten koneiden suhteen ei ole aikaa, täytyy tästä tehdä työsuojeluilmoitus.

OAJ ehdotti kesäkuussa, että lähiopetuksen määrä nostettaisiin 18 tuntiin osaamispistettä kohti nykyisestä 12:sta. Oppilaitoksissa arvioitaisiin siis opiskelijan tietojen ja taitojen pohjalta, tarvitseeko hän lähiopetusta juuri 18 tuntia, enemmän vai vähemmän. Lähiopetuksen määrän lisääminen parantaisi myös työturvallisuutta.

Uusimmat uutiset ja tiedotteet