• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Vuoden opetus

Etsimme vuosittain järjestettävässä Vuoden opetus -kilpailussa toimivia ja käytännössä kokeiltuja opetuksen ja kasvatuksen menetelmiä ja tekoja kaikilta kouluasteilta varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle.

Mikä Vuoden opetus?

Etsimme Vuoden opetus -kilpailussa toimivia ja käytännössä kokeiltuja opetuksen ja kasvatuksen menetelmiä ja tekoja kaikilta kouluasteilta varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle. Nostamme raikkaat ideat esiin. Sinun tarvitsee vain kertoa, mistä tällaiset helmet löytyvät. Ilmianna siis Vuoden opetus!

Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin ja palkita

• luovuutta ja omaperäisyyttä
  • vaikuttavuutta ja toimivuutta
  • toistettavuutta
  • oppimisen iloa, osallisuutta ja oppimismotivaatiota.

Näin voit ilmoittaa ehdotuksesi palkinnon saajaksi

OAJ ottaa vastaan ehdotuksia palkinnonsaajaksi jälleen ensi syksynä. Kilpailuun ei saa ilmoittaa itseään. Ilmoittajana eli ilmiantajana voi olla kollega, esimies, oppija, huoltaja, yhdistys tai organisaatio. Ilmiantajia voi olla useita.

Palkinnon voi saada päiväkotien, koulujen tai oppilaitosten opetushenkilöstöön kuuluva yksittäinen henkilö tai ryhmä. Palkittavan valitsee kilpailuraati. Myös palkinnonsaajan ilmiantaja huomioidaan palkitsemisen yhteydessä.

Tunnustus jaetaan Educa-messuilla

Suomen Messusäätiön 3 000 euron arvioinen Vuoden opetus -palkinto jaetaan Educa-tapahtumassa. Kilpailun käytännön toteutuksesta vastaa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.

Tutustu aiempien vuosien finalisteihin

Joutsan yhtenäiskoulun Kalevala goes science -menetelmä palkittiin Educa-messuilla Vuoden opetus -kisassa tammikuussa 2020. Raati luonnehti menetelmää positiiviseksi ja humoristiseksi ja arvioi, että se tukee monialaista ja laaja-alaista työskentelyä ja tuo mielenkiintoisella tavalla esiin kansalliseepoksen tarinoita.

Lue uutinen Vuoden opetus -kilpailustaLue juttu Opettaja-lehdestä

Vuoden opetus -kilvassa sai kunniamaininnan Riihimäen kaupunki, joka on kehittänyt kaikki kouluasteet läpäisevän robotiikan opetussuunnitelman. Raati arvosti sitä, että riihimäkeläisten mallissa korostuvat yhteisöllisyys, ryhmätyö- ja ongelmanratkaisutaidot sekä kokeilemalla oppiminen.

Uutinen Vuoden opetus -kilpailustaLue juttu Opettaja-lehdestä