Opettajaksi opiskelevana voit liittyä Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOLiin, joka on OAJ:n erityinen opiskelijajärjestö.

Voit liittyä SOOLin jäseneksi jäsenyhdistyksesi eli paikallisen opettajaopiskelijoiden ainejärjestösi kautta. Ammattikorkeakouluopiskelijat ja muut opettajaksi opiskelevat, joilla ei ole ainejärjestöä, voivat liittyä suoraan SOOLin henkilöjäseniksi.

SOOLin jäsenenä saat samat jäsenedut kuin OAJ:n varsinaiset jäsenet.

Liity SOOLin jäseneksi

Työttömyysturvaa jo opiskeluajalta

Opetus ja tiede -työttömyyskassan jäsenyys ei kuulu automaattisesti SOOLin jäsenyyteen. Voit kuitenkin liittyä työttömyyskassaan jo lyhyenkin opetus- ja kasvatusalan sijaisuuden perusteella, jolloin alat kerryttää työttömyysturvaa jo opiskeluaikanasi.

Lisätietoa työttömyysturvasta ja kassaan liittymisestä saat SOOLin sivuilta, toimistosta ja kenttäasiamiehiltä.

SOOL

Valmistuminen

Sinun kannattaa liittyä OAJ:n jäseneksi heti, kun aloitat ensimmäisen koulutus-, kasvatus- tai tutkimusalan työsi. OAJ:n jäseneksi liittyminen käy helposti Omat tiedot -sivuilla ja lisätietoja jäsenyydestä antaa tarvittaessa työpaikkasi OAJ-yhteysopettaja. Siirtyessäsi OAJ:n jäseneksi päättyy jäsenyytesi SOOLissa automaattisesti. Jäsenetusi säilyvät ennallaan.

Huom! Jos olet Opetus- ja tiede -työttömyyskassan jäsen, varmistathan ettei jäsenmaksuihin tule katkoa. Kassan jäsenmaksu on maksettava myös kuukaudelta, jolloin eroat SOOLista.

Valmistuminen