• logo

Korttelin täydeltä nykykoulua

OAJ tuo nykykoulun SuomiAreenaan, kun Porin lyseo avaa ovensa kaikelle kansalle. Astu mukaan pop up -kouluun, jossa pääset testaamaan robotiikkaa tai vaikkapa osallistumaan sähköiseen ylioppilaskokeeseen. Kortteli on täynnä kiinnostavaa ohjelmaa kaikilta koulutusasteilta, joten jokaiselle löytyy varmasti jotakin. Tarjolla on myös aito kouluruokalounas 500:lle ensimmäiselle.

Tule pop up -kouluun!

OAJ SuomiAreenassa 15.–19.7.

OAJ on tänä vuonna ensimmäisenä ammattijärjestönä Mediahubin pääyhteistyökumppani SuomiAreenassa. Nostamme kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä aiempaakin vahvemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun. Selaa eri päivien ohjelmatiedot tältä sivulta ja tule itse Poriin kokemaan, mitä opetus tänä päivänä on!

OAJ tuo nykykoulun SuomiAreenaan

Kun mietit suomalaista koulua, palaatko yhä omiin kouluvuosiisi? Koulutus on kehittynyt vähintään samaa vauhtia kuin yhteiskunta ympärillämme. Porissa 15.–19.7.2019 järjestettävässä SuomiAreenassa voit itse kokea, millainen on nykyajan koulu. Se tarjoaa kaikille myös paremmat eväät keskustella siitä, millaista koulutuksemme tulee olla tulevaisuudessa.

Koko viikon ajan opettajat välittävät tietoa, lisäävät ymmärrystä, kuuntelevat ja keskustelevat paneeleissa ja pop up -koulun oppitunneilla tavoitteenaan tuoda tapahtumien yleisö ja päättäjät pikkuisen lähemmäksi toisiaan.

Klikkaa itsesi mukaan myös Facebook-tapahtumaamme, jonne kootaan kesän aikana runsaasti SuomiAreenan kohokohtia.

Heräsikö mielenkiinto?

Vastaamme mielellämme median kysymyksiin OAJ:n SuomiAreena-ohjelmasta, järjestön toiminnasta sekä ajankohtaisesta edunvalvontatilanteesta ja koulutuspolitiikasta.

Medialle

Tutustu OAJ:n SuomiAreena-ohjelmaan

Klo 9–17: Tervetuloa Kansalaistorille

Lähetä postikortti, hae tuorein Opettaja-lehti tai tule juttelemaan OAJ:läisten kanssa. Kauppatorin kupeessa olevalle Kansalaistorille voi tulla piipahtamaan vaikka viikon jokaisena päivänä.

Klo 19: SuomiAreenan avajaiset

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen starttaa SuomiAreena-viikon puheellaan MTV-lavalla Porin torilla. Luvassa myös yllätysohjelmaa.

Klo 10–17: Tervetuloa Kansalaistorille

Klo 10.40–11: Ammatillisten opettajien torivartti – ammatillinen koulutus tänään

Tule kuuntelemaan Ammatilliset opettajat AO:n torivarttia Porin torille. Mukana torivartissa  Mikko Vaismaa.

Klo 12.40–13: Lastentarhanopettajaliiton torivartti – viisautta vakavisasta

Tule kuuntelemaan Lastentarhanopettajaliitto LTOL:n torivarttia Porin torille. Lastentarhanopettajaliiton torivartissa visaillaan varhaiskasvatustietämyksestä.

Missä vaka, siellä ope,
missä ope, siellä vasu,
missä vasu, siellä leikki,
missä leikki, siellä kaikki.

Mukana torivartissa Olli Luukkainen, Anitta Pakanen, Hanna Sarkkinen, Matias Marttinen, Krista Kiuru, Inka Hopsu, Mari Holopainen ja Veera Varhaiskasvatuksen Opettaja.

Klo 16–17: Ilmastokeskustelu: Onko kouluista ja koululaisista ilmastovaikuttajiksi? (Antinkatu 5)

Mikä on koulun rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa? Onko nykykoulu ilmastoradikaali maailman muuttaja vai enemmän kulutusyhteiskunnan ylläpitäjä? Miten ja missä opitaan ilmastoviisasta kansalaisuutta? Missä oppiaineessa ilmastonmuutoksesta pitäisi puhua ja miten? Mikä on koulutuksen ja tieteen rooli ilmasto-ongelman ratkaisuissa?

• kansainvälisen ENO Schoolnet -verkkokoulun perustaja Mika Vanhanen
  • Anneli Rantamäki, Kotitalousopettajien liitto, OAJ. Lyhyt tietoisku, mitä kotitalouden tunnilla opitaan ilmastoviisaasta kuluttamisesta.
  • Peppi Tenkanen, opiskelija
  • Iiris Suomela, kansanedustaja

Keskustelun juontaa toimittaja Ina Mikkola. Tapahtumaa on mahdollista seurata etänä MTV:n kautta.

OAJ:läisiä mukana myös täällä

Klo 13–14: Opiskelukyvystä työkykyyn (Porin kaupungintalon piha)

Kampus-rauhaa, Nyyti ja Liikkuva opetus. OAJ:stä mukana koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen.

Klo 17.30–18.30: Luova osaaminen ja osaava luovuus (Antinkatu 5)

Teosto järjestää Sanaston, Kopioston, Kuvaston, APFI:n ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK:n kanssa keskustelutilaisuuden luovasta osaamisesta ja luovuuden merkityksestä nyt ja tulevaisuudessa. Aihetta lähestyään sekä koulutuksen että bisneksen näkökulmasta.

Teknologioiden kehittyessä ja automatisoinnin sekä tekoälyn hyödyntämisen laajentuessa luovuuden merkitys korostuu entisestään ja siksi luovuutta tulee tukea koulutuksessa. Koulutuksesta ja luovuudesta keskustelevat kirjailija Magdalena Hai, professori, aivotutkija Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta ja erityisasiantuntija Tuomo Laakso OAJ:stä.

Tilaisuuden juontaa Ronja Salmi.

Klo 10–17: Tervetuloa Kansalaistorille

Klo 9.30–15: Pop up -koulu (Annankatu 5)

Pop up -koulussa kävijät pääsevät kokemaan nykykoulun, kun Porin Lyseon koulu avaa ovensa koko kansalle. Koulussa pääset testaamaan robotiikkaa tai vaikkapa osallistumaan sähköiseen ylioppilaskokeeseen. Kortteli on täynnä kiinnostavaa ohjelmaa jokaiselta koulutusasteelta, ja koulussa tarjotaan myös maksuton kouluruokalounas 500 ensimmäiselle! Katso tästä koko pop up -koulun ohjelma.

Klo 10–11:  EK:n, Sivistan ja OAJ:n osaamiskeskustelu (Antinkatu 5)

Onko oppiminen sinun vastuullasi? Pärjäätkö työssäsi vielä viiden vuoden päästä? Tässä keskustelussa puhutaan siitä. Ja siitä, kenen vastuulla uuden oppiminen ja osaamisen kehittäminen on. Entä onko koulutuksella enää merkitystä? Voidaanko osaamistarpeita ennakoida? Ja miten tämä kaikki tapahtuu yhteistyössä yritysten, henkilöstön sekä oppilaitosten ja opettajien kanssa?

• puheenjohtaja Olli Luukkainen, OAJ
  • toimitusjohtaja Teemu Hassinen, Sivista
  • johtaja Riikka Heikinheimo, EK
  • tietojohtamisen maisteriopiskelija Pirjo Akselin, LUT-yliopisto
  • korjaamomestari Mikko Turtiainen, Pohjola Vakuutus.

Keskustelun juontaa toimittaja Reetta Räty.

Klo 12.30–12.45: SOOLin torivartti: Sujuuko puujalkavitsit -kouluvitsibattle

Tule kuuntelemaan Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOLin torivarttia Porin torille.

SOOLin torivartissa yleisö pääsee kuulemaan, kummalla joukkueella on huonoimmat kouluvitsit. Vartissa kuullaan parhaat puujalat koulumaailmasta. Häviäjäjoukkue on se, joka nauraa enemmän. Kisaamassa varttuneempia koulumaailman edustajia sekä nuoria tulevaisuuden toivojamme.

Mukana torivartissa Aleksi Vehmassalo, Sanni Salmenoja, Roosa Pajunen, Olli Luukkainen, Sanni Lehtinen ja Esa Kohtamäki.

Klo 14.30–15.30: Politiikkakeskustelu: Saiko Suomi sivistyshallituksen? (Antinkatu 5)

Suomalaiset kiukustuivat koulutusleikkauksista – onko valoisampia aikoja luvassa koulutukselle seuraavan neljän vuoden aikana? Edistääkö uusi hallitus sivistystä vai jatkuuko leikkauslinja?

• julkistalouden professori ja koulutuksen taloustieteen tutkija Roope Uusitalo
  • Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Roosa Pajunen
  • OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen

Keskustelun juontavat OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka ja MTV:n toimittaja Jaakko Loikkanen. Keskustelua on mahdollista seurata etänä MTV:n kautta.

Klo 17.15–18.45: Rakkaimmat koululaulut -ilta (Eetunaukion lava)

Yhteislaulutilaisuudessa kuullaan ja lauletaan eri vuosikymmenten suosikkilauluja. Tule mukaan laulamaan rakkaimpia koululauluja Porin Eetunaukiolle yhdessä laulaja Diandran kanssa.

Diandran lisäksi esilaulajina toimivat lapsi- ja aikuiskuorot. Lauluja säestää pianisti, säestäjä ja sovittaja Jukka Nykänen.

Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä MTV:n kautta ja voit yhtyä lauluun vaikka kesämökiltäsi!

Klo 10–16.30 SuomiAreena-ranta -lava: Suomen menestys nojaa koulutukseen
10–11.20: Pitääkö olla huolissaan arvosanojen oikeudenmukaisuudesta ja siitä, miten koulutuksen kävi uudessa hallitusohjelmassa?
  • Klo 10: Avaus
  • Klo 10.10–10.35: Voiko toisen koulun kutonen olla toisen ysi? Miten oppilasta arvioidaan? Mistä opettaja arvioinnin nykäisee? Murskaamme arvostelun myyttejä, pohdimme sen haasteita ja ratkaisuja. Keskustelemassa ovat kehittämispäällikkö Jaakko Salo OAJ:stä, opetusneuvos Erja Vitikka Opetushallituksesta ja vanhemman näkökulmaa raottaa Ulla Siimes Vanhempainliitosta.
  • Klo 10.40–11.20: Miten koulutuksen kävi uudessa hallitusohjelmassa? Uuden hallitusohjelman kasvatus-, koulutus- ja tiedesisällöstä väittelemässä hallitus- ja oppositiopuolueiden kansanedustajat Inka Hopsu (vihr), Hilkka Kemppi (kesk), Arto Satonen (kok) ja Sakari Puisto (PS). Keskustelun lomassa kansanedustajat osallistuvat heitä varten suunniteltuun Taitaja-kisaan. Kuka voittaa? Mukana Teknisten aineiden opettajat TAO:n 2. varapuheenjohtaja Joonas Ryynänen Porin seppien killasta sekä neljä opettajataustaista kansanedustajaa.
Klo 11.30–12.25: Mokasiko Suomi maahanmuuttajien kotoutumisen ja kuka huolehtii opettajien hyvinvoinnista?
  • Klo 11.30–12: Koulutus kotouttaa parhaiten – mistä onnistumisen avaimet? Pitääkö olla huolissaan maahanmuuttajien heikoista oppimistuloksista ja työllistymisen ongelmista? Auttaisiko, jos valmistava opetus olisi subjektiivinen oikeus? Keskustelussa mukana tutkija Pasi Saukkonen (Sivistysakatemian jäsen 2017–18), Helsingin kaupunginvaltuutettu Fatim Diarra (vihr) ja opetusneuvos Leena Nissilä Opetushallituksesta.
  • Klo 12.05–12.25: Moni opettaja uupuu ja voi pahoin – kuka huolehtisi opettajasta? Alkava lukuvuosi on OAJ:ssä työhyvinvoinnin teemavuosi, jonka aikana on löydettävä ratkaisuja kipeimpiin ongelmiin. Miten koulutuksen ja kasvatuksen järjestäjät aikovat kantaa vastuunsa? Aiheesta keskustelevat rehtori Mervi Vidgren Savonia-ammattikorkeakoulusta, Helsingin kaupunki kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Pia Pakarinen (kok) ja neuvottelujohtaja Petri Lindroos OAJ:stä.
Klo 12.35–13.45: Myyttejä ja faktoja varhaiskasvatuksesta sekä elämäntapatesti ja ilmastolupaus
  • Klo 12.35–12.55: Villit väittämät varhaiskasvatuksesta – myyttejä murtamassa. Kivojen tätien antamaa hoivaa ja herttaista puuhastelua? Varhaiskasvatus on tänä päivänä jotakin aivan muuta. Annamme kyytiä lehdistä ja somesta poimituille myyteille. Keskustelemassa koulutusasianpäällikkö Nina Lahtinen OAJ:stä ja
    puheenjohtaja Anitta Pakanen Lastentarhanopettajaliitto LTOL:stä.
  • Klo 13–13.45: Ympäristöahdistuksesta toivoon – oletko mitannut oman hiilijalanjälkesi? Riittävätkö pienet kansalaisten teot, jos yhteiskunnan isot päämäärät tuntuvat olevan pielessä? Mitä pitäisi tehdä? Yleisö saa myös neuvot oman hiilijalanjäljen laskemiseen. Aiheesta keskustelevat presidentti Tarja Halonen, puheenjohtaja Siiri Mäkelä Nuorten Agenda 2030 -ryhmästä ja yhteiskuntamuotoilija, apulaisprofessori Arto O. Salonen Itä-Suomen yliopistosta.
Klo 14–14.50: Jääkö oppilas vaille tarvitsemaansa tukea ja pilaako tietotekniikka nuoret?
  • Klo 14–14.20: Jääkö oppilas vaille tarvitsemaansa tukea? Jos oppiminen kangertelee, oppilaalla on oikeus tukitoimiin. Käytännössä tuen toteutus ontuu. Pitääkö olla huolissaan? Huolia ratkomassa koulutusjohtaja Heljä Misukka OAJ:stä, sairaalakoulun rehtori Mika Saatsi ja tutkija Noora Heiskanen Jyväskylän yliopistosta.
  • Klo 14.25–14.50 Mitä ihmettä – robotit tulivat kouluun! Riihimäen kaupunki on ottanut robotiikan osaksi opetussuunnitelmiaan varhaiskasvatuksesta lukioon. Miksi robotiikkaa kannattaa opiskella, ja millaista robotiikan opetus peruskoulussa on? Entä millainen on Robotiikka Akatemia ammattikorkeakoulussa? Aihetta raottavat sivistysjohtaja Esa Santakallio Riihimäen kaupungista, robotiikan maailmanmestaruuskisoissa olleita oppilaita robotteineen ja johtaja Petteri Pulkkinen SAMKin Robotiikka Akatemiasta.
Klo 15–16.20: Mihin amiksen jälkeen? Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on eroa! Tieteellä tulevaisuuteen
  • Klo 15–15.20: Mihin tie jatkuu ammattikoulusta, korkeakouluunko? Moderni ammatillinen koulutus antaa valmiudet tulevaisuuden työelämään ja yrittäjyyteen mutta myös jatko-opintoihin. Aiheesta keskustelevat lehtori Kimmo Liljeroos Winnovasta, lehtori ja pääluottamusmies Jaana Antila Winnovasta sekä projektipäällikkö Maija Peltomäki Winnovasta.
  • Klo: 15.25–15.45 Miten yliopistot ja ammattikorkeakoulut täydentävät toisiaan? Mihin tiedettä tarvitaan, mitä ammattikorkeakoulut tuovat alueensa elinkeinoelämälle? Keskustelemassa rehtori Jouni Koski Laurea-ammattikorkeakoulusta ja rehtori Keijo Hämäläinen Jyväskylän yliopistosta.
  • Klo 15.50–16.20 Tieteellä tulevaisuuteen – tutkimuksen uusia tuulia. Tieteen moninaisuus kiehtoo, ja harvoin tulee ajateltua, mihin kaikkeen tieteellä löydetään ratkaisut.  Keskustelemassa pääjohtaja Heikki Mannila Suomen Akatemiasta, tutkijatohtori Tommi Himberg Aalto-yliopistosta ja professori Sirpa Leppä Helsingin yliopistosta.

Tilaisuuden juontavat toimittajat Reetta Räty ja Ville Blåfield. Tapahtumaa on mahdollista seurata etänä MTV:n kautta.

Klo 13–13.20: YLL:n torivartti: Koulutuksen jäljet

Tule kuuntelemaan Yliopistojen opetusalan liitto YLL:n torivarttia Porin torille. Yliopistojen opetusalan liiton torivartissa keksijä ja futuristi Perttu Pölönen kertoo hauskalla ja innovatiivisella tavalla siitä, minkälaisen jäljen yliopistokoulutus on häneen jättänyt.

Klo 13.40–14.00: YSIn torivartti: Siitä puhe mistä puute: tyhyä koneeseen!

Tule kuuntelemaan OAJ:n yleissivistävien opettajien torivarttia Porin torille. Torivartissa pureudutaan hyvinvointiin huumorin kautta. Esityksessä osoitetaan, miten pienellä huomioinnilla saadaan suuri hyöty: riemu on rajaton, kun kansankynttilä saa happea!

Mukana torivartissa Niina Lahtinen ja Katja Lappi.

OAJ:läisiä mukana myös täällä

Klo 17.30–18.30: Koulutuksen tutkimuslaitoksen PISA-keskustelu (Kauppakeskus Puuvilla)

PISA-keskustelussa mukana Koulutuksen tutkimuslaitokselta professori Juhani Rautopuro ja opetus- ja kulttuuriministeriöstä Najat Ouakrim-Soivio. OAJ:stä mukana kehittämispäällikkö Jaakko Salo.

Klo 10–15: Tervetuloa Kansalaistorille