Oppimisen tuki esiopetuksessa

Toimivalla oppimisen tuella voidaan parantaa lapsen hyvinvointia, kouluvalmiuksia ja oppimisen tuloksia. Esiopetuksessa oppilaalla on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen heti tuen tarpeen ilmetessä.

Miten varmistetaan laadukas oppimisen tuki esiopetuksessa?

Uuden lain myötä esiopetusryhmiin tulee kohdentaa erityisopettajan resurssia siten, että erityisopettajalla on aikaa antaa erityisopetusta koko esiopetusryhmälle. Siihen on jokaisella lapsella lakisääteinen oikeus. Tällä mahdollistetaan varhainen tuki ja pystytään ehkäisemään vahvemman tuen tarvetta myöhemmässä vaiheessa. 

Esiopetukseen tarvitaan 1:50 erityisopettajamitoitus. 

Miten toimivasta oppimisen tuesta hyötyy

Yhteiskunta

Ihmiselämän ensimmäiset vuodet ovat kasvun, kehityksen ja oppimisen kannalta äärimmäisen tärkeitä. Onnistuessaan varhaiskasvatus lisää yhteiskunnan yhtenäisyyttä sekä parantaa lapsen valmiuksia koulupolulla ja elämässä.

Jäsen 

Kun esiopetuksen tuen lainsäädäntö on selkeää ja lain edellyttämällä tasolla resursoitua, opettajat ja erityisopettajat voivat keskittyä omaan työhönsä, eli opettamiseen ja oppimisen edellytysten vahvistamiseen. 

Oppija 

Oppimisen ilo ja esiopetuksessa viihtyminen parantuu, kun jokainen saa tarvitsemansa tuen oppimisen ja osallistumisen takaamiseksi. Myös työrauha paranee, kun jokainen oppilas pystytään kohtaamaan yksilönä. Riittävällä ja oikea-aikaisella oppimisen tuella on mahdollista vähentää myöhempää tuen tarvetta, koulupudokkuutta ja syrjäytymistä. Oppimisen tuki kaventaa myös kotitaustasta johtuvia eroja ja antaa paremman mahdollisuuden kaikille menestyä koulupolulla.

Nämä 5 asiaa on hyvä tietää esiopetuksen oppimisen tuen uudistuksesta

1

Vanhat tukimuodot historiaan

Vanhat tukimuodot historiaan

Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki lakkasivat olemasta. Tilalle säädettiin ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilas- eli lapsikohtaiset tukitoimet.

2

Jokaisella lapsella on oikeus ryhmäkohtaiseen tukeen

Jokaisella lapsella on oikeus ryhmäkohtaiseen tukeen

Jokaisella lapsella on nyt oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Näitä on lain mukaan järjestettävä osana (esiopetuksen) perustoimintaa.

3

Tukiopetuksesta vastaa pääasiassa opettaja

Tukiopetuksesta vastaa pääasiassa opettaja

Tukiopetuksesta vastaa pääsääntöisesti esiopetusryhmän opettaja, mutta sitä voidaan toteuttaa myös toisen opettajan kanssa yhteistyössä.  

4

Jokaisen ryhmän saatava erityisopettajan opetusta

Jokaisen ryhmän saatava erityisopettajan opetusta

Pelkkä erityisopettajan konsultaatio ei riitä. Jokaisen esiopetusryhmän tulee saada erityisopettajan antamaa opetusta. Tarvittaessa erityisopettajia on palkattava lisää.

5

Esiopetusryhmän opettajalla merkittävä rooli tuen arvioinnissa

Esiopetusryhmän opettajalla merkittävä rooli tuen arvioinnissa

Esiopetusryhmän opettajan rooli on merkittävä arvioitaessa ja suunniteltaessa oppilas- eli lapsikohtaista tukea. Opettaja vastaa tuen tarpeen arvioinnista sekä sen pohjalta laaditun tuen toteuttamista koskevan suunnitelman laatimisesta. Hallintopäätös lapsikohtaisesta tuesta on tehtävä suunnitelman mukaisesti.  

Mitä tuki esiopetuksessa käytännössä tarkoittaa? 

Uudistuksen myötä erityisopettajalla on aikaa antaa erityisopetusta koko esiopetusryhmälle. Tähän jokaisella lapsella on oikeus. Varhaisella tuella pystytään ehkäisemään vahvemman tuen tarvetta myöhemmin lapsen siirtyessä esiopetuksesta eteenpäin oppimisen polulla.  

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa kaikkea esiopetuksen toimintaa eli niiden tulee toteutua jokaisessa esiopetusryhmässä. Se sisältää sekä pedagogisia että rakenteellisia järjestelyjä. Pedagogisia järjestelyjä ovat esimerkiksi selkeä ja ennakoiva päivärytmi sekä erilaiset kommunikaatiomenetelmät, kuten viittomat ja kuvatuki.  

Rakenteellisilla järjestelyillä mahdollistetaan pedagogisten järjestelyjen toteuttaminen. Rakenteelliset järjestelyt velvoittavat esiopetuksen järjestäjää varmistamaan myös tarvittavat ryhmäkokojen pienennykset sekä mahdollisen lisähenkilöstön. Rakenteellisena tukena voi olla myös ryhmäkohtainen avustaja.    

Lapsella on oikeus sekä ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin että lapsikohtaisiin tukitoimiin. Niiden lisäksi opetuksen järjestäjän on huolehdittava oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä.  

Jokaisella lapsella on oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita ovat  

  • yleinen tukiopetus,  
  • opetuskielen tukiopetus sekä  
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.  

Niitä on lain mukaan järjestettävä osana esiopetuksen perustoimintaa. Yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus ovat opettajan antamaa opetusta, jota toteuttaa pääsääntöisesti esiopetusryhmän opettaja. Molempia on mahdollista toteuttaa myös yhteistyössä toisen opettajan kanssa.  

Erityisopettajan muun opetuksen yhteydessä antama opetus on erityisopettajan antamaa erityispedagogiseen osaamiseen perustuvaa opetusta. Uudistuksen jälkeen pelkkä erityisopettajan konsultaatio ei riitä. Jokaiseen esiopetusryhmän on saatava erityisopettajan antamaa opetusta. Tämä voi myös tarkoittaa, että erityisopettajia on palkattava lisää esiopetukseen. 

Lapsella on oikeus myös oppilas- ja lapsikohtaisiin tukitoimiin, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Näitä ovat 

  • säännöllinen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, 
  • kokoaikainen erityisopettajan antama opetus pienryhmässä  
  • sekä esimerkiksi avustaja.  

Säännöllinen erityisopettajan antama opetus toteutetaan lapsen esiopetusryhmässä tai pienryhmässä. Opetus on pitkäkestoista, joka voi kestää esimerkiksi lukukauden tai -vuoden. 

Kokoaikainen erityisopettajan antama opetus toteutetaan kokoaikaisesti pienryhmässä, joka voi olla erityisryhmä tai pienennetty esiopetusryhmä. 

Lapsikohtainen avustaja on nimenomaan lapsikohtainen, ei ryhmäkohtainen avustaja. 

Minttu Ilveskivi
Erityisasiantuntija
Varhaiskasvatus ja esiopetus
020 748 9508
minttu.ilveskivi@oaj.fi