Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa

Lukiolain mukaisesti opiskelijalla, joka uhkaa jäädä jälkeen opinnoissaan on oikeus oppimisen tukeen. Oppimisen tuki tarkoittaa tukiopetusta ja erityisopettajan antamaa tukea ja ohjausta. 1.8.2025 lähtien uudistetussa oppimisen tuessa pääpaino on ennalta ehkäisevässä matalan kynnyksen tuessa.

Jos tuen tarve on pitkäkestoinen tai matalan kynnyksen oppimisen tuki ei riitä, on arvioitava opiskelijan tarve erityisopetukselle. Erityisopetus edellyttää koulutuksen järjestäjältä valituskelpoista hallinnollista päätöstä.

Millä lukion oppimisen tuki korjataan?

Oppimisen tukeen kohdistettiin vuodesta 2025 alkaen merkittävä 10 miljoonan euron pysyvä lisärahoitus, mikä vastaa noin 150 erityisopettajan henkilötyövuoden lisäresurssia.

On kuntien päätettävissä, miten rahoitus kohdennetaan kouluille ja oppilaitoksille, ja käytetäänkö sitä esimerkiksi erityisopettajien lisärekrytointeihin. Onkin erityisen tärkeää varmistaa, että lisärahoitus kohdistetaan paikallisesti siihen, mihin se on tarkoitettu.

Oikeus oppimisen tukeen 1.8.2025

Uudistetussa oppimisen tuessa pääpaino on matalan kynnyksen ennalta ehkäisevässä tuessa. Opiskelijalla on jatkossa oikeus tukiopetukseen ja muuhun oppimisen tukeen, jolla tarkoitetaan erityisopettajan ja muun opetushenkilöstön antamaa tukea ja ohjausta. Oppiaineeseen liittyvä tukiopetus on aineenopettajan antamaa opetusta. Tuki voi olla myös oppimista edistävää, erityisopettajan antamaa tukea ja ohjausta.

Tukiopetukseen voi sisältyä kielitaidon vahvistamista silloin, kun opiskelijalla on puutteellinen osaaminen opetuskielen sanastossa tai kielen käytön tavoissa. Kielitaidon vahvistamisen tulee aina liittyä suoritettaviin opintoihin eikä tukiopetus ole tarkoitettu peruskielitaidon opettamiseen.

Erityisopettajan antama tuki ja ohjaus voi olla esimerkiksi keskustelua opiskelijan tuen tarpeista ja opiskeluja tukevista keinoista. Siihen kuuluu myös lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien testaaminen sekä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien erityisjärjestelyjen tarpeen arviointi.

Erityisopettaja tukee konsultoimalla muita opettajia ottamaan huomioon opiskelijoiden erityispedagogisia tuen tarpeita opetuksessa ja ohjauksessa. Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä.

Lukiolain mukaan oppimisen tukea tulee olla opiskelijoille saatavissa riittävästi, oikea-aikaisesti ja laadultaan sellaisena, että se edistäisi opiskelijoiden oppimista, osaamisen osoittamista, valmistumista ja jatko-opintoihin siirtymistä sekä hyvinvointia.

Oppimisen tuki on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan. Tukiopetusta ja oppimisen tukea ei ole tarkoitettu tilanteisiin, jossa opiskelija jää opinnoissaan jälkeen omavalintaisten poissaolojen tai passiivisuuden seurauksena.

Oppimisen tuki ja sen puitteissa annettu erityisopetus ei edellytä hallinnollista päätöstä. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä tämän henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Opiskelijalla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan oppimisen tukea.

Miten toimivasta oppimisen tuesta hyötyy

Yhteiskunta

On myös yhteiskunnan etu, että opiskelija etenee opinnoissaan sujuvasti koulutusasteelta toiselle. Toimivalla oppimisen tuella varmistetaan, että perhetausta tai henkilökohtaiset ominaisuudet eivät estä lukio-opintoja. 

Jäsen

Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat laskeneet peruskouluissa eri mittausten mukaan jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. Nyt ongelmat alkavat näkymään selvästi myös lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Toimivalla oppimisen tuella varmistetaan, että lukioiden opetushenkilökunta voi keskittyä kukin omaan erityisalaansa.

Oppija

Oppimisen tuella voidaan ehkäistä opintojen viivästymistä tai keskeytymistä. Kun oppimisen tuki toimii, voivat lukiolaiset hyödyntää täyden potentiaalinsa ja edetä jatko-opintoihin.

Erityisopetus lukiossa

Oikeus erityisopetukseen 1.8.2025 alkaen

Erityisopetus on tarkoitettu tilanteisiin, jossa opiskelija tarvitsee sitä opintojensa suorittamiseksi todennettujen oppimisvaikeuksien tai niihin rinnastettavan syyn vuoksi. Erityisopetusta antaa erityisopettaja. Tukea annetaan tilanteissa, jossa lukiolain mukainen matalan kynnyksen oppimisen tuki ei riitä.

Erityisopetuksessa huomioidaan opiskelijan tarvitsemat erityisjärjestelyt osaamisen osoittamiseen liittyvissä tilanteissa lukiokoulutuksen aikana sekä ylioppilaskirjoituksissa.

Todennetuilla oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan oppimista vaikeuttavia tekijöitä, jotka on tunnistettu jo perusopetuksessa tai toisen asteen aikana. Oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa hyödyntäen seuloja ja testejä toisella asteella. Tieto perusopetuksessa tehdystä päätöksestä oppilaskohtaisista tukitoimista tulee lain mukaan siirtää toisen asteen koulutuksen järjestäjälle.

Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä. Substanssiopetuksesta vastaa edelleen aineenopettaja, mutta erityisopettaja vastaa erityispedagogisten tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta. Hän tukee esimerkiksi opiskelustrategioiden oppimisessa, tehtävien aikatauluttamisessa sekä itsenäisessä työskentelyssä.

Lukiokoulutuksessa ei ole mahdollista poiketa oppimäärän mukaisista tavoitteista.

Hallinnollinen päätös erityisopetuksesta

Lukiolainmukainen eritysopetus edellyttää hallinnollista päätöstä.  Tuen päätös tehdä ja erityisopetusta tarjota tarpeen perusteella ilman, että ensin kokeillaan oppimisen tukeen ja tukiopetukseen liittyviä tukikeinoja. Tällainen tilanne voi toteutua esimerkiksi, kun opiskelijalla ilmenee sellainen tuen tarve, johon oppimisen tuen ja tukiopetuksen arvioidaan olevan riittämätöntä.

Koulutuksen järjestäjä päättää erityisopetuksesta. Päätös erityisopetuksesta tehdään erityisopetuksen tarpeen ilmetessä tai opiskelijan, tämän huoltajan tai laillisen edustajan pyynnön perusteella.

Opiskelijaa ja tämän huoltajaa tulee kuulla erityisopetuksen edellytysten täyttymisen arvioinnin ja päätöksenteon yhteydessä. Opiskelijalla on oikeus hakea päätökseen oikaisua aluehallintovirastolta.  

Tuomo Laakso
Erityisasiantuntija
Lukio
020 748 9659
tuomo.laakso@oaj.fi