• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Opetuksettomana aikana sairastuminen

Entä jos sairastut opetuksettomana aikana?

Opetusvelvollisuustyöaikajärjestelmässä olevan opettajan ei tarvitse hakea anoa virkavapaata, mikäli hän sairastuu kesäkeskeytyksen aikana tai muuna opetuksettomana aikana.

Sairauslomaa ei kuitenkaan ole mahdollista katkaista viikonlopuiksi tai koulun työkaudelle ajoittuvien lomien ajaksi (syys-, joulu-, talvi- tai pääsiäisloma), mikäli lääkärintodistus osoittaa, että opettaja on työkyvytön myös näinä päivinä.

Jos sairastut kesällä, voit hakea itsellesi Kelan sairauspäivärahaa laskennallisen vuosilomasi ajalta. Laskennallinen vuosiloma alkaa 16.6., ja sen pituus riippuu palvelussuhteesi pituudesta.

Ammattikorkeakouluissa ja oppilaitoksissa, joissa työaikana on vuosityöaika, vastaava aika on kesävapaajakson 30 tai 34 ensimmäistä päivää.

Liitä Kelan päiväraha-anomukseen liitteeksi lääkärintodistus työkyvyttömyydestäsi.

Jos vuosilomajärjestelmässä oleva opettaja on vuosilomansa alkaessa tai sen aikana sairaana, siirretään työkyvyttömyysajalle sijoittuva vuosiloma myöhäisempään ajankohtaan. Vuosilomapäivät siirtyvät heti ensimmäisestä työkyvyttömyyspäivästä lukien. Työkyvyttömyyden vuoksi siirretty kesäloma tulee antaa lomakauden jälkeen saman kalenterivuoden aikana. Siirtoa on pyydettävä ilman aiheetonta viivytystä ja työkyvyttömyydestä on tarvittaessa esitettävä asianmukainen todistus.

Opetusvelvollisuustyöajassa tai vapaajaksojärjestelmässä lomia ei voi siirtää työkyvyttömyyden takia.

Kela