• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Eduskuntavaalit"

Eriarvoistuminen on pysäytettävä – Nämä 3 ongelmaa kaipaavat ratkaisua

Jos koulutus ei pysty vastaamaan jokaisen yksilön tarpeisiin ja tarjoamaan tälle riittäviä edellytyksiä edetä kohti omia haaveitaan, sen seuraukset ovat myös yhteiskunnallisesti dramaattiset. Esittelen kolme keskeistä tasa-arvon kipukohtaa, joihin seuraavan hallituksen on syytä puuttua. Muuten edessä on tulevaisuus, jota kukaan ei halua.

14.02.2019 Blogi
Eduskuntapuolueet: Koulutuksen rahoitustasoa ja oppilaitosten sisäilmaongelmia ratkottava kansallisilla ohjelmilla

Lähes kaikki eduskuntapuolueet ovat sitä mieltä, että koulutukselle tarvitaan pitkän aikavälin kasvuohjelma rahoitustason nostamiseksi. Tätä mieltä ovat OAJ:n ja Opettaja-lehden kyselyssä kaikki puolueet yhtä lukuun ottamatta. Siniset eivät ole esityksestä samaa eivätkä eri mieltä.

07.02.2019 Uutinen
Liian paljon jää huomaamatta tänäänkin

Yksin. Ilman paria. Kukaan ei odota aamulla koulun pihalla. Kello soi oppitunnille. Luokka on täynnä häliseviä oppilaita. Bling. Viesti. Häijy ja ilkeä viesti. Muut nauraa. Bling. Sinut poistetiin viestiketjusta. Opettaja saapuu luokkaan ja tunti alkaa. Mitä sitten tapahtuu?

31.01.2019 Blogi
Miksi tiedettä tarvitaan?

Osaamisen kasvattaminen, tieteen ja koulutuksen arvostuksen lisääminen, korkeakoulujen toimintaedellytysten ja hyvinvoinnin vahvistaminen. Tämä on lista tärkeimmistä asioista, jotka kevään eduskuntavaaleissa valittavien kansanedustajien pitää korkeakoulutuksen osalta ratkaista.

29.01.2019 Blogi
#OpettajanÄäni: ”Luokanopettajan tehtävä on tarjota eväitä elämään”

Luokanopettaja Veli-Matti Harjula pitää tärkeänä tarjota oppilaille eväitä elämään. Kaikessa ei tarvitse olla paras, mutta on tärkeää löytää ainakin yksi juttu, jossa on hyvä. OAJ haastaa Suomen opettajat kertomaan työnsä merkityksestä. Katso video!

24.01.2019 Uutinen
Opettajamitoituksella turvataan työrauha ja laadukas opetus sopivankokoisissa ryhmissä

Opettajien määrä suhteessa oppijoiden määrään on yksi keskeisistä kriteereistä, kun arvioidaan opetuksen laatua ja vaikuttavuutta. Opetusryhmien kokoa pienennettiin monen vuoden ajan, mutta nyt ryhmäkoot ovat valitettavasti kääntyneet jälleen kasvuun (vipunen.fi).

24.01.2019 Blogi
Ammatillisen koulutuksen tuoma kustannustehokkuus säilyy vain riittävän rahoituksen avulla

Ammatillisen koulutuksen kokonaisopiskelijamäärä on reilut 150 000. Opiskelemaan hakeudutaan perusopetuksen jälkeen yhteishaun kautta, ja muille hakijoille jatkuva haku on käytössä ympäri vuoden. Vuosittain noin 50 000 opiskelijaa aloittaa joko ammatilliset perusopinnot tai eri tavoin koostetut ammatilliset opinnot.

22.01.2019 Blogi
Suomi tarvitsee Perustaitotakuu-ohjelman

Työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa Suomessa. Samalla kansa ikääntyy. Vain reilu 40 prosenttia maassa asuvista on töissä. Työtehtävät ja ammatit ovat murroksessa. Teknologian vaikutuksesta ammateista muuttuu tai katoaa 10–20 vuoden sisällä yli kolmannes. Miten käy Suomen kilpailukyvyn?

17.01.2019 Blogi
Millainen koulupäivä tukee oppimista, hyvinvointia ja harrastusmahdollisuuksia?

Koululle ja koulupäivän kehittämiselle asetetaan kovia tavoitteita. Koulupäivän aikana tulisi ratkaista lasten liikkumattomuus, pelastaa hyvinvointi ja löytää harrastus kaikille. Varmaan koulussa olisi hyvä kaikkien oppiakin.

15.01.2019 Blogi
Tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus pitää saada osaksi virallista koulutusjärjestelmää

OAJ esittää, että tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus siirretään työ- ja elinkeinoministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle.

07.12.2018 Näkemys