• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Oppimistulokset"

OAJ kannattaa yo-tutkinnon yksinkertaista kompensaatiomallia – rimaa ei saa laskea liian alas

Keväällä 2022 ylioppilastutkinnon suorittamisen aloittavat kirjoittavat vähintään viisi koetta. Yo-tutkinnosta on voimassa samaan aikaan kaksi eri lakia. Myös vaatimukset ovat erilaiset. Osalla opiskelijoista on lisäksi oppivelvollisuuden laajentumisen ansiosta oikeus viiteen maksuttomaan kokeeseen.

08.09.2021 Lausunto
Arvosanojen vertailun yhteishaussa pitää perustua tosiasialliseen osaamiseen

Yhteisvalinnassa käytettävän arvosanojen vertailun on OAJ:n mielestä perustuttava tosiasialliseen osaamiseen. Siksi OAJ vaatii, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.

03.09.2021 Lausunto
Vapaan sivistystyön opintojen suoritustietoja alettaneen kerätä osaamisen tietovarantoon

OAJ kannattaa esitystä, jonka mukaan vapaan sivistystyön oppilaitoksissa hankittua osaamista kuvaavia suoritustietoja vietäisiin Koski-tietovarantoon. Tietovaranto sisältää tällä hetkellä valtakunnallisia perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja.

25.03.2021 Lausunto
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit tarkentumassa, ongelmana kriteerien lukumäärä ja laajuus

OAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.

18.09.2020 Lausunto
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
Karvi kaipaa parempaa arviointia – OAJ haluaa selkeitä ops-kirjauksia ja tukipankin

Kansallisen koulutuksen arviointineuvoston mukaan oppimisen ja osaamisen arviointi kaipaa petrausta sekä perusopetuksessa että lukiokoulutuksessa. OAJ:n saama laaja opettajapalaute kertoo samaa kuin Karvin arvioinnin tulokset.

10.04.2019 Uutinen
OAJ esittää lukiodiplomia ylioppilastutkinnon osaksi

Lukiodiplomijärjestelmää tulisi kehittää sellaiseksi, että kokelas voisi halutessaan korvata yhden viidestä kirjoitettavasta tutkintoaineesta suorittamallaan lukiodiplomilla, OAJ ehdottaa.

29.11.2018 Lausunto
Perustaitoja ja huippuosaamista – Euroopan ammattitaitoviikko nostaa esiin amiksen merkitystä

Euroopan ammattitaitoviikko nostaa ammatillisen koulutuksen merkitystä yksilöille ja yhteiskunnille. Osaamisen hankkimista ja oppimisen iloa tukeva ilmapiiri on Euroopalle kilpailuvaltti, sanoo OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen.

05.11.2018 Uutinen
Arvioinnin aikaa

Lukuvuosi on kääntynyt tai kääntymässä siihen asentoon, että on aika arvioida päättyvän lukuvuoden saavutuksia.

04.06.2018 Blogi
OKM:n ehdotus laadullisen työllistymisen sisällyttämisestä korkeakoulujen rahoitusmalleihin

Korkeakouluille on tärkeää saada alakohtaista tietoa työllistymisestä, jotta ne voivat kehittää koulutusten sisältöjä. Työryhmän ehdotukset ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen uraseurantakyselyjen tulosten hyödyntämisestä ovat tarkoituksenmukaisia.

11.04.2017 Lausunto