• logo
  • logo

Tuloksia haulle "Koulutusjärjestelmä"

Taiteen perusopetus

Taiteen perusopetus on tavoitteellista ja vuosittain tasolta toiselle etenevää koulutusta.

20.02.2020 Sisältösivu
Aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö

Aikuiskoulutusta annetaan kaikilla koulutusasteilla perusopetuksesta korkeakouluopetukseen saakka. Vapaa sivistystyö on merkittävä osa aikuiskoulutusta.

20.02.2020 Sisältösivu
Korkea-asteen koulutus

Korkeakoulujärjestelmä rakentuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Korkeakoulutuksella on merkittävä tehtävä yhteiskunnan kehittäjänä.

20.02.2020 Sisältösivu
Toisen asteen koulutus

Perusopetuksen oppimäärälle rakentuvan toisen asteen koulutuksen muotoja ovat lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus.

20.02.2020 Sisältösivu
Perusopetus

Perusopetus on yleissivistävää koulutusta, jonka oppivelvollisuuteen kuuluvan oppimäärän laajuus on yhdeksän vuotta. Opetuksen tavoitteena on opettaa elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä turvata kaikille yhdenvertainen koulutuksellinen perusta.

20.02.2020 Sisältösivu
Esiopetus

Esiopetuksen tavoitteena on edistää lapsen kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Perusopetuslaki määrittelee suomalaisen esiopetuksen laadun minimitason.

20.02.2020 Sisältösivu
Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu pedagogiikka. Varhaiskasvatuslaki määrittelee suomalaisen varhaiskasvatuksen laadun minimitason.

20.02.2020 Sisältösivu
Koulutusselonteosta halutaan rohkea ja konkreettinen – lisää rahaa laadun varmistamiseksi

Kesään mennessä valmistuvasta koulutusselonteosta halutaan välinettä katsoa koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena ja pitkäjänteisesti. Educa-paneelissa toivottiin hartaasti, että selonteon linjaukset eivät jää vain paperille, vaan ne todella pääsevät suuntaamaan koulutuksen kehittämistä käytännössä.

25.01.2020 Uutinen
Korkeakoulutuksen laajentaminen ei onnistu nykyisellä opetushenkilöstön määrällä

Korkeakoulutuksen laajentaminen ei OAJ:n mielestä onnistu nykyisellä opetushenkilöstön määrällä ja nykyrahoituksella. Opetushenkilöstö ei voi sitoutua toteuttamaan laajennusta ilman lisärahoitusta. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tutkintomäärien nosto edellyttää, että henkilöstömäärää lisätään. Myös opetushenkilöstön jaksamisesta ja hyvinvoinnista pitää huolehtia.

10.12.2019 Tiedote
Lukion uusi ops jättää paljon paikallisesti päätettäväksi – näillä vinkeillä suunnittelu pysyy hanskassa!

Lukion uudessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat hyviä, mutta rahoitus uudistuksen toteuttamiseen on vajavainen. OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso kokosi vinkit, mihin paikallisessa lops-työssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota, jotta käytännöistä ei tule liian työläitä.

04.12.2019 Näkemys