OAJ nosti elokuun lopussa (28.8.) esiin, että kunnat ovat kouluttaneet opettajia jokaisen oppitunnin jälkeen erikseen tietoja jokaisesta oppilaasta ja hänen saamastaan ryhmäkohtaisesta tukimuodosta. Silloin OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen kritisoi kirjaamista turhana.
– Lakiuudistuksen tavoite oli nimenomaan vähentää opettajien kirjaamisvelvoitteita, jotka olivat paisuneet kohtuuttomiksi.
Tämän jälkeen Opetushallitus (OPH) ja opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ovat molemmat ottaneet asiaan kantaa sanomalla, että laki ei vaadi kirjaamaan ryhmäkohtaisia tukia oppilaskohtaisesti. OPH on myös tarkentanut tältä osin ohjeistustaan.
– Opetuksen järjestäjä päättää, miten tietoa ryhmäkohtaisten tukimuotojen kohdennettujen tuntien lukumäärästä kerätään paikallisesti. Laki tai Opetushallitus eivät edellytä, että ryhmäkohtaisen tuen toteutumista seurataan oppilaskohtaisin kirjauksin koulun sähköisissä järjestelmissä. Tällaiset opettajia rasittavat kirjauskäytännöt ovat kuntien omia linjauksia, eikä uuden oppimisen lain seurausta, Lahtinen painottaa.
OAJ:n toimiston erityisasiantuntijat vierailevat eri puolilla Suomea tutustumassa, miten oppimisen tuen uudistus on otettu haltuun. Lahtinen on itse tutustumiskäynnillä Jyväskylässä.
Painotus ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa
Uudessa oppimisen tuen mallissa painotetaan entistä vahvemmin ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Näissä tukimuodoissa ei tehdä hallintopäätöstä, koska tuki ei kohdistu yksittäiseen oppilaaseen, vaan koko ryhmään.
– Ryhmäkohtaisessa tuessa erityisopettajan antama opetus järjestetään muun opetuksen yhteydessä siten, että se tukee ja täydentää luokan opetusta. Tavoitteena on, että opetus huomioi kaikkien oppilaiden tarpeet osana koko opetusryhmän toimintaa, Lahtinen sanoo.
Lahtisen mukaan Opetushallituksen mallilomakkeissa ei edellytetä tarkkaa määrällistä arviointia ryhmäkohtaisesta tuesta.
– Arviointiin riittää merkintä siitä, onko oppilas saanut ryhmäkohtaista tukea ja kuvataan lyhyesti, millaista tuki on ollut.