Lain muutos uudisti perus- ja esiopetuksen oppimisen tuen 1.8.2025 alkaen. Se on tuonut ryhmäkohtaisen tuen jokaiseen luokkaan, rajannut oppilaskohtaista tukea saavien oppilaiden määrää yleisopetuksen ryhmissä ja vahvistanut oppimisen tuen resursseja kouluissa. Uudistus on tavoitteiltaan hyvä, mutta OAJ on huolestunut esihenkilöiden työtaakasta.
– Todella moni asia muuttuu oppimisen tuen myötä koulun perustyössä. Muutosten johtaminen vaatii perehtymistä, suunnittelua, toteutusta ja tiedottamista. Tämä kaikki vie paljon aikaa, muistuttaa OAJ:n kehittämispäällikkö Niku Tuomisto.
Rehtoreiden työtaakkaa lisää moni yhtäaikainen asia. Rehtoreiden on ensinnäkin varmistettava resurssit oppimisen tuen toteuttamiseksi sekä hoidettava uudistuksen käytännön asioiden toteutus koulun arkeen. Tämä tarkoittaa suunnittelua, selvittelyä, perehtymistä ja prosessien muuttamista. Toiseksi rehtoreiden on valmisteltava ja usein myös tehtävä virkavastuulliset päätökset oppimisen tuen oppilaskohtaisesta käyttöönotosta sekä toimeenpanna päätösten mukaiset tukitoimet. Kaikki nämä muutokset vaativat paljon yhdessä tekemistä.
– Oppimisen tuen uudistuksen lisäksi koulun arkea muuttaa tänä syksynä moni muukin lainmuutos esimerkiksi älylaitteiden käyttöön, nikotiinituotteiden poisottamiseen ja perusopetuksen keskeisiin tavoitteisiin liittyen. Näillä kaikilla on vaikutusta kouluyhteisöjen toimintatapoihin ja toimintakulttuuriin. Suunnitelmallinen muutosjohtaminen vaatii paljon työaikaa, jatkaa Tuomisto.
OAJ:lla onkin kolmen kohdan työlista rehtoreiden työtaakan kohtuullistamiseksi muutostilanteessa:
- Apulaisrehtorit apuun. Työtä ja vastuuta täytyy voida jakaa niin, että työkuorma pysyy kohtuullisena. Apulaisrehtoreille pitää uskaltaa osoittaa rehtorin tehtäviä ja lisätä työaikaa johtamistehtäviin.
- Töiden priorisointi. Rehtoreiden muuta työkuormaa täytyy murrosvaiheessa pienentää. Asioita täytyy priorisoida, ja kiireettömimmät asiat pitää voida jättää odottamaan.
- Huojennukset. Rehtorin ja apulaisrehtoreiden johtamistyöaikaa voidaan lisätä huojentamalla opetustunneista lisää työaikaa johtamiseen.