Turha kirjaaminen pois opettajilta

Yksi oppimisen tuen uudistuksen tavoite oli vähentää opettajien kirjaamisvelvoitteita. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että opettajia koulutetaan kirjaamaan jokaisen oppitunnin jälkeen erikseen tietoja jokaisesta oppilaasta ja hänen saamastaan ryhmäkohtaisesta tukimuodosta. OAJ:n koulutuspolitiikan johtajan Nina Lahtisen mielestä tämä on täysin turhaa.

Oppimisen tuki uudistui elokuun alussa, ja kunnissa on nyt pyritty kuukauden ajan toteuttamaan uutta ryhmäkohtaista tukea. Ryhmäkohtaisen tuen toteutumisen seuraaminen on tärkeää, mutta yksittäisen opettajan ei pitäisi joutua kirjaamaan jokaisen oppitunnin jälkeen erikseen tietoja jokaisesta oppilaasta ja hänen saamastaan ryhmäkohtaisesta tukimuodosta. 

OAJ:n koulutuspolitiikan johtajan Nina Lahtisen mielestä kirjaamisvelvoite on turha, sillä yksi tavoite oppimisen tuen uudistamisessa oli vähentää opettajien kirjaamisvelvoitteita, jotka ovat paisuneet kohtuuttomiksi. 

– Olemme olleet todella hämmentyneitä, että opetuksen järjestäjiä ja opettajia on viime päivinä koulutettu näin toimimaan. Rehtorilla on tieto siitä, paljonko hänellä on käytettävissä resursseja ryhmäkohtaiseen tukeen, ja miten hän jakaa ne eri tukimuotojen kesken. On täysin turhaa lähteä edellyttämään tällaisia joka tunnin jälkeen tehtäviä oppilaskohtaisia kirjaamisia, hän toteaa.

Hyvä työnantaja ei teetä opettajilla tarpeetonta työtä

Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan tilanteessa, jossa ryhmäkohtaisia tukimuotoja annetaan oppituntien ulkopuolella, opetustunnit ilmoitetaan opettajan antamien opetustuntien määrän mukaan riippumatta tukiopetukseen osallistuvan oppilasryhmän oppilaiden määrästä.

– Opetuksen järjestäjät pystyvät kyllä luotettavasti kertomaan Opetushallitukselle, paljonko erityisopettajalla on ollut käytettävissä tunteja ryhmäkohtaiseen tukeen. Ilman erillistä kirjaamista pystytään myös kertomaan, paljonko opettajille on maksettu tukiopetuksen tai kielellisen tukiopetuksen perusteella korvauksia, eikä yksittäisten oppilaiden saamilla tuen määrillä ole merkitystä, sanoo Lahtinen.

Hän korostaa, että hyvä työnantaja ei teetä opettajilla lisää tarpeettomia kirjaamisia. Se olisi vastoin lain tavoitteita. Lahtisen mukaan myös kunkin oppilaan osalta on saatavilla riittävästi tietoa siitä, riittääkö ryhmäkohtainen tuki vai tarvitaanko oppilaskohtaista tukea. 

– Ryhmäkohtainen tuki kohdistuu aina koko ryhmälle eikä pysyvästi yhdelle oppilaalle. Jos oppilas tarvitsee säännöllistä pidempiaikaista tukea, tarvitsee hän yksilöllistä tukea ja silloin siitä tulee tehdä erillinen päätös, Lahtinen painottaa. 

Lukiossa vältettävä kuormittavia tuen kirjaamisia

Myöskään lukioissa oppimisen tuen uudistus ei edellytä oppituntikohtaista tuen antamisen seurantaa tai kirjaamista.

– Päätös erityisopetuksesta edellyttää jatkossa hallinnollista päätöstä ja tuen suunnittelua. Tämäkään ei kuitenkaan edellytä tuntikohtaista tuen toteutumisen seurantaa. Uudistuksessa on erityisesti pyrittävä välttämään paikallisesti luotuja, kuormittavia tuen kirjaamisen menetelmiä, joita säädökset eivät edellytä, OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso sanoo. 

Lukiossa tuen pääpaino on matalan kynnyksen oppimista tukevasa tukiopetuksessa, erityisopettajan antamassa opetuksessa ja opetushenkilöstön ohjauksessa. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä hänen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa.