10 syytä kuulua OAJ:hin

Sinulla on vähintään kymmenen hyvää syytä kuulua OAJ:hin.

Ajankohtaista tietoa jäsenyydestä sekä kaikki jäsenedut löydät Jäsenyys-sivultamme.

1. OAJ vakuuttaa

OAJ:n jäsenenä nautit vakuutusturvaa myös vapaa-ajan matkoilla ja tapaturmatilanteissa.

Kilpailutus kannatti

Perheeseeni kuuluu kaksi aikuista ja neljä lasta. Minulla on OAJ:n kautta vakuutusturva. Lisäksi meillä on kotivakuutus, kaksi liikennevakuutusta, henkivakuutukset vanhemmille sekä tapaturmavakuutukset lapsille ja nuorimmalle vielä sairauskuluvakuutus. Pari vuotta sitten katselin vakuutuslaskua, ja se oli mielestäni liian suuri. Vakuutusten kilpailuttaminen Turvassa kävi kätevästi, sillä virkailija tuli kotiin käymään työaikani jälkeen. Vakuutuspaketti tuli noin 300 euroa halvemmaksi kuin edellisessä vakuutusyhtiössä. Myös autovakuutusten bonuksissa voitimme.

Heidi Rantala, varhaiskasvatuksen opettaja, Pälkäne

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ vakuuttaa (PDF)

2. OAJ virkistää

OAJ:n jäsenyys oikeuttaa moniin rahanarvoisiin virkistysetuihin.

Rentoa mökkilomaa Tirvassa

Meillä ei ole omaa kesämökkiä, ja olen perheeni kanssa hyödyntänyt parina kesänä Tirvan lomakylän edullisia vuokramökkejä 20 kilometrin päässä kotoamme Kouvolasta. OAJ:n jäsenenä säästämme satoja euroja vuodessa vuokrauskuluista. Osaan mökeistä saa ottaa lemmikin, joten koirammekin pääsee lomalle mukaan. Mökit ovat siistejä ja niissä on kaikki mukavuudet. Parasta Tirvan virkistysalueella on kaunis ympäristö, hyvät lenkkeilymaastot ja rantasauna. Lapsille on tilaa pihaleikkeihin ja peleihin. Varaaminen ja maksut hoituvat helposti netissä, kuten myös ovenavauskoodin saaminen. Myös kylpylöistä saadut alennukset tuntuvat lapsiperheen kukkarossa.

Piia Kohonen, ammatillinen opettaja, Kouvola

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ virkistää (PDF)

3. OAJ arvostaa

OAJ puolustaa opettajia ja lisää ammatin arvostusta.

Vala merkkinä arvostuksesta

Opettajan työ on niin tärkeää, että se ansaitsee oman valansa. Siksi OAJ:n opetusalan eettinen neuvottelukunta laati opettajan ohjeeksi Comeniuksen valan, johon on kirjattu opettajan ammattietiikan keskeiset periaatteet. Ilmastonmuutos ja muut tulevaisuuden haasteet edellyttävät, että opettajan työtä tehdään jatkossakin eettisesti kestävältä pohjalta. Vala on otettu innostuneesti vastaan ja sen on vannonut jo yli kymmenentuhatta opettajaa. Opettajien maailmanjärjestö EI on esitellyt valaa myös maailmalla. Valassa opettaja vannoo päämääräkseen uudistaa ja välittää ihmiskunnan yhteistä tieto-, kulttuuri- ja osaamisvarantoa. Sanat sopivat hyvin opettajan suuhun maasta ja kansasta riippumatta.

Lauri Kurvonen, OAJ:n erityisasiantuntija

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ arvostaa (PDF)

4. OAJ neuvottelee

OAJ neuvottelee puolestasi palkoista ja palvelussuhteen ehdoista.

Tuntiopettajuus muuttui viraksi

Kun minulle tarjottiin lukiossa neljännen kerran määräaikaisuutta, otin yhteyttä pääluottamusmieheen. Kerroin myös työnantajalle, että määräaikaisuuksien ketjuttaminen ei ole reilua, kun opettajan tarve on pysyvä. Liiton kannasta sain mielipiteelleni selkänojaa, ja työsuhde muutettiin toistaiseksi voimassa olevaksi. Kaupunki on muuttanut lähes 20 tuntiopettajuutta viroiksi Joensuun opettajien ammattiyhdistyksen aloitteesta ja painostuksesta. Minäkin sain lopulta viran viime keväänä. Virka on yksi opettajan uran merkkipaalu. Mikäli koulussani tunnit eivät täyttäisi opetusvelvollisuutta, olisin silti oikeutettu täyteen palkkaan. Tällöin työnantaja todennäköisesti osoittaisi minulle oppitunteja muista kouluista.

Lauri Strengell, historian ja yhteiskuntaopin lehtori, Joensuu

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ neuvottelee (PDF)

5. OAJ kouluttaa

OAJ kouluttaa jäseniään aktiivisesti.

Vertaistukea vaikuttamiseen

Aloitin paikallisyhdistyksen puheenjohtajana maaliskuussa 2016 ja tämän vuoden tammikuussa osallistuin OAJ:n valtakunnallisille paikallisyhdistysten puheenjohtajapäiville. Koulutus toi yhteen kokeneita ja vasta aloittaneita puheenjohtajia. Koulutuksessa sain paljon tietoa muun muassa yhdistysasioiden pyörittämisestä, viestinnästä ja taloudenhoidosta. Erityisen antoisaa oli keskustella muiden puheenjohtajien kanssa ja vaihtaa ajatuksia erilaisista käytänteistä yhdistysten hallituksissa sekä vaikuttamisesta virkamiehiin ja kuntapäättäjiin. Koulutuksen innoittamana saimme Lieksassa polkaistua käyntiin säännölliset tapaamiset hyvinvointijohtajan, perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen vastuuhenkilön, pääluottamusmiehen ja paikallisyhdistyksen puheenjohtajan kesken.

Minna Oksa, luokanopettaja, Lieksa

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ kouluttaa (PDF)

6. OAJ vaikuttaa

OAJ vaikuttaa koulutuspäätöksiin niin valtakunnan kuin kunnankin tasolla.

Vaikutetaan somessa

Koulutus, kasvatus ja tutkimus tarvitsevat tunnustusta. Ei riitä, että OAJ:n jäsenet itse ymmärtävät työnsä arvon, vaan päättäjienkin pitää ymmärtää se. Siksi OAJ viestiikin aktiivisesti jäsentensä työn merkityksestä. Sosiaalisessa mediassa kohderyhmien ymmärtäminen on kaiken a ja o. Poliitikkojen ja toimittajien suosimassa Twitterissä järjestö nostaa erittäin aktiivisesti ja menestyksekkäästi esiin jäsentensä työn eri puolia ja tarjoaa ratkaisuja ongelmiin. Facebookissa haluamme puolestaan tarjota etenkin jäsenille kiinnostavaa ja innostavaa sisältöä arkeen ja vapaalle sekä konkreettisia esimerkkejä jäsenyyden hyödyistä.

Heikki Pölönen, verkkoviestintäpäällikkö, OAJ

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ vaikuttaa

7. OAJ yhdistää

OAJ tarjoaa opettajille yhteisön, vertaistukea ja mielenkiintoisia tapahtumia.

Kaukalopallolle kyytiä

Olen pelannut kaukalopalloa Lappeenrannan paikallisyhdistyksen vuorolla perjantaisin. Joukkueemme Lectores on menestynyt Koululiikuntaliiton kisoissa. Olen myös käynyt yhdistyksen reissuilla esimerkiksi Pietarissa ja Tukholmassa. Yhdistys kutsui kaikki Lappeenrannan uudet opettajat koulutustuokioon, jolla kerroimme toiminnastamme ja kyselimme osanottajien toiveita. Myös viininmaistajaiset ja teatterinäytökset kuuluvat yhdistyksemme toimintaan. Värikuulasodasta tulleita mustelmia muistellaan vielä pitkään ja niille nauretaan aina, kun tavataan koulutuksissa ja veso-päivillä.

Matti Kähkönen, Lappeenrannan seudun paikallisyhdistys

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ yhdistää

8. OAJ neuvoo

OAJ:n luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut neuvovat työelämän pulmatilanteissa.

Luottis koputtaa kahdesti

Sain vuonna 2016 palkanlaskennasta viestin, että minulla oli tullut kahdeksan vuoden vuosisidonnaiset lisät täyteen. Tarkistin laskelman ja sieltä puuttui esimerkiksi yksi kokonainen vuoden työsuhde kokonaan. En saanut asiaan korjausta ja otin yhteyttä luottamusmieheen. Kului kuukausi ja asia oli korjattu. Kahden vuoden kuluttua ajattelin lyhyellä matikallani, että kymmenen vuoden ikälisät olivat täyttyneet. Mutta ei, palkanmaksu harasi taas vastaan. Sama juttu: käännyin luottamusmiehen puoleen ja sain lisäni takautuvasti. Omat korjaustoimeni eivät riittäneet. On hyvä, että luottamusmiehen palvelu on käytettävissä silloin, kun sitä tarvitsee.

Hanna Granberg, luokanopettaja, Sipoo

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ neuvoo

9. OAJ tuo turvaa

OAJ auttaa ja puolustaa, jos sukset menevät ristiin työnantajan kanssa.

Arvokasta lakiapua

Me OAJ:n lakimiehet neuvomme jäseniä, luottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja työ- ja virkasuhteeseen liittyvissä asioissa. Usein ristiriitatilanteet ratkeavat neuvotellen ja sopien, mutta myös riitautusten kautta olemme onnistuneet saamaan jäsenillemme merkittäviä korvauksia esimerkiksi laittomasti ketjutetuista määräaikaisuuksista ja irtisanomisista. Erimielisyyden selvittely kannattaa aloittaa paikallisen luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun kanssa. Me lakimiehet selvittelemme tilannetta tarvittaessa. Jos asiassa tarvitaan ulkopuolisen asianajajan apua, jäsen voi saada korvauksia ammatillisesta oikeusturvavakuutuksesta. Sen käyttäminen edellyttää aina OAJ:n hyväksyntää.

Eija Mali, työmarkkinalakimies, OAJ

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ tuo turvaa (PDF)

10. OAJ puolustaa työntekijää

OAJ osana ammattiyhdistysliikettä on mukana muuttamassa yhteiskuntaa paremmaksi paikaksi työntekijälle.

Yhteistyössä on voimaa

Suomalainen yhteiskunta on rakentunut sopimusten varaan. Esimerkiksi työttömyysturva sekä äitiys- ja vanhempainvapaa on saatu aikaan yhteistyössä valtion, työnantajien ja ammattijärjestöjen kesken. Ammattiyhdistystoiminta on kuin rokotus. Kun riittävän suuri joukko työntekijöistä on järjestäytynyt, se antaa suojan koko jäsenkunnalle. Tässä ajassa on kuitenkin voimistuvaa itsekkyyttä. Paikallista sopimista ja työpaikkakohtaisia neuvotteluja esitetään ratkaisuksi kaikkiin ongelmiin. Samalla on kuitenkin unohtunut se tosiasia, että kaikki työntekijät eivät ole neuvottelutilanteessa samassa asemassa.

Kaj Raiskio, järjestöasiamies, OAJ

Lue lisää esimerkkejä Opettaja-lehden jutusta OAJ puolustaa työntekijää (PDF)