• logo
Kuvituskuva

Työskenteletkö palkansaajana kasvatus- ja opetustyössä tai opetustoimen asiantuntija- tai johtotehtävissä? Liity OAJ:n jäseneksi!

Jäsenenämme saat järjestön tärkeimmän edun eli jäsenen edunvalvonnan. Lisäksi tarjoamme jäsenillemme useita rahanarvoisia jäsenetuja.

Järjestöön voivat liittyä kaikki opetus- tai siihen verrattavaa työtä tekevät. Jäsenyyden edellytyksenä on työskentely palkansaaja-asemassa kasvatus- ja opetustyössä tai opetustoimen asiantuntija- tai johtotehtävissä. Järjestöön voi liittyä tutkinnosta, koulutuksesta tai opettajanimikkeestä riippumatta.

Varmista edunvalvontasi työelämässä ja liity OAJ:n jäseneksi!

Liity jäseneksi!

Kuka voi liittyä jäseneksi?

Voit liittyä OAJ:n jäseneksi, jos

• työskentelet opetus- ja kasvatusalalla opettajana tai siihen verrattavassa työssä
  • työskentelet opetus- ja kasvatusalalla joko rehtorina tai muissa johtotehtävissä
  • sinulla opettajakelpoisena on hakuhetkellä voimassa oleva palvelussuhde
  • sinulla opettajakelpoisuutta vailla olevana on pääsääntöisesti lukukauden kestävä palvelussuhde
  • hoidat muita opetustoimeen liittyviä tehtäviä, kuten hallinto-, suunnittelu- tai tutkimustehtäviä.

Varhaiskasvatuksessa jäsenkelpoisia ovat myös varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä ja päivähoidon esimiestehtävissä toimivat sosiaalikasvattaja- ja sosionomikoulutuksen (AMK) suorittaneet.

Opettajakelpoisuuden puuttuminen ei ole jäsenyyden este. Myös ulkomaan kansalaiset voidaan hyväksyä jäseniksi.

Jäsenyys koulun tai oppilaitoksen mukaan

Jäsenyytesi määräytyy sen koulutusalan ja oppilaitoksen mukaan, jossa työskentelet tai jossa sinulla on keskimäärin eniten opetustunteja. Jos työpaikkasi tai opetustuntiesi pääpaino siirtyy pysyvästi toiseen oppilaitokseen, vaihdat yhdistystäsi sen mukaisesti.

Voit liittyä OAJ:n jäseneksi oman kuntasi alueella toimivan paikallisyhdistyksen tai jonkin sen jäsenyhdistyksen kautta. Lähes jokaisessa koulussa, oppilaitoksessa ja päiväkodissa on OAJ:läinen yhteysopettaja- tai henkilö eli OAJ:läisen yhdistyksen hallituksen jäsen, joka neuvoo sinua liittymisessä.

Milloin jäsenyyteni tulee voimaan?

OAJ:n jäsenpalvelu käsittelee liittymislomakkeet saapumisjärjestyksessä. Jäsenyytesi hyväksytään alkamaan aikaisintaan jäsenyyden hakemispäivämäärästä. Varsinkin lukukausien alkaessa ja päättyessä lomakkeiden käsittelyajat voivat pidentyä. Jäsenhakemuksen käsittelyaikataulu ei viivästytä jäseneksi hyväksymispäivämäärää.

Postitamme sinulle jäsenhakemuksen käsittelyn jälkeen Tervetuloa jäseneksi -paketin ja jäsenkortin.

Kun siirryt OAJ:n jäseneksi toisesta ammattiliitosta, sinun pitää itse ilmoittaa jäsenyyden päättymisestä edelliseen liittoosi ja työttömyyskassaasi. Ammattiliiton ja kassan jäsenyyden vaihdos pitää tehdä 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet eronnut aiemmasta liitostasi.

Näin varmistat, että aikaisemman liiton tai kassan jäsenyyden aikana kertyneet työssäolokuukaudet eli vakuutuskaudet siirtyvät jäsenyytesi mukana Opettajien Työttömyyskassaan.

Eroa edellisestä ammattiliitosta ja/tai työttömyyskassasta vasta, kun olet saanut vahvistuksen jäsenyyden hyväksymisestä.

Jos jäsenkorttisi on kadonnut, voit pyytää uuden jäsenpalvelusta joko puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.

Jos yhdistyksesi vaihtuu, emme lähetä automaattisesti uutta jäsenkorttia.

Ota meihin yhteyttäTäytä yhteydenottolomake

Jos et enää ole jäsenkelpoinen tai muusta syystä haluat erota OAJ:stä, ilmoita asiasta kirjallisesti yhteydenottolomakkeella. Huomioithan, että jäsenmaksuvelvollisuus on erokuukauden loppuun asti.

Työttömyyskassan jäsenenä hankitut työskentely- ja vakuutuskaudet säilyvät, jos siirryt työttömyyskassasta toiseen kuukauden kuluessa. Jäsenmaksujen tulee olla maksettuina edelliseen työttömyyskassaan/ammattiliittoon eroamishetkeen asti kyseisen kassan/liiton sääntöjen määräämällä tavalla. Jos kuukauden siirtymäaika ylittyy, sinun tulee täyttää työskentely- ja vakuutuskaudet uudelleen uudessa kassassa.

Täytä yhteydenottolomake