• logo
  • logo

Kalevala-projekt blev Årets utbildningsgärning

24.01.2020 - 18:02 Nyheter
Illustration
Lärarna Johanna Eskelinen och Päivi Mustalampi tog emot priset för sitt Kalevala goes Science -projekt. Studerandena Anni Järvinen och Matias Viro fördjupade i projektarbetet. Bild: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Kalevala goes science -projektet kammade hem priset Årets utbildningsgärning till Joutsan yhtenäiskoulu. Riihimäki stad fick hedersomnämnande för sin robotikundervisning.

Positivt och humoristiskt. Stöder ämnesöverskridande arbete. Behandlar berättelserna i vårt nationalepos på ett intressant sätt.

Bland annat så här beskrivs projektet Kalevala goes science som har pågått bland eleverna i åk 9 i Joutsan yhtenäiskoulu. Projektet belönades med priset Årets utbildningsgärning (Vuoden opetus) vid Educa-mässan i dag.

Priset värt 3000 euro mottogs av Johanna Eskelinen, lärare i modersmål och litteratur och Päivi Mustalampi, lärare i matematik, kemi och fysik.

Texten fortsätter efter bilden.

educa2020-vuodenopetus-1170x536-by-leenakoskela.jpg

Nationaleposet undersöktes naturvetenskapligt

Det vinnande projektet är grupparbeten med naturvetenskapliga undersökningar av elever i åk 9. Eleverna fördjupade sig i Kalevalas handling genom att undersöka saker som de själva blev intresserade av.

Grupperna undersökte bland annat om man lättare kan bli gravid genom att äta lingon, hur människan kan bemästra eld och hurdan kräm det blir av bivax.

Lärarna upplevde att man på det här sättet kunde fördjupa sig i eposet.

– Det var fint att med glimten i ögat göra det på allvar. Vi rycktes också själva med, berättar Johanna Eskelinen.

Riihimäki stad fick hedersomnämnande

Riihimäki stad fick ett hedersomnämnade för att ha robotik i läroplanen på alla utbildningsnivåer.

I OAJ:s tävling om Årets utbildningsgärning (Vuoden opetus) söker vi fungerande pedagogiska modeller inom hela utbildningssektorn allt från småbarnspedagogikens område till högskolor.

I tävlingen betonas bland annat kreativitet och originalitet påverkan och funktionalitet, inlärningsglädje, delaktighet och motivation till att lära sig.

• Läs mera om Kalevala goes science i Opettaja 31.1.2020.

Text: Minna Hotokka

Bild: Hanna-Kaisa Hämäläinen

 

Educa 24–25.1.2020