OAJ-enkät: Ohållbar situation inom yrkesutbildningen då närundervisningen har minskat och stödbehovet ökat

Nedskärningarna inom yrkesutbildningen på andra stadiet har resulterat i mindre mängd undervisning. Samtidigt har studerandenas stödbehov ökat. OAJ anser att situationen är ohållbar och föreslår en konkret lösning för att varje studerande ska få tillräcklig undervisning.

”De läropliktiga får väldigt lite undervisning och när gruppen består av 25 studerande går lärarens all tid till att hålla ordning. Förseningar till lektionen orsakar hela tiden avbrott. På morgnarna kan lektionen avbrytas upp till åtta gånger när jag öppnar dörren för en försenad studerande och berättar vad som ska göras.”

Så beskriver en yrkeslärare hur minskad närundervisning påverkar vardagen. Hen är inte ensam.

63 procent av svarandena i OAJ:s enkät uppgav att undervisningen har minskat. Nästan en tredjedel av lärarna i yrkesämnen uppgav dessutom att undervisningen har minskat med flera timmar per kompetenspoäng.

– Resultatet är chockerande men tyvärr inte oväntat. Vi har i flera år varnat för effekterna av nedskärningarna och föreslagit lösningar för att trygga utbildningens kvalitet. Situationen är ohållbar. Det är mycket förmånligare att säkerställa tillräcklig närundervisning än att Finland går miste om de yrkesstuderandes potential, säger OAJ:s ordförande Katarina Murto.

OAJ föreslår mer närundervisning

Enligt OAJ:s utbildningspolitiska chef Eira Bani visar enkätresultaten att regeringens försök att skydda de läropliktiga från finansieringsnedskärningar inte har lyckats. Undervisningen ordnas i stort sett i samma grupper, så både läropliktiga och andra studerande får ofta samma mängd undervisning.

– Undervisningen är alltför ofta otillräcklig i förhållande till de studerandes behov. Svarandena gav många exempel där undervisningen i yrkesämnen endast omfattar några timmar per kompetenspoäng. Det som Utbildningsstyrelsen definierat som minimum har på många håll blivit maximum, säger Bani.

OAJ föreslog i juni att mängden närundervisning borde höjas till 18 timmar per kompetenspoäng i stället för nuvarande 12 timmar. I läroanstalterna skulle man bedöma utifrån den studerandes kunskaper och färdigheter om hen behöver 18 timmar närundervisning alternativt mer eller mindre.

Förberedelserna inför reformen av stödet för lärande är långt ifrån klara

Enkäten kartlade också lärarnas syn på stödet för lärande. Nio av tio uppgav att behovet av stöd bland studerande har ökat.

”Det finns allt fler som behöver krävande särskilt stöd. Resurserna räcker inte till för att stödja dem”, berättar en respondent. ”Från grundskolan kommer studerande med allt svagare grundläggande färdigheter”, säger en annan.

Reformen av stödet för lärande inom yrkesutbildningen träder i kraft i augusti 2026. Enligt OAJ:s enkät är förberedelserna inför reformen ännu långt ifrån klara. Hälften av de svarande anser att förberedelserna har varit dåliga eller mycket dåliga, medan en femtedel inte vet hur långt man kommit.

– Läroanstalterna måste nu se till att personalen är insatt i reformen och att tid reserveras i arbetsplanerna för planering och genomförande av stödet, säger Eira Bani.

OAJ:s medlemspanel

  • OAJ:s medlems¬panel består av 2 000 personer från olika utbildningsnivåer som valts ut genom ett slumpmässigt urval. Paneldeltagarna får svara på cirka fem enkäter per år.
  • Den här enkäten skickades till de paneldeltagare som arbetar inom yrkesutbildning på andra stadiet.
  • Enkäten besvarades av 158 personer under tiden 15–26 september 2025. Svarsfrekvensen var 45 %.