• Opettaja-tidningen logo
  • OAJ-areena logo

Sökresultat för "Finansiering"

Yrkesutbildningsreform utan pengar ökar studieavhoppen

Goda planer urvattnades och istället blev arbetet en överlevnadskamp. Det här var yrkeslärarnas erfarenheter drygt ett år efter att yrkesutbildningsreformen trädde ikraft. Orsaken var de nedskärningar som gjordes samtidigt med reformen.

17.09.2019 Pressmeddelande
Gallup om utbildningen: Medborgarna kräver undervisning i smågrupper till stöd för lärandet

Finländarna är positivt inställda till utbildning och anser att politikerna borde vara mera intresserade av utbildning än vad de är idag. För att besegra inlärningssvårigheter krävs mera stöd för lärandet och att eleverna vid behov får smågruppsundervisning. Det här framgår av en gallupundersökning som Taloustutkimus har gjort för OAJ.

20.03.2019 Pressmeddelande
Goda nyheter: Övningsskolorna utvidgas till att omfatta småbarnspedagogiken - sök pengar

Övningsskolorna som redan finns inom den grundläggande utbildningen utvidgas nu till att omfatta även småbarnspedagogiken. OAJ önskar att universiteten nappar på den här möjligheten.

05.02.2019 Nyheter
OECD-undersökningen rätt dyster läsning – OAJ föreslår åtgärder

OECD gav idag ut sin indikatorpublikation Education at a Glance 2018. Statistiken visar att Finland ligger efter de andra medlemsländerna vad gäller deltagande i småbarnspedagogiken och finansieringen av den grundläggande utbildningen.

11.09.2018 Nyheter
Tack till regeringen för att gymnasiefinansieringen korrigerades i budgeten

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen tackar regeringen för att finansieringen av gymnasierna korrigerades i budgetförslaget från finansministeriets förslag. Också satsningen på forskning och innovationer får tack.

29.08.2018 Nyheter
30 miljoner euro för att stärka likvärdighet i för- och grundskolan

Utbildningsstyrelsen har beviljat 30 miljoner i statsunderstöd till att stärka den utbildningsmässiga likvärdigheten inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. OAJ säger tack.

04.06.2018 Nyheter