OECD:s omfattande studie visar att fler unga lärare vill byta yrke – OAJ vill satsa på mer mentorskap

Finland ligger klart under OECD-genomsnittet när det gäller lärarnas fortbildning och mentorskap för lärare i början av karriären. Det visar OECD:s TALIS-studie som publicerades idag. Positivt är att 85 procent av de finländska lärarna är nöjda med sitt yrke.

Var fjärde lärare under 30 år i de högre årskurserna i den grundläggande utbildningen planerar att byta bransch inom de kommande fem åren. Andelen unga lärare som överväger att byta yrke har ökat med 13 procentenheter sedan år 2018.

Det visar TALIS som är en omfattande internationellt jämförande studie som OECD organiserar och leder. Enkäterna besvaras av lärare och rektorer.

Enligt TALIS har endast 14 procent av de finländska lärarna i början av karriären en utsedd mentor, jämfört med i genomsnitt 26 procent i OECD-länderna.

– Nio av tio nyutexaminerade upplever att lärarutbildningen håller hög kvalitet, men stöd behövs också i början av karriären. De som har haft en mentor är generellt mer nöjda med sitt arbete, säger OAJ:s specialsakkunniga Päivi Lyhykäinen.

Lärare behöver både mentorskap och fortbildning under hela karriären

OAJ har länge föreslagit en modell där en utbildad mentor handleder en grupp nyutexaminerade lärare eller ger individuellt stöd under arbetstid. I gruppen kan man dessutom lära nytt av varandra.

– Det är viktigt att ta hand om de som utbildat sig till lärare, inte minst eftersom pensionsförsäkraren Keva uppskattar att var fjärde lärare inom småbarnspedagogik och grundläggande utbildning går i pension redan under det här årtiondet, påpekar Lyhykäinen.

TALIS avslöjar också brister i lärarnas fortbildning. Bara drygt en fjärdedel (27 procent) av lärarna hade under det senaste året deltagit i fortbildning som stödjer deras arbete, medan OECD-genomsnittet ligger på 55 procent.

– Vi tar som exempel artificiell intelligens. Lärarna måste ta till sig ny teknik, men samtidigt skydda eleverna från dess negativa effekter. För att lyckas med det krävs fortbildning, något som även OAJ:s enkät om digital kompetens som publicerades i augusti visar. Läs nyheten.

Finländska lärare känner sig uppskattade men trenden går åt fel håll

Hälften av de finländska lärarna upplever att samhället värdesätter deras arbete, jämfört med i genomsnitt var femte lärare i OECD-länderna. Men även i Finland har känslan av uppskattning minskat med tio procent sedan år 2018, då TALIS senast genomfördes.

– Olika undersökningar visar att finländarna uppskattar läraryrket, men den uppskattningen når inte alltid fram till lärarna själva. Endast var fjärde lärare känner att beslutsfattarna värdesätter deras åsikter. En orsak kan vara de återkommande nedskärningarna i utbildningsfinansieringen. Beslutsfattarna borde lyssna mycket bättre på lärarna, säger Lyhykäinen.

TALIS lyfter också fram utmaningar i skolornas arbetsro.

– Tiden som går åt till ordningsfrågor har ökat i nästan alla länder sedan 2018. I Finland är de vanligaste stressfaktorerna ordningsproblem och beaktandet av elevernas olika stödbehov, berättar Lyhykäinen.

Lektionerna är bara en del av lärarens arbete

TALIS beskriver också hur lärarnas arbetstid används. I Finland består ungefär hälften av lärarnas arbetstid av undervisning.

– Det här påminner om att lärarens arbetsdag inte slutar när elevernas skoldag slutar. Förutom undervisning omfattar arbetet bland annat kommunikation med vårdnadshavare, planering av undervisningen och utvärdering, säger Lyhykäinen.

Också en positiv utveckling

– Trots utmaningarna i yrket är fortsättningsvis hela 85 procent av de finländska lärarna nöjda med sitt yrke, säger Lyhykäinen.

Vad är TALIS?
•    TALIS är OECD:s mest omfattande internationella studie om hur yrkesvardagen ser ut för lärare och rektorer.
•    Finland deltog i TALIS för tredje gången.
•    I Finland ansvarar Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä för det nationella genomförandet av studien som i sin tur samordnas av Undervisnings- och kulturministeriet.