Privata yrkesläroanstalter (Bildningsbranschen)

Lärarna i privata i yrkesläroanstalter har årsarbetstid.

Lärarna i privata yrkesläroanstalter följer årsarbetstid.

Till årsarbetstiden räknas undervisning och handledning, för- och efterarbete, möten, utbildningar och alla andra arbetsuppgifter som åläggs läraren.

Årsarbetstiden

Årsarbetstiden för en heltidsanställd lärare är minst 1 500 timmar och fördelar sig på cirka 40 kalenderveckor. I kortare anställningsförhållanden än ett läsår är en heltidsanställd lärares arbetstid i medeltal 37,5 timmar per vecka. Arbetstiden kan variera olika dagar och veckor.

Årsarbetstiden kan variera mellan 1 500 och 1 700 timmar på arbetsgivarens beslut. Om årsarbetstiden överskrider 1 700 timmar förutsätts en överenskommelse med läraren i fråga. För de överskidande timmarna betalas en ersättning för varje timme förhöjd med 50 procent.

Arbetstiden för deltidsanställd är minst 800 timmar per år eller i medeltal 20 timmar i veckan.

Läraren är en timlärare när arbetstiden underskrider 800 timmar per arbetsår eller är i medeltal färre än 20 timmar i veckan. 

Söckenhelger

Arbetsmängden på 1 500 timmar per år berättigar till 100 procents lön enligt lönetabellen.

I årsarbetstidssystemet påverkar inte söckenhelgerna den årliga arbetstiden. Arbetstiden inplaceras vanligen på annan tid än söckenhelger.

Om arbetsgivaren ändå sätter bunden arbetstid på söckenhelg betalas ett 50 procents tillägg för obekväm arbetstid.

Att vikariera

Arbetsgivaren kan behöva vikarier på grund av sjukdom eller annan kortvarig frånvaro. När en lärare förordnas att vikariera ska chefen göra nödvändiga ändringar i arbetstidsplanen.

Vikarietimmar kan antingen betalas som merarbete eller så har arbetsgivaren reserverat tid för ospecificerat arbete i arbetstidsplanen att användas vid behov, till exempel för vikarietimmar.

Ifall läraren inte har en arbetsuppgift för vilken plats eller tid har anvisats, så har läraren ingen skyldighet att vara i beredskap.

Vikariearrangemang ska meddelas läraren i rimlig tid i förväg. Lokala tillämpningsanvisningar som har gjorts upp i läroanstalten preciserar det riksomfattande avtalet.

Bunden arbetstid och ansvarsarbete

Om tid och/eller plats för arbetet har angetts är arbetstiden bunden. Arbetsgivaren kan ha ålagt bunden arbetstid eller så kan det bero på annan orsak.

Bunden arbetstid är till exempel:

  • att undervisa och handleda studerande
  • individuell utvärdering tillsammans med studeranden
  • möten
  • lärarnas gemensamma planering- eller utvecklingsmöten och utbildningar
  • en del av uppgörandet av personliga utvecklingsplaner (PUK)
  • alla förflyttningar under arbetsdagen
  • underhåll av undervisningsutrustning
  • för- och efterarbete med undervisning och handledning, till exempel diskussioner med studerandena och att ställa i ordning och städa undan undervisningsutrustning.

Läraren måste vara på läroanstalten endast under den av arbetsgivaren fastställda bundna arbetstid.

Ansvarsarbete

Ansvarsarbete är den del av arbetstiden som läraren själv får välja tid och plats för. I regel är minst 25 procent av arbetstiden ansvarsarbete.

Ansvarsarbete kan till exempel vara:

  • planering av den egna undervisningen och handledningen
  • att granska uppgifter från webbkurser vilket inte förutsätter lärarens närvaro i realtid eller omedelbar utvärdering
  • en del av utvärderingen
  • samarbete som arbetsgivaren inte har förutsatt.

Arbetstiden anges i arbetsplanen

Alla arbetsuppgifter anges i lärarens arbetsplan som fastställs i förväg.

Arbetsplanen görs i samarbete med läraren och närmaste chefen. Arbetsgivaren har ändå direktionsrätt vad gäller arbetsuppgifterna.

Arbetsplanen ges till läraren innan planeringsåret börjar, det vill säga läsåret 1.8 – 31.7 eller kalenderåret. All arbetstid och alla lediga perioder bestäms i arbetsplanen.

Närmaste chefen och läraren följer upp hur arbetsplanen genomförs. Planen kan vid behov ändras om den inte motsvarar lärarens faktiska arbetsbild.

Vid arbetstidsuppföljningen följs den modell som lokalt har avtalats. Läraren följer med hur arbetstiden förverkligas och chefen granskar saken exempelvis varje månad.

Huvudregeln är att läraren inte kan ha en arbetsuppgift utan en anvisad arbetstidsresurs.

Om arbetsgivaren har gett ett visst timantal för en viss uppgift har arbetsgivaren ansett tiden räcker till för att få tillräcklig kvalitet.

Om årsarbetstiden överskrids är det frågan om mertidsarbete. Överskridning av årsarbetstiden definieras alltid i förväg i arbetstidsplanen eller med separat beordran om mertidsarbete.

För mertidsarbete betalas minst samma ersättning som för det vanliga arbetet.

Kvälls-, natt-, veckosluts- eller söckenhelgsarbete

För arbetsuppgifter vid bunden arbetstid betalas ersättningar enligt följande:

  • 25 procent av timlönen för arbete mellan kl. 18–22 och på lördagar
  • 50 procent av timlönen för arbete mellan kl. 22–7 och på söndagar och söckenhelger. 

Timlönen fås då man dividerar den ordinarie lönen med 125. För samma arbetstimme betalas arbetstidstillägg bara enligt en av grunderna.

Lediga perioder

Läraren har 12 lediga veckor under ett helt arbetsår. Av de lediga veckorna förläggs 6–8 veckor under tiden 1.5–30.9.

Av dessa ska minst fyra veckor ges som en sammanhängande period. Övriga ledigheter ges i perioder om minst en vecka. Annat kan avtalas med läraren.

Lediga perioderna bekräftas enligt:

Läroanstalter med rytmen 1.8–31.7

lediga perioder 1.2–30.4 bekräftas senast 31.12
lediga perioder 1.5–31.7 bekräftas senast 31.3
lediga perioder 1.8–31.1 bekräftas senast 31.5

Läroanstalter med rytmen 1.1–31.12

lediga perioder 1.1–30.4 bekräftas senast 30.11
lediga perioder 1.5–30.9 bekräftas senast 31.3
lediga perioder 1.10–31.12 bekräftas senast 31.8