Sökresultat för "Lärarutbildning"

Finlands Svenska Lärarförbund: Alarmerande brist på speciallärare

Det råder en skriande brist på behöriga specialklasslärare i södra Finland. Det visar Finlands svenska lärarförbund FSL:s kartläggning av lärarsituationen i Svenskfinland som presenterades idag.

21.11.2019 Nyheter
Finland värd för möte för undervisningsministrar och lärarorganisationer som första nordiska land

Finland var det första nordiska landet som ordnade det internationella toppmötet ISTP för undervisningsministrar och lärarorganisationer. Länderna som deltar i ISTP-mötena utarbetar årligen en förbindelse om sina fokusområden för nästa år. Finlands förbindelser för året är att stärka stödet för elevens lärande, småbarnspedagogikens kvalitet samt lärarnas grundutbildning och fortbildning.

15.03.2019 Nyheter
Goda nyheter: Övningsskolorna utvidgas till att omfatta småbarnspedagogiken - sök pengar

Övningsskolorna som redan finns inom den grundläggande utbildningen utvidgas nu till att omfatta även småbarnspedagogiken. OAJ önskar att universiteten nappar på den här möjligheten.

05.02.2019 Nyheter
Hur ska utbildning främja integreringen? Arbetsgrupp kommer med 40 förslag

En arbetsgrupp vid undervisningsministeriet presenterar 40 nya åtgärder för att främja invandrares utbildning och sysselsättning. Arbetsgruppen vill förbättra småbarnspedagogikens kvalitet och omfattning för invandrarbarnen. Vidare vill man att utbildning som förbereder för grundläggande utbildning ska bli en lagstadgad uppgift för kommunerna.

16.01.2019 Nyheter