Sökresultat för "Järjestövalmius"

Dramatisk förändring: Hela sex av tio lärare överväger att byta bransch

Drygt hälften av lärarna har under coronatiden funderat på att byta bransch, visar OAJ:s utredning som publicerades i dag. De vanligaste orsakerna till att överväga byte av bransch är arbetets belastning, den ökade arbetsmängden och lönenivån. OAJ:s ordförande kräver att politiker och arbetsgivare börjar inse situationens allvar och löser de problem som driver lärarna bort från branschen.

28.09.2021 Nyheter
Corona påverkar även avtalsförhandlingarna

Coronaviruset påverkar hela samhället och även de pågående avtalsförhandlingarna. Förhandlingar pågår som bäst inom alla OAJ:s avtalsbranscher och förhandlingssituationen ändras från dag till dag.

16.03.2020 Nyheter
Uppdatera dina uppgifter, medlem!

Granska dina kontaktuppgifter och säkerställ att vi når dig via e-post och sms i händelse av en arbetskonflikt. Medlemmar, vilka uppdaterar sina uppgifter i mars, deltar i en utlottning av Marimekko-presentkort.

28.02.2020 Nyheter
Alla avtal för OAJ-medlemmarna uppsagda

OAJ och förhandlingsorganisationen FOSU har idag sagt upp alla tjänste- och arbetskollektivavtal för sina medlemmar. I och med beslutet har också arbetstidsförlängningen med de 24 extratimmarna sagts upp, konstaterar OAJ:s förhandlingsdirektör Petri Lindroos.

29.01.2020 Nyheter
Strejkberedskapen är hundra - kiky-timmarna bort och lärarna till samma avtal

Avtalsrörelsen kommer att vara exceptionellt svår, bland annat på grund av kommunernas dåliga ekonomi och grälet om de 24 extratimmarna. I arbetsmarknadsdiskussionen på Educa sade OAJ-ordföranden Luukkainen att talkoarbetet är gjort och nu ska ”kiky-timmarna” bort.

25.01.2020 Nyheter
OAJ eftersträvar ett löneprogram, byte av avtalsområde och att kiky-timmarna slopas

Undervisningssektorns Fackorganisation har spikat sina förhandlingsmål. OAJ eftersträvar ett löneprogram för de utbildade kvinnodominerade branscherna, att få lärarna inom småbarnspedagogik över till lärarnas avtal i kommunsektorn och att arbetstidsförlängningen slopas.

11.12.2019 Pressmeddelande
OAJ:s fullmäktige samlat – på agendan organisationsreform och förberedelser inför eventuell arbetskonflikt

Fullmäktige sammanstrålar idag till sitt tre dagar långa möte. Ledamöterna ska bland annat fördjupa sig i den nya strategin som utarbetas för organisationen. Vidare ska man behandla avtalsrörelsen och förbereda sig inför eventuell arbetskonflikt.

13.11.2019 Nyheter