Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen on johtajien johtamista
Kasvatus- ja opetusalan johtajuudessa eivät riitä tavanomaiset talous- tai henkilöstöjohtamisen opit
Kasvatus- ja opetusalan johtajuus edellyttää vankkaa pedagogista osaamista sekä toimivia johtamisen työkaluja. OAJ on korostanut rehtoreiden ja muiden alan johtajien suorittamien kasvatus- ja opetusalan johtajuusopintojen merkitystä.
Jokainen opettaja on johtaja. Lapsi- tai opiskelijaryhmää on johdettava paikoin hyvinkin hektisissä ja vaihtelevissa tilanteissa. Jokainen opetusjakso ja lukuvuosi on omanlainen projektinsa. Johtamisosaamisen lisäksi opetus- ja kasvatusalalla tarvitaan kykyä johtaa itseään ja omaa työtään.
Lasten ja nuorten johtaminen poikkeaa paljon aikuisten johtamisesta. Se vaatii vahvaa arvopohjaa, pedagogista osaamista ja lasten oikeuksien huomioimista kaikissa ratkaisuissa. Lapsi- ja opiskelijaryhmien ohella opettajien on usein johdettava myös oppilaitoksien moniammatillista muuta henkilöstöä niin, että kasvatus ja opetus pysyvät toiminnan keskiössä.
Yhteiskunta muuttuu vauhdilla ja päiväkodit, koulut ja oppilaitokset muuttuvat myös. Tällaisessa tilanteessa johtamisen on perustuttava viimeisimpään alan tutkittuun tietoon. Siksi johtajien ja rehtorien kelpoisuuteen tulisi lisätä vaatimus korkeakoulussa suoritetusta koulutusjohtamisen kokonaisuudesta.
Kelpoisuusvaatimusten pitäisi koskea rehtorien lisäksi apulaisrehtoreita. Tällä hetkellä eri koulutusasteiden rehtorien kelpoisuusehdoissa edellytetään ko. oppilaitoksen opettajan kelpoisuutta ja riittävää kokemusta opettajan työstä, joka on yksi laadukkaan opetusalan johtaminen edellytys. Rehtorit eivät kuitenkaan usein johda oppilaitoksia yksin. Samojen kelpoisuusvaatimusten pitäisi koskea myös apulaisrehtoreita, jotka hoitavat myös rehtorin tehtäviä ja voivat kantaa samalla rehtorin vastuuta.
Päiväkotien johtajien kelpoisuuden huomioiminen on tärkeä uudistus, joka vastaa varhaiskasvatuksen suurta merkitystä lapsen kasvussa ja koulupolulla. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella voimme edistää sitä, että kaikilla suomalaisilla lapsilla on yhtäläiset mahdollisuudet elämässä.
Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa tarjolla olevat koulutusjohtamisen opintokokonaisuudet ovat keskenään erilaisia eikä niitä ole vielä kaikkialla tarjolla. Käynnissä olevaa kehittämistyötä on jatkettava, jotta syntyy valtakunnallisesti yhtenäiset opintokokonaisuudet. Koska kaikki opettajat hyötyvät työssään johtamistaidoista, tulisi myös kaikkien opettajien koulutukseen sisältyä johtajuusopintojen perusasiat.
Yliopistojen yhteisen Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen johtajuushankkeen myötä on syntynyt hyvä kuvaus koulutuskokonaisuudesta ja siihen liittyvistä sisällöllisistä linjauksista. On tärkeää, että vastaavanlaiset koulutuskokonaisuudet ja linjaukset saadaan myös muille koulutusmuodoille. Keskeistä on, että kaikille uusille johtajuusopinnoille saadaan myös riittävä rahoitus. Laadukkaat opintokokonaisuudet ovat mahdollisia vain silloin, kun alan perustutkimuksen resurssit ovat kunnossa.
Tutustu Helsingin yliopiston VEPO-hankkeeseen
Miten hyvästä johtamisesta hyötyy
Yhteiskunta
Kasvatus- ja koulutusalan laadukkaan johtamisen tavoitteet lähtevät liikkeelle opetussuunnitelmista ja oppijan tarpeiden huomioimisesta. Sillä turvataan laadukas kasvatus ja koulutus Suomessa, saadaan oppimistulokset paranemaan ja synnytetään uutta osaamista.
Jäsen
Laadukkaalla koulutusjohtamisella varmistetaan, että päiväkodit, koulut ja oppilaitokset ovat hyviä ja houkuttavia työpaikkoja opetusalan ammattilaisille. Kun opetusalan johtajat hallitsevat pedagogiikkaa syvällisesti, pystyvät he myös johtamaan ja tukemaan paremmin alaisiaan.
Oppija
Kun opettajilla ja rehtoreilla on käytössään toimivat johtamisen taidot, voidaan varmistaa koulutuksen parissa oleville lapsille, nuorille ja aikuisille mahdollisimman laadukas oppiminen.
Johtamisen merkitys ymmärretään nykyisin aiempaa paremmin
Myös päiväkotien johtajilta edellytetään pedagogista kelpoisuutta
Myös päiväkotien johtajilta edellytetään pedagogista kelpoisuutta
Pitkään oli tilanne, että varhaiskasvatus muodosti koulutusasteista poikkeuksen. Pitkäjänteisen vaikuttamistyön jälkeen myös varhaiskasvatuslakiin kirjattiin vuoden 2018 uudistuksessa, että päiväkotien johtajien on oltava varhaiskasvatuksen maistereita. Samalla saatiin lakiin myös vaatimus, että jokaisella päiväkodilla tulee olla sen toiminnasta vastaava johtaja. Kelpoisuusvaatimus astuu voimaan vuonna 2030.