Opettajankoulutuksen pitää pysyä ajassa kiinni
Opettajankoulutusta järjestetään yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.
Suomalaisten päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten vahvuus ovat kovatasoiset opettajat, jotka ovat saaneet kansainvälisellä mittapuulla huippukoulutusta. Jotta näin on jatkossakin, tarvitaan laadukasta ja riittävästi resursoitua opettajankoulutusta. Opettajankoulutus ei saa kangistua, vaan sen pitää pysyä ajassa kiinni.
On tärkeää, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajankoulutukset pohjautuvat viimeisimpään tutkittuun tietoon. Samalla pitää olla tarkkana, että opetustyöhön varatut resurssit vastaavat opetustehtävän työmääriä ja mahdollisuutta myös tutkimuksen tekemiseen. Opettajan osaaminen ei synny pelkillä massaluennoilla. Opettajankoulutuksen sisältöjen tulee olla ajan hermolla ja vastata työelämän vaatimuksiin ja tarpeeseen.
Tärkein opettajankoulutuksien voimavara on henkilöstö. Opettajankoulutusten parissa työskentelevien työhyvinvoinnissa ja tasa-arvossa on edelleen parantamisen varaa. Opettajankoulutuksten parissa työskentelevät rautaiset opetusalan ammattilaiset ovat kantava voima, jonka varassa Suomen koko koulutusjärjestelmä lepää. Opettajankoulutukset voivat olla ensiluokkaisia vain, jos palkkaus ja työolot ovat kunnossa ja ala on houkutteleva ja vetovoimainen.
Opettajankoulutusfoorumi tulee nimetä pysyväksi toimielimeksi. Se mahdollistaa pitkäjänteisen työn, jolla vastataan opettajankoulutusten tulevaisuuden tarpeisiin. Opettajankoulutuksen laadun parantamiseksi ja sisältöjen kehittämiseksi tarvitaan laajaa yhteistyötä, joka mahdollistaa viimeisimmän tiedon hyödyntämisen. Opettajankoulutusfoorumi täyttää juuri tätä tarvetta. Foorumi kokoaa yhteen kaikki opettajankoulutukset varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle.
Ammatillinen opettajankoulutus vie eteenpäin osaamista ja työelämälähtöistä oppimista ja ammattikasvatuksen tutkimusta. Ammattikasvatuksen tutkimustoiminnan on oltava aiempaa vahvemmin ammatillisten opettajakorkeakoulujen tehtävä ja siihen on varattava riittävät resurssit.
Tällä hetkellä kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa kuinka paljon Suomessa on kelpoisia opettajia. Kun tietoa on vain sirpaleisesti, on koulutusmääriin liittyvä rahoitus herkästi poukkoilevaa. Tarvitsemme valtakunnallisen opettajarekisterin, jotta pystymme seuraamaan kelpoisten opettajien määrää ja ennakoimaan koulutusmääriä.
Ammatillisen opettajankoulutuksen ja yliopistojen tarjoamien erillisten 60 opintopisteen laajuisten opettajan pedagogisten opintojen sekä jatko-opintoina suoritettavien opinto-ohjaajien ja erityisopettajien koulutusten on oltava osa kansallista osaamisen viitekehystä tasolla seitsemän, mikä varmistaa koulutuksen laadun ja läpinäkyvyyden.
Mentorointi ja täydennyskoulutus ovat osa opettajankoulutusta. Jokaiselle vastavalmistuneelle tai uudessa työssä aloittavalle opettajalle tai johtotehtävissä toimivalle tulisi tarjota kaksivuotista mentorointia. Vertaismentoroinnissa kokeneempi, mentoriksi koulutettu opettaja tukee uusia opettajia tai johtajia, ja samanaikaisesti kaikki mentorointiryhmässä olevat oppivat toisiltaan.
Täydennyskoulutus tulisi olla jokaisen opettajan ja johtotehtävissä toimivan opettajan lakiin kirjattu oikeus ja velvollisuus. Mentorointi on osa täydennyskoulutusta. Opettajan peruskoulutuksen, mentoroinnin ja täydennyskoulutuksen tulisi muodostaa selkeä jatkumo. Opettajan ja johtotehtävissä olevan osaamisen tulisi kehittyä saumattomasti koko opettajan uran ajan.
Miten laadukkaasta opettajankoulutuksesta hyötyy
Yhteiskunta
Yhteiskunta muuttuu ja myös opettajien osaamisen on tärkeää elää ajassa mukana. Sillä ja riittävillä resursseilla varmistetaan, että opetus on ensiluokkaista kaikilla koulutusasteilla ja työnantajat saavat tarvitsemiansa osaajia.
Jäsen
Opettajankoulutuksia kehittämällä varmistetaan tutkimusperustainen, ajantasainen osaaminen jokaiselle opettajalle ja johtotehtävissä työskenteleville. Laadukkaalla opettajankoulutuksella varmistetaan työhyvinvointia ja työssäjaksamista. Kun opettajien ja johtotehtävissä työskentelevien osaaminen on ajantasaista ja kehittyy koko uran ajan, tukee se alalla pysymistä ja ammatin vetovoimaa.
Oppija
Opetus on laadukasta, kun opettajat ovat saaneet siihen korkeatasoisen pohjaperuskoulutuksen ja saaneet kehittää osaamistaan pitkäjänteisesti. Riittävästi resursoidulla ja tämän päivän tarpeisiin vastaavalla opettajankoulutuksella sekä hyvillä työolosuhteilla varmistetaan, että Suomessa on kelpoisia, työssään viihtyviä ja sitoutuneita opettajia jatkossakin. Se on jokaisen oppijan etu.
Opettajankoulutusfoorumi on tärkeässä osassa
Opettajankoulutuksen opiskelijoiden määrä on yliopistoissa edeltävän vuosikymmenen aikana kasvanut, mutta samaan aikaan opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä ja yliopistojen sisäisesti kanavoima perusrahoitus ei ole kasvanut samassa suhteessa. Opettajankoulutuksen keskimääräiset resurssit opiskelijaa kohden ovat pudonneet lähes kolmanneksella vuosina 2011–2021. Määräaikaiset resurssilisäykset toimivat parhaimmillaan laastarina, mutta eivät ratkaise ongelmaa pysyvästi.
Opettajankoulutuksen kehittämisessä tärkeässä roolissa on valtakunnallinen Opettajankoulutusfoorumi, joka kokoaa yhteen Suomen opettajankoulutuksen järjestäjät. Opettajankoulutusfoorumissa käsitellään opettajien peruskoulutusta, perehdyttämiskoulutusta ja uran aikana suoritettua täydentävää koulutusta.
Opettajankoulutusfoorumi hyödyntää viimeisintä tutkimustietoa ja on tehnyt laajaa yhteistyötä korkeakoulujen ja alan sidosryhmien kesken. Vuonna 2016 perustettu foorumi laatii myös opettajankoulutusta koskevat kehittämisohjelmat. Opettajankoulutusfoorumin toiminta on kuitenkin ollut kulloisestakin hallituksesta riippuvaista, mikä haittaa toiminnan pitkäjänteisyyttä.
Mikään viranomaistaho ei pitkäjänteisesti seuraa opettajankoulutuksen valtakunnallista rahoitusta tai henkilöstön voimavaroja. Tähän tarpeeseen vastaa OAJ:n vuonna 2024 julkaisema yliopistojen opettajankoulutusta koskeva selvitys, jonka on toteuttanut Kokonat Oy yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Myös ammatillisen opettajankoulutuksen kasvanut merkitys pitää tunnistaa. Ammatillisella opettajankoulutuksella on keskeinen asema ammatillisen koulutuksen kehittämisessä ja opetustehtävien vetovoiman ja arvostuksen lisäämisessä.
Lue OAJ:n selvitysraportti opettajankoulutuksen asemasta