Oppimisen tuki ammatillisella toisella asteella

Toimivalla oppimisen tuella varmistetaan ammatillisen osaamisen kartuttaminen

Suurin osa perusopetuksessa tukea tarvinneista oppilaista siirtyy ammatilliseen koulutukseen. Tuen tarve ei häviä. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee paljon myös aikuisia, joilla on tarve tuelle.

Oppimisen tuki on uudistumassa ammatillisessa koulutuksessa. Tällä hetkellä ammatillisessa koulutuksessa opiskelijalle voidaan tehdä erityisen tuen päätös, jos tuen tarve on säännöllinen ja pitkäaikainen. Osalle opiskelijoista riittäisi kuitenkin tilapäinen erityisopetus ja tukiopetus.

Millä ammatillisen koulutuksen oppimisen tuki korjataan?

Opiskelijan oikeudesta saada oppimisen tukea tulee säätää lailla. Tuen muodot tulee täsmentää. Opiskelijalla tulee olla oikeus tukiopetukseen, tilapäiseen erityisopetukseen, opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin, kielelliseen tukeen ja opinto-ohjaukseen.  

Lähiopetuksen, oppimisen tuen ja erityisen tuen rahoitus on turvattava. Rahoituksen nykyiset korotuskertoimet on säilytettävä.  

Käsitteiden tulee olla tarkkoja: opetusta ja tukiopetusta antaa opettaja, erityisopetusta antaa erityisopettaja ja opinto-ohjausta opinto-ohjaaja.

Erityisopettajien määrää on lisättävä. Ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelee sekä ammatillisia että laaja-alaisia erityisopettajia. Erityisopettajilla tulee myös olla riittävästi aikaa opiskelijoille – aika ei saa mennä hallinnollisiin tehtäviin.   

Oppivelvollisten nivelvaiheen yhteistyötä ja tiedonsiirtoa on parannettava. Tiedon siitä, mitä tukea opiskelija saa, tulee siirtyä oikeaan aikaan ja yhdenvertaisesti koko Suomessa. Tarvitaan selkeämpiä ohjeistuksia ja yhtenäisiä tapoja tiedon siirtämiseksi. 

Vaativan erityisen tuen opiskelijapaikkoja on lisättävä ammatillisiin erityisoppilaitoksiin ja oppilaitoksiin, joilla on vaativan erityisen tuen rajattu tehtävä. On huolehdittava opiskelupaikkojen maantieteellisestä kattavuudesta ja hakeutumisvaihtoehtojen monipuolisuudesta. 

Tuen toteutumista tulee seurata. Oppilaitoksissa on huolehdittava siitä, että erityiseen tukeen kohdennettu rahoitus menee erityisopetukseen. Toteutunutta opiskelijoiden saamaa tukea on seurattava. Myös oppilaitosten laatutyössä pitää tarkastella oppimisen tuen laatua ja riittävyyttä.   

Miten toimivasta oppimisen tuesta hyötyy

Yhteiskunta

Ammatillisten osaajien tarve on valtava ja moni ala kärsii jo nyt osaajapulasta. Oppimisen tuella voidaan varmistaa, että työelämään valmistuu riittävä määrä tarvittavilla taidoilla varustettuja ammattilaisia, jotka voivat halutessaan jatkaa myös jatko-opintoihin.

Jäsen

Opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa ja hallinnolliseen työhön ja työrauhan ylläpitämiseen kuluvan ajan määrä on lisääntynyt. Tällä on merkittävä vaikutus myös opettajien työssä jaksamiseen. Korjaamalla oppimisen tuki ja varaamalla siihen riittävät resurssit parannetaan myös ammatillisen koulutuksen työoloja.

Oppija

On jokaisen oppijan etu, että he saavat tarvitsemaansa tukea katkoksetta riittävän pitkään. Se mahdollistaa opiskeluun ja oppimiseen täysillä keskittymisen.

Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija
ammatillinen koulutus, opinto-ohjaus, erityisopetus
020 748 9628
mirjami.lehikoinen@oaj.fi
Mirjami Lehikoinen